جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مهمانی خداوند در ماه رمضان و برنامه ریزی صحیح برای بهره بردن از آن

پرسش :

میهمانی خداوند در ماه رمضان چیست؟ چگونه در ماه رمضان برنامه ریزی کنیم تا بهتر از برکات این ماه بهره ببریم؟


پاسخ :
میهمانی خداوند، به معنای اکرام و رحمت خاص الهی بر بندگان است؛ زیرا بندگان - اعم از مؤمن و کافر در سراسر زندگی خود، در سر سفره اکرام و رحمت الهی نشسته اند. اما میهمانی در ماه رمضان، اکرام و رحمت خاص برای روزه داران است.

بر اساس روایات، ماه مبارک رمضان امتیازاتی دارد که بیانگر کیفیت ضیافت الهی است:

 ۱. از شب اول ماه رمضان، درهای بهشت باز می شود و تا شب آخر بسته نمی شود. بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۴۴؛ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۲۱۳۲.

 ۲. از ابتدا تا انتهای ماه رمضان، درهای جهنم بسته می شود. میزان الحکمة، ج ۵، ص ۲۱۳۲.

 ۳. شیاطین در بند و زنجیر می شوند تا نتوانند روزه بندگان را خراب کنند. همان.

 ۴. ماه رمضان، ماهی است که ابتدای آن رحمت، وسطش آمرزش گناهان و پایان آن، آزادی از آتش جهنم است همان.؛ یعنی، با رحمت الهی به میهمانی دعوت و آمرزیده می شویم و در پایان میهمانی به عنوان هدیه، از آتش جهنم آزاد می گردیم.

 ۵. ار جمله امتیازات این ماه مبارک، وجود شب قدر در این ماه است که ارزش آن، از هزار ماه بیشتر است و عبادت در آن، نتایج بسیاری دارد و سرنوشت یک سال بندگان در آن تعیین می گردد. که به این مساله در روایات متعدد اشاره شده است.

حال با توجه به موارد فوقق کسی می تواند از این مهمانی پر برکت الهی، حداکثر استفاده را بکند که برنامه ریزی منظمی برای استفاده از این ماه داشته باشد. بر این اساس این برنامه باید:

الف. ناظر به اهدافی باشد که انسان، در پیش روی دارد.

ب. اهداف وقتی از شفافیت برخوردار می شود که فرصت پیش آمده یا امکانات فراهم شده، به خوبی شناخته و ارزش گذاری گردد.

ج. وقتی انسان ارزش فرصتی را بداند و یا اهمیت نعمتی را درک کند، قدر آن را بهتر می داند و بیشتر از آن بهره می برد. پس باید از این فرصت سرنوشت ساز، بیشترین بهره را ببریم و اگر بخواهیم به این هدف دست یازیم، باید برای لحظه لحظه آن حساب باز کنیم؛ حتی برای ساعاتی که در حال خواب یا استراحت هستیم.

برای استفاده کامل از ماه رمضان، هر کس باید متناسب با موقعیت شغلی و وضعیت جسمانی و روانی خویش، برنامه ریزی کند. در این صورت باید وقت خود را به چند بخش تقسیم کنیم:

1- کسب علم و معرفت
در این ماه باید با جدیت تمام، در جهت دانش افزایی تخصصی و معرفت یابی بنیادین و اعتقادی بکوشیم.

2- عبادت و مناجات
در ماه رمضان، علاوه بر عبادت های معمول - که در طول سال همیشه بایدانجام دهیم عبادت های واجب و مستحب دیگری نیز اضافه شده است؛ مانند: روزه گرفتن، تلاوت قرآن، خواندن دعاهای ماه رمضان، احسان و... برای انجام دادن این اعمال، تأکید فراوانی شده است و باید در برنامه ریزی ماه رمضان، در نظر گرفته شود.

3- خواب و استراحت
لازمه استفاده بهتر از دو بخش گذشته، این است که خواب و استراحت انسان به مقدار کافی انجام شود. در غیر این صورت در دو بخش اول نیز موفق نخواهد بود. در ماه مبارک رمضان، به دلیل جابه جایی اوقات غذا و تغییراتی دیگر، تا حدودی چرخه خواب و استراحت نیز تغییر می کند. توصیه ما این است که بکوشید میزان خواب خود را خیلی تغییر ندهید و وقت آن را نیز خیلی به هم نزنید. فقط با کمی تغییر در چرخه خواب، برنامه خواب و استراحت خود را ادامه دهید؛ برای مثال اگر هنگام سحر حدود یک ساعت (برای سحری خوردن و خواندن نماز شب و نماز صبح) بیدار می مانید؛ این مقدار از خواب را در روز جبران کنید. بعد از نماز ظهر و عصر - با توجه به اینکه ناهار از برنامه روزانه حذف شده است - زمان مناسبی برای استراحت و خواب است.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما