پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تکلیف شرعى نویسندگان در شرایط فعلى عراق

پرسش :

به نظر جناب شما تکلیف شرعى که باید نویسندگان بدان متعهد باشند، در شرایط فعلى که امت با یک نقطه عطف تاریخى مواجه است، مخصوصاً در عراق و اشغال آمریکایى - بریتانیایى، و آنچه در این کشور مى گذرد، چیست‌؟


پاسخ :
وظیفه علما، فرهنگیان و اندیشمندان و بلکه همه اقشار و طوایف مردم در شرایط فعلى اتحاد، توحید صفوف، توحید کلمه، دعوت به آرامش، ثبات و امنیت، دورى از هر چیزى که موجب فتنه و آشوب در کشور شود، وارد نشدن در مسایل فتنه انگیز و فسادآمیز، همبستگى، همگرایى و وفاق در برابر توطئه ها و برنامه هاى دشمنان است. تنها در این صورت مردم، به پایان دادن به اشغال و رسیدن به استقلال، قادر خواهند شد نه با تفرقه و آشوب و روشن کردن آتش فتنه دست زدن به آشوب و فتنه و تفرقه، بهانه اى براى بقا و دوام اشغال و نرسیدن به استقلال خواهد شد؛ زیرا اشغال بر مردم تحمیل شده، نه خواسته آنان بوده و نه ختم آن به خواست آنان خواهد بود و در آغاز هم در جهت نفع آنان نیامده است. بلکه تنها به خاطر منافع خود اشغالگر، این حالت ایجاد شده است. نباید فراموش کرد که مردم باید قدر این نعمت آزادى را که بدون اختیار و به طور قهرى ایجادشده، بدانند و از این نعمت استفاده کنند، نه این که آن را وسیله اى براى آشوب و هرج و مرج در کشور قرار دهند. در غیر این صورت، خدمت بزرگى به اشغالگر کرده و زمینه بقا و دوام آن را در کشور فراهم خواهند ساخت.

منبع: یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی، محمد اسحاق فیاض، مترجم: سرور دانش، ناشر: دبیرخانه کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله العظمی فیاض، 1392 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.