چهارشنبه، 5 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شبهات نظارت استصوابی | شبهه بیست و هفتم

پرسش :

شبهه: شورای نگهبان به عنوان ناظر بر انتخابات، تنها این حق را دارد که کسانی که در هیأت های اجرایی وزارت کشور رد صلاحیت شده اند را حمایت کند و در صورت تشخیص صلاحیت، آن ها را تأیید نماید، اما این حق را ندارد که کسانی را که وزارت کشور تأیید صلاحیت نموده است، رد صلاحیت نماید.


پاسخ :
این سخن ادعایی بیش نیست؛ زیرا هیچ دلیلی بر آن ارائه نشده است. چه فرق است بین تأیید صلاحیت رد صلاحیت شده ها و رد صلاحیت تأیید شده ها؟ اگر بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده شده است و بر اساس همین اصل میتواند برخلاف رأى و نظر وزارت کشور در مورد رد صلاحیت شده ها اقدام کند، بالطبع بر اساس همین اصل میتواند در مورد تأیید شده ها نیز وارد عمل شود.
 
اصل نظارت ایجاب می کند که ناظر هر جا تخطی و تخلفی از قوانین و مقررات مشاهده کرد برخورد نماید، چه این که این تخلف در مورد رد صلاحیت یا در مورد تأیید صلاحیت باشد. اگر شورای نگهبان تشخیص دهد که وزارت کشور کسی را که سن مقرر قانونی ندارد و یا سوء پیشینه قضایی دارد و یا به ادله و شواهدی به اسلام و نظام، اعتقاد و التزام ندارد، تأیید کرده است، یقینا می تواند این گونه اشخاص را رد صلاحیت نماید.

منبع: نظارت استصوابی، دکتر عباس نیکزاد، دفتر نشر معارف، چاپ اول، قم، 1393 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما