دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

قسمتهایی تز بدن که درگیر ویروس کرونا می شوند

پرسش :

آیا ریه ها تنها قسمتی از بدن هستند که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرند؟


پاسخ :
این عفونت می‌تواند از طریق غشاهای مخاطی از بینی به سمت رکتوم گسترش یابد. متخصصان می‌گویند اگر چه تعداد ویروس ها در ریه ها کاهش می یابد ولی می‌تواند سلول‌های دستگاه گوارش را آلوده کند. شاید همین علت وجود علائم گوارشی مانند اسهال و سوهاضمه در بعضی بیماران باشد. ویروس می‌تواند وارد جریان خون شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که RNA کروناویروس در نمونه‌های خون و مدفوع تشخیص داده شده است. اما هنوز مشخص نیست که ویروس عفونی می‌تواند در خون یا مدفوع پایدار بماند یا خیر .

دکتر جورج دیاز رئیس بخش بیماری های عفونی در مرکز پزشکی اورت گفت: مغز استخوان و ارگان‌های دیگری مثل کبد نیز می‌توانند ملتهب شوند. تیم دکتر دیاز اولین بیمار کرونایی آمریکا را درمان کردند. همچنین امکان وجود التهاب در رگ های کوچک خونی وجود دارد، همانند آنچه در مورد سندرم دیسترس تنفسی حاد، طغیان ویروس سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ اتفاق افتاد. دکتر شافنر گفت: در واقع ویروس بر روی ارگان هایی مانند قلب، کلیه و کبد می‌نشیند و ممکن است صدمات مستقیم را ایجاد کند. وی در ادامه گفت: وقتی سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت وارد عمل می‌شود التهاب ناشی از آن ممکن است باعث اختلال در عملکرد ارگانها شود.

در نتیجه برخی از بیماران ممکن است صدماتی که نه تنها توسط ویروس بلکه به وسیله سیستم ایمنی خودشان ایجاد شده را متحمل شوند.

کارشناسان هنوز اثبات نکرده اند که آیا این ویروس می‌تواند بر روی مغز تاثیر بگذارد یا نه. اما دانشمندانی که SARS را مورد مطالعه قرار دادند اظهار داشتند که ویروس SARS در بعضی از بیماران به مغز نفوذ کرد. با توجه به شباهت بین SARS و کروناویروس، مقاله ای که در مجله ویروس شناسی پزشکی منتشر شد استدلال کرد که احتمال اینکه ویروس جدید بتواند برخی از سلول های عصبی را آلوده کند را نباید نادیده گرفت.

منبع: darmankade.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.