دوشنبه، 8 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

روزه داری و احتمال ابتلا به کرونا

پرسش :

آیا روزه داری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:


برای روزه گرفتن در ماه رمضان باید چند موضوع را در نظر گرفت. یکی اینکه بدن انسان، توسط خداوند به گونه‌ای طراحی شده است که روزه داری و ساعات نخوردن و نیاشامیدن را می‌تواند تحمل کند و دچار مشکل نخواهد شد. در این ساعات ذخایر غذایی قندی که از آن به نام قند ذخیره ای یا گلیکوژن نام برده می‌شود در بدن وجود دارد. اگر این ذخایر نیز تمام شود بدن از ذخیره‌های چربی استفاده خواهد کرد. بنابراین از نظر ساختاری بدن به گونه‌ای ساخته شده که توانایی روزه گرفتن را داشته باشد.

نکته دوم این است که روزه بر افرادی که بیمار هستند یا احتمال ضرر برای آنها وجود دارد بر آنها واجب نیست و باید پرهیز کنند.

سومین نکته و مهم‌ترین آنها که شاید باعث استفتا گرفتن مردم از مراجع تقلید نیز شده این است که آیا روزه گرفتن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد یا نه؟

تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است به ویژه سال گذشته آقای پروفسور فریدون عزیزی که استاد غدد دانشگاه و رییس مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی است، تحقیقات خود را در کتاب جامع روزه داری ثبت کرده است. این کتاب مشتمل بر ۷۵۰ صفحه و ۳۷ فصل است و در مجامع علمی دنیا مطرح شده و به عنوان کتابی منبع و مرجع مورد تایید است.

یک فصل از این کتاب مربوط به ایمونولوژی و روزه است. تمام مقالاتی که در دنیا و در سال‌های اخیر در مورد نوع روزه گرفتن در رمضان و ارتباط آن با سیستم ایمنی بدن بوده، جمع آوری شده است در این موارد ۳۵ مقاله معتبر بوده و الگوی روزه داری در رمضان را مورد مطالعه قرار داده بودند. این موارد مقالات معتبر علمی هستند که در مجامع مطرح بین المللی عنوان و چاپ شده‌اند. عمده نمونه‌های بررسی شده در خارج از کشور بوده‌اند و تعدادی از آن نیز در ایران وجود داشته است.

بررسی انجام شده در این مقالات علمی حاکی از این است که در ایام روزه داری، عوامل التهابی بدن کاهش پیدا کرده و سیستم ایمنی تقویت می‌شود. در واقع با روزه داری سیستم ایمنی بدن قوی‌تر شده و دارای عملکرد بهتری می‌شود. بنابراین این فرضیه که با روزه داری بدن ضعیف شده و احتمال ابتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند به هیچ عنوان صحیح نیست.

افراد جامعه به سه گروه تقسیم می‌شوند: دسته اول افرادی هستند که کاملا سالم بوده و هیچ منعی برای روزه گرفتن ندارند. دسته دوم افرادی هستند که کاملا بیمار بوده و توسط پزشک معالج مطلع شده‌اند و به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند. دسته سوم نیز افرادی هستند که نمی‌دانند در شرایط حاضر بیمارند یا خیر. این افراد باید به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت جسمانی خود مطلع شوند.
 

برخی می‌پرسند که تضعیف قوای بدن در ماه رمضان برای افراد سالم نیز به وجود می‌آید و آیا این تضعیف نمی‌تواند مشکل ساز باشد؟


در جواب باید گفت: معیار افراد سالم نباید ضعفی که از روزه برای بدن در طول روز حاصل می‌شود باشد. چون این ضعف در هنگام افطار با خوردن مواد غذایی کاملا برطرف می‌گردد. ضعف از روزه در بطن روزه و از اجزای آن است اما این ضعف به ضعف کلی بدن و سیستم ایمنی منجر نمی‌شود و در هنگام افطار قابل جبران است. اما گاهی ضعفی برای بدن رخ می‌دهد که بدن را دچار سوء تغذیه می‌کند. به این معنی که فرد لاغر شده و ماهیچه‌هایش را از دست می‌دهد. این موضوع در ماه رمضان برای افراد سالم اتفاق نمی‌افتد. اما افرادی که زمینه سوء تغذیه یا بیماری سوء تغذیه دارند با این قضیه روبرو می‌شوند. آنها باید با مراجعه به پزشک خود از وضعیت و شرایط بیماری آگاهی یافته و در مورد روزه گرفتن یا نگرفتن با او مشورت کنند.

منبع: قدس آنلاین



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.