پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نویسندگان توجیه‌گر سیاست‌هاى حکام و رابطه تروریسم با اسلام

پرسش :

برخى از روزنامه نگاران به توجیه سیاستهاى حکام و مواضع ذلیلانه آنان در قبال مسایل سرنوشت ساز امت ما مخصوصاً مسأله فلسطین مى پردازند. زیرا موضع اکثر - البته نه همه - زمامداران در کشورهاى عربى اسلامى موافق...


پاسخ :
وظیفه هر مسلمان از دیدگاه شرع تنها همین مقدار است که با هر وسیله ممکن از حق دفاع کند و نه بیشتر از آن. همچنین از توجیه باطل در چهره حق پرهیز کند و این مساله را تبیین نماید که دین اسلام دین صلح، مسالمت و عدالت است و اسلام ترور را در همه اشکال و انواع آن محکوم مى کند و به حفظ جان انسانها اهتمام مى ورزد خداوند فرموده است: «وَ مَنْ أَحْیٰاهٰا فَکَأَنَّمٰا أَحْیَا النّٰاسَ جَمِیعاً» اسلام کشتن انسان را بدون دلیل، به شدت تقبیح و محکوم کرده است.«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسٰادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمٰا قَتَلَ النّٰاسَ جَمِیعاً». آیا متنى قوى تر از این آیه در مورد حفظ حقوق بشر و تأکید بر آن، در نظام دیگرى در جهان وجود دارد؟

ولى بسیار جاى تأسف است که در این اواخر گروهى در میان مسلمانان ظهور کرده که به اعمال غیرانسانى تروریستى دست مى یازند مانند کشتن زنان، مردان، اطفال و کهنسالان بى گناه، به گونه بسیار فجیع و غیرانسانى به نام دین، در حالى که اسلام از چنین افرادى برائت میجوید. از این رو، بر رهبران مسلمان از دین مداران و سیاستمداران است که متحد شوند و با توحید کلمه و با استفاده از هر وسیله ممکن مانند تبلیغات به اشکال مختلف و اعمال قوه و غیره، این غده سرطانى، یعنى تروریسم، را از پیکر امت اسلامى بزدایند. وجود این پدیده خبیث و ناپاک در پیکر امت اسلامى، فرصت و زمینه را فراهم میسازد براى ورود دشمنان در سرزمینهاى اسلامى گاهى به بهانه این که دین اسلام، تروریسم را ترویج مى کند، گاهى به این نام که مسلمانان قادر به دفع ترور و تروریستها از کشورهاى خود نیستند.

منبع: یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی، محمد اسحاق فیاض، مترجم: سرور دانش، ناشر: دبیرخانه کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله العظمی فیاض، 1392 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما