سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام بیع | معاملات حرام و باطل: سوال هفده

پرسش :

افرادى از فرقه ضالّه بهائیّت در برخى از مناطق اقدام به خرید املاک از مسلمانان به قیمت بالاتر از قیمت روز نموده اند، که این مسأله موجب نگرانى مردم مسلمان منطقه به لحاظ شائبه تسلّط بهائیان بر آنجا شده است. بفرمایید: الف) در چنین فرضى، فروش املاک به بهائیان، چه حکمى دارد؟ ب) آیا حاکم شرع مى تواند براى جلوگیرى از این کار، بیع مزبور را باطل اعلام کند، یا براى فروشندگان مسلمان مجازاتى تعیین نماید؟ ج) در مورد املاکى که پیش از این فروخته شده، حکم چیست؟ د) اگر فروشنده اى حاضر شود حتّى با تحمّل مجازات ملک خود را به بهایى بفروشد، و عملاً این کار را انجام دهد آیا حاکم شرع مى تواند بیع او را باطل اعلام کرده یا فسخ نماید و اصولاً تکلیف حاکم شرع در این فرض چیست؟


پاسخ :
این معاملات حرام است و حاکم شرع مى تواند جلوگیرى کرده و براى فروشندگان مجازات تعیین نماید؛ ولى حکم به بطلان املاک سابق نمى توان کرد. ودر صورت احساس خطر مى توان آنها را الزام به فروش نمود، یا املاکشان را مصادره نمود.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.