سه‌شنبه، 6 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خودسازی از مهمترین آثار انتظار

پرسش :

چگونه «انتظار» موجب خودسازی شخصِ مُنتظِر می گردد؟


پاسخ :
چنین تحولى (انقلاب جهانى) قبل از هر چیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانى دارد که بتوانند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعى را در جهان به دوش بکشند، و این در درجه اول محتاج به بالابردن سطح اندیشه و آگاهى و آمادگى روحى و فکرى براى همکارى در پیاده کردن آن برنامه عظیم است؛ تنگ نظرى ها، کوته بینی ها، کج فکری ها، حسادتها، اختلافات کودکانه و نابخردانه، و به طور کلى هر گونه نفاق و پراکندگى با موقعیت منتظران واقعى سازگار نیست.

نکته مهم اینجاست که منتظرِ واقعى براى چنان برنامه مهمّى هرگز نمى تواند نقش تماشاچى را داشته باشد، باید حتما در صدد اصلاح خویش باشد. ایمان به نتایج و عاقبت این تحول هرگز به او اجازه نمى دهد که در صف مخالفان باشد و قرار گرفتن در صف موافقان نیز محتاج به داشتن اعمالى پاک و روحى پاکتر و برخوردارى از شهامت و آگاهى کافى است. آیا این انتظار براى تصفیه روح و فکر و شستشوى جسم و جان من از لوث آلودگیها کافى نیست؟!

ارتشى که در انتظار جهادِ آزادى بخشى به سر مى برد، حتماً به حالت آماده باش کامل در مى آید؛ سلاحى که براى چنین میدان نبردى شایسته است به دست مى آورد؛ سلاح هاى موجود را اصلاح مى کند؛ سنگرهاى لازم را مى سازد؛ آمادگى رزمى نفرات خود را بالا مى برد؛ روحیه افراد خود را تقویت مى کند و شعله عشق و شوق براى چنان مبارزه اى را در دلِ فرد فرد سربازانش زنده نگه مى دارد؛ ارتشى که داراى چنین آمادگى نیست هرگز در انتظار به سر نمى برد و اگر بگوید دروغ مى گوید؛ انتظارِ یک مُصلح جهانى به معنى آماده باش کامل فکرى و اخلاقى، مادى و معنوى، براى اصلاح همه جهان است.

فکر کنید چنین آماده باشى چقدر سازنده است. اصلاح تمام روى زمین و پایان دادن به همه مظالم و نابسامانی ها شوخى نیست، کار ساده اى نمى تواند باشد؛ آماده باش براى چنین هدف بزرگى باید متناسب با آن باشد، یعنى باید به وسعت و عمق آن باشد. براى تحقق بخشیدن به چنین انقلابى مردانى بسیار بزرگ و مصمّم و بسیار نیرومند و شکست ناپذیر، فوق العاده، پاک و بلند نظر، کاملا آماده و داراى بینش عمیق لازم است، و خودسازى براى چنین هدفى مستلزم به کار بستن عمیق ترین برنامه هاى اخلاقى و فکرى و اجتماعى است. این است معنى انتظار واقعى! آیا هیچ کس مى تواند بگوید چنین انتظارى سازنده نیست؟!

منبع: مسأله انتظار، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (دام ظله)، ناشر: مطبوعاتی هدف، قم، بی تا.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.