حکم موسیقی و غنا، ملاک تشخیص و جایگاه وزارت ارشاد
پرسش :
در یکی از استفتائات راجع به موسیقی آمده هر نوع موسیقی مطرب و غنا حرام و تشخیص آن با اهل عرف است، منظور از اهل عرف کیست و وزارت ارشاد در این زمینه چه نقشی دارد؟
پاسخ :
غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است. [1]
مقصود از عرف، نظر عرفی عموم مردم میباشد و "هر موسیقی که به نظر عرفی مردم، موسیقی لهوی و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب میشود. تشخیص مصادیق هم موکول به نظر عرفی خود مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد به خودی خود اشکال ندارد." [2]
موسیقی مطرب و لهوی آن است که به سبب ویژگیهائی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبندوباری و گناه سوق دهد. [3]
تشخیص وزارت ارشاد ملاک حرمت و جواز نیست و "صداهای مشکوک محکوم به حلیت هستند." [4]
پینوشتها:
[1] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 249 سؤال 1132.
[2] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 248 با استفاده از سؤال 1127و 1128.
[3] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 251 سؤال 1129.
[4] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 250 سؤال 1139.
منبع: حوزه نت
غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است. [1]
مقصود از عرف، نظر عرفی عموم مردم میباشد و "هر موسیقی که به نظر عرفی مردم، موسیقی لهوی و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب میشود. تشخیص مصادیق هم موکول به نظر عرفی خود مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد به خودی خود اشکال ندارد." [2]
موسیقی مطرب و لهوی آن است که به سبب ویژگیهائی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبندوباری و گناه سوق دهد. [3]
تشخیص وزارت ارشاد ملاک حرمت و جواز نیست و "صداهای مشکوک محکوم به حلیت هستند." [4]
پینوشتها:
[1] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 249 سؤال 1132.
[2] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 248 با استفاده از سؤال 1127و 1128.
[3] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 251 سؤال 1129.
[4] - أجوبة الاستفتاءات(ترجمه فارسی)، ص: 250 سؤال 1139.
منبع: حوزه نت