دوشنبه، 16 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ویروس کرونای انگلیسی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پرسش :

ویروس کرونای انگلیسی چگونه تشخیص داده می‌شود و علت اینکه سرعت سرایت این بیشتر شده، چیست؟


پاسخ :
به طور کلی برای تشخیص کرونا ابتدا بیمار باید آزمایش PCR انجام دهد. یادآوری این نکته همین جا لازم است که چنانچه تست تشخیصی کرونای انگلیسی به صورت تست‌های مولکولی بر پایه ژن s باشد، ممکن است به اشتباه منفی کاذب گزارش شود، اما اکثر کیت‌ها بر اساس دو ژن هستند و قابلیت تشخیص نوع انگلیسی ویروس را دارند.

علت اینکه سرعت سرایت ویروس کرونای انگلیسی بیشتر شده، این است که اسپایک همان پروتئین اتصال دهنده ویروس به گیرنده غشاء سلول است و متعاقب این جهش در نوع انگلیسی، میزان سرایت ویروس ٥٠ تا ٧٠ درصد بیشتر شده است. مهمترین علت شیوع بالای ویروس کرونای انگلیسی، الزامی نبودن تست کرونا برای پرواز در برهه‌ای از زمان بود.

هنوز هم راه‌های شایع انتقال ویروس کرونا مثل قبل است و از طریق مخاط بینی، دهان و چشم منتقل می‌شود؛ گرچه احتمال انتقال از طریق سطوح از میزانی که قبلا تصور می شد، کمتر است؛ اما همچنان کنترل تماس با سطوح با فرض آلوده بودن آنها و انتقال به انسان، لازم و ضروری است.
لازم است یادآوری کنیم که حتی ابتلای قبلی به ویروس کرونا، ایمنی دائمی ایجاد نمی‌کند و ممکن است که فرد بین شش هفته تا چند ماه پس از بهبودی، مجددا درگیر این ویروس شود.

راه های پیشگیری از ویروس کرونای انگلیسی همان روش‌هایی است که از ابتدای شیوع اپیدمی کووید ۱۹ عنوان شده و شامل استفاده حداقل یک ماسک ترجیحا همراه با شیلد، شست و شوی مکرر دست‌ها و حفظ حداقل فاصله دو متری از افراد است.

متاسفانه بیشتر مردم با مشاهده کاهش آمار مرگ و میر روزانه و ابتلای روزانه، تصور می‌کنند کرونا تمام شده؛ این در حالی است که ویروس کرونای انگلیسی و حتی آفریقای جنوبی در کمین نشسته تا با سرعت بیشتری جان انسان را بگیرد و او را به کام مرگ بکشاند.

از همین جهت لازم است یادآوری کنیم که هنوز تا زمان پایان کرونا فرصت زیادی باقی است. لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راس موارد مربوط به مقابله با این ویروس است و ساده انگاری نسبت به هر نوعی از ویروس کرونا ممنوع است.

چند روش وجود دارد که بر اساس آن، نوع خاص PCR برای شناسایی کرونای انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ روش اول این است که به صورت رندوم تعدادی از پی‌سی‌آرهای مثبت را انتخاب می‌کنند، (مثلا از صد PCR دو مورد) و مورد بررسی قرار می‌دهند.

در روش دیگر علل افزایش آمار شهرها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در هر صورت مشخص می‌شود که میزان ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور در چه حدی است. 

منبع: ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.