شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

برای بی حسی انگشت کوچک دستم چه کنم؟

پرسش :

بی حسی در انگشت کوچک دست راستم چند روز است که به وجود آمده اما آنطور نیست که نتوانم کارهایم را انجام دهم. چه نرمشها و حرکاتی را برای بهبود آن پیشنهاد میکنید؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بی حسی در انگشت معمولا نشانه مشکلی در اعصاب دست است. اعصاب دست از ریشه های عصبی که از گردن خارج میشوند منشا میگیرند. از بین هر دو مهره مجاور گردنی از هر طرف یک عصب خارج میشود که به آن ریشه عصبی میگویند. این اعصاب به یکدیگر متصل شده و یک شبکه عصبی به نام شبکه بازویی یا براکیال را میسازند. از این شبکه اعصابی خارج میشوند که به کل اندام فوقانی منتشر میشوند. این اعصاب در نهایت به انگشتان دست رسیده و حس آنها را تامین میکنند.

سه عصب رادیال، مدیان و اولنار حس انگشتان دست را تامین کرده و هر گونه اختلالی در عملکرد آنها میتواند موجب بیحس شدن انگشتان شود.

اعصابی که حس انگشتان دست را تامین میکنند در هر نقطه ای از گردن تا انگشت میتوانند دچار ضایعه شوند. شایعترین ضایعه ای که موجب اختلال در کارکرد این اعصاب میشوند تحت فشار قرار گرفتن آنها است. شایعترین نقاطی که این اعصاب تحت فشار قرار میگیرند در گردن، شانه، آرنج و مچ دست هستند.

پزشک معالج معمولا با معاینه بیمار و بررسی های پاراکلینیکی مانند تهیه نوار عصبی میتواند مشخص کند که عصب در چه ناحیه ای تحت فشار قرار گرفته و این فشار موجب اختلال در عملکرد عصب و بروز بیحسی شده است. پس از مشخص شدن محل ضایعه و نوع ضایعه آنگاه میتوان درمان مناسب را برای بیمار انجام داد.

نرمش و حرکت دادن انگشتان و دست نمیتواند موجب بهبود بیحسی آنها شود. برای درمان این بی حسی ها بسته به نوع ضایعه از بریس های مختلف، تزریق دارو در محل ضایعه و یا احتمالا عمل جراحی استفاده میشود.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.