يکشنبه، 9 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

انقراض بنی امیه ثمره قیام عاشورا

پرسش :

آیا قیام عباسیان هم متاثر از قیام عاشورا بود؟


پاسخ :
قیام هاى فراوانی پس از نهضت امام حسین علیه السلام صورت گرفت که بزرگ ترین آنها انقلاب عباسیان بود که در سال 132 هجرى به پیروزى رسید و بساط حکومت بنى امیه را برچید.

نیرومندترین عامل پیروزى عباسیان در این انقلاب، شرح ستمگری هاى بنى امیه نسبت به بنى هاشم و مظلومیت این خاندان بود و از نظر تحریک خشم مردم بر ضد بنى امیه، یاد آورى شهادت امام حسین علیه السلام بیشترین تأثیر را داشت.

مورخان مى نویسند: هنگامى که سر بریده «مروان» آخرین خلیفه اموى را نزد «ابو العباس» نخستین خلیفه عباسى آوردند، ابوالعباس سجده اى طولانى کرد و پس از آنکه سراز سجده برداشت، خطاب به سر بریده مروان چنین گفت:

«ستایش خدا را که انتقام مرا از تو و قبیله ات گرفت، ستایش خدا را که مرا بر تو پیروز و مظفر گردانید». سپس افزود: «اکنون، برایم مهم نیست که مرگم کى فرا رسید، زیرا به انتقام خون حسین علیه السلام دو هزار نفر از بنى امیه را کشتم...».(1)

وقتى که جنازه هاى نیمه جان سران بنى امیه را در برابر ابوالعباس روى هم انباشتند، دستور داد بر فراز جنازه ها سفره اى گستردند و غذا آماده نمودند، آنگاه روى جنازه ها نشست و سر گرم صرف غذا شد، در حالى که هنوم بعضى از آنها زیر پاى او تکان مى خوردند! وقتى که از خوردن غذا فارغ شد، گفت: هرگز در عمرم غذایى به این گوارایى نخورده ام!

آنگاه گفت: پاهاى اینها را گرفته بکشید و در راه ها بیفکنید تا مردم اینان را پس از مرگشان نیز لعن کنند(همچون زمان حیاتشان). طولى نکشید که مردم دیدند سگها پاهاى جنازه هایى را گرفته و بر زمین مى کشند و مى برند که لباس هاى ملیله دوزى شده و گران قیمت بر تن آنها است!(2)

پی نوشت:
(1). ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهر، دار احیأ الکتب العربیه، ج 7، ص 130. این قضیه را مسعودى نیز در مروج الذهب (بیروت، دار الأندلس) ج 3، ص 257 نقل کرده، ولى به جاى دو هزار نفر، دویست نفر نقل کرده است.
(2). ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهر، دار احیاء الکتب العربیه، ج 7، ص 139.

منبع: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، قم: انتشارات موسسه امام صادق علیه السلام، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.