دوشنبه، 20 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نامزد مورد نظر مقام معظم رهبری برای ریاست جمهوری

پرسش :

نامزد مورد نظر مقام معظم رهبری برای ریاست جمهوری، چه کسی است؟


پاسخ :
مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت انتخابات و ضرورت مشارکت گسترده مردم در این موضوع حساس و سرنوشت ساز، تأکید داشته و ضمن پرهیز از اعلام نظر شخصی خویش در دفاع از داوطلبی خاص، انتخاب آگاهانه مردم با تکیه بر معیارهای صحیح را لازم می داند.

در این راستا رهبر فرزانه انقلاب با توجه به جایگاه رهبری و ضرورت هدایت جامعه در چارچوب آرمان ها و ارزش های والای انقلاب اسلامی، معیارهایی را برای شناسایی بهترین داوطلب، مطرح می نماید که در ادامه جهت تبیین دقیق این موضوع، بخش هایی از سخنان وی پیرامون انتخابات ارائه می شود:

مقام معظم رهبری در ابتدای سال 1388 در جوار بارگاه رضوی، پیرامون انتخابات فرمودند:
«این را هم در باب انتخابات به شما عزیزان و همه ملت عزیزمان عرض بکنم؛ درباره موضع رهبری در مورد انتخابات، گمانه زنی و شایعه و اینها همشیه بوده و خواهد بود. بنده یک رأی دارم؛ آن را در صندوق می اندازم و به یک نفری رأی خواهم داد، به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت که به کی رأی بدهید؛ به کی رأی ندهید. این، تشخیص خود مردم است. بنده گاهی از دولت حمایت می کنم؛ دفاع می کنم. بعضی سعی می کنند برای این کار، معنای نادرستی جعل و ابداع کنند؛ نه، من از دولت ها همیشه دفاع می کنم؛ منتها اگر دولتی بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیر منصفانه ای می شود، بیشتر دفاع می کنم.

من طرفدار اِعمال انصافم. من می گویم باید منصف باشیم؛ رفتارها را نگاه کنیم؛ این، ربطی به انتخابات ندارد؛ بحث انصاف و بی انصافی است. حمایت کردن از خدمت گزاران در کشور، وظیفه ای است که هم من دارم، هم همه دارند. این، مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست. بنده از هر حرکت خوبی، از هر اقدام خوبی، از هر پیشرفتی، از هر خدمتی به مردم، از هر دل جویی ای از محرومین، از هر ایستادگی ای در مقابل ظلم و استکبار، استقبال می کنم و از آن کسی که این کار را کرده است، تشکر و سپاس گزاری می کنم؛ هر دولتی باشد؛ هر شخصی باشد. این، وظیفه من است.»1

مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و ویژگی های بهترین نامزد ریاست جمهوری فرمودند: 
«درست در نقطه مقابل خواست دشمنان، همه ما باید در انتخابات، حضور فعالی داشته باشیم. انتخابات، آبروی ملی ماست. انتخابات، یکی از شاخص های رشد ملی ماست. انتخابات، وسیله ای برای عزت ملی است. وقتی ببینند که ملت ایران با شور و با شعور و با درک کامل و آگاهی، پای صندوق های رأی می روند، معنایش چیست؟ معنایش این است ملت برای خود، حق و توان تصمیم گیری قائل است؛ می خواهد در آینده کشور اثر بگذارد و مسئولان کشور و مدیران اصلی کشور را انتخاب کند. 

انتخاب رئیس جمهور، یعنی انتخاب رئیس قوه مجریه و کسی که اغلب امکانات کشور در اختیار اوست. و می بینید اگر رئیس جمهوری، شور و نشاط و شوق و اراده داشته باشد، چه خدمات بزرگی را برای این کشور انجام می دهد. می خواهند این نباشد. من عرض می کنم: همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات، شرکت کنید. به نظر من، مسئله اول در انتخابات، مسئله انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله اول، مسئله حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می کند؛ پایه های نظام را مستحکم می کند، آبروی ملت ایران را زیاد می کند؛ استقامت کشور را در مقابل دشمنی ها زیاد می کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه، منصرف می کند. این یک مسئله بسیار مهمی است. پس مسئله اول، شرکت در انتخابات است.

مسئله بعدی در انتخابات، این است که مردم سعی کنند صالح ترین را انتخاب کنند. آن کسانی که نامزد ریاست جمهوری می شوند و در شورای نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار می گیرد و شورای نگهبان صلاحیت آنها را اعلام می کند، اینها همه شان صالحند؛ اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح ترین را پیدا کنید. این جا، جایی نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفا کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.

بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ گونه نظری ابراز نمی کنم؛ اما شاخص هایی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد؛ درد مردم را بداند؛ با مردم، یگانه و صمیمی باشد؛ از فساد، دور باشد؛ دنبال اشرافی گری خودش نباشد. آفت بزرگ ما، اشرافی گری و تجمل پرستی است. فلان مسئول، اگر اهل تجمل و اشرافی گری باشد، مردم را به سمت اشرافی گری و به سمت اسراف، سوق خواهد داد.»2

پی نوشت ها:
1. از سخنان مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا علیه السلام، 1388/1/1.
2. از سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان، 1388/2/22.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.