موسیقی در اسلام
پرسش :
آیا می شود در مورد موسیقی و موردهای جایز و غیر جایز آن توضیح دهید؟
پاسخ :
1- در میان فقهای عظام بحثی مطرح است که آیا غنا حرمتی ذاتی دارد یا وقتی همراه با باطل و اشاعه فحشاء و فساد و یا سخنی که انسان را از خدا دور کند حرام می شود؟
عده اول بر اثبات حرمت غنا به قرآن و سنت و اجماع استدلال کرده اند ولی دسته دوم این استدلال را کافی ندانسته و می گویند همه ادله فی الجمله دلالت بر حرمت می کند مثلاً خداوند با آوردن (لهو الحدیث) نوع غنای (آواز) حرام را مشخص کرده است. با توجه به این که این بحث کاملاً تخصصی است و از ورود به آن صرف نظر می کنیم، به هرحال فقهای معاصر اکثراً قائل به عدم حرمت ذاتی غنا شده اند.
2- در استفتائی که از محضر امام خمینی(ره) شده است ایشان فرموده اند(آن چه در اسلام حرام است موسیقی مطرب است) تشخیص مطرب بودن یا نبودن هم بر عهده خود مکلف است و این یک موضوع عرفی است به این معنا که شارع مقدس احکام را بر موضوعات بار کرده و تشخیص موضوعات نیز بر عهده عرف و مردم واگذار شده است و در صورت شک هم حکم به عدم حرمت می شود.1
1. احکام روابط زن و مرد، سید مسعود معصومی، ص 201.
منبع: حوزه نت
1- در میان فقهای عظام بحثی مطرح است که آیا غنا حرمتی ذاتی دارد یا وقتی همراه با باطل و اشاعه فحشاء و فساد و یا سخنی که انسان را از خدا دور کند حرام می شود؟
عده اول بر اثبات حرمت غنا به قرآن و سنت و اجماع استدلال کرده اند ولی دسته دوم این استدلال را کافی ندانسته و می گویند همه ادله فی الجمله دلالت بر حرمت می کند مثلاً خداوند با آوردن (لهو الحدیث) نوع غنای (آواز) حرام را مشخص کرده است. با توجه به این که این بحث کاملاً تخصصی است و از ورود به آن صرف نظر می کنیم، به هرحال فقهای معاصر اکثراً قائل به عدم حرمت ذاتی غنا شده اند.
2- در استفتائی که از محضر امام خمینی(ره) شده است ایشان فرموده اند(آن چه در اسلام حرام است موسیقی مطرب است) تشخیص مطرب بودن یا نبودن هم بر عهده خود مکلف است و این یک موضوع عرفی است به این معنا که شارع مقدس احکام را بر موضوعات بار کرده و تشخیص موضوعات نیز بر عهده عرف و مردم واگذار شده است و در صورت شک هم حکم به عدم حرمت می شود.1
1. احکام روابط زن و مرد، سید مسعود معصومی، ص 201.
منبع: حوزه نت