چرا در قرآن نگاه به نامحرم و چشم چرانى حرام شده؟
پرسش :
چرا در قرآن نگاه به نامحرم و چشم چرانى حرام شده است؟ و آثار سوء اخروى آن از دیدگاه قرآن چیست؟
پاسخ :
قرآن کریم در چند آیه مردان و زنان مؤمن را از نگاه به نامحرم بازداشته است:
1.«قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضّوا مِن ابصٰرِهِم؛1
به مردان مؤمن بگو: چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند.»
2.«و قُل لِلمُؤمِنٰتِ یَغضُضنَ مِن ابصارِهِنَّ؛2
به زنان مؤمن بگو: چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند.»
3. «یَعلَمُ خائِنَةَ الاَعیُنِ وما تُخفِى الصُّدور؛31
او چشم هایى را که به خیانت گردش مىکند مىداند و از آنچه در سینهها پنهان است با خبر است.»
به فرموده امام صادق علیه السلام، کسى که به نامحرم نگاه نکند، خداوند از حورالعین به او تزویج مىکند.8
پینوشتها:
(1). سوره نور، آیه 30
(2). سوره نور، آیه 31
(3). سوره غافر، آیه 19
(4). سوره نور، آیه 30
(5). من لا یحضرهالفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 18
(6). کنزالعمال، متقى هندى، ج 5، ص 329
(7). وسائلالشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 20، ص 192
(8). یکصد و پنجاه موضوع از قرآن کریم، اکبر دهقان، ص 104 و 105
منبع: پرسمان قرآنی فلسفه احکام، سید علی هاشمی نشلجی، نشر جمال، 1390.
قرآن کریم در چند آیه مردان و زنان مؤمن را از نگاه به نامحرم بازداشته است:
1.«قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضّوا مِن ابصٰرِهِم؛1
به مردان مؤمن بگو: چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند.»
2.«و قُل لِلمُؤمِنٰتِ یَغضُضنَ مِن ابصارِهِنَّ؛2
به زنان مؤمن بگو: چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند.»
3. «یَعلَمُ خائِنَةَ الاَعیُنِ وما تُخفِى الصُّدور؛31
او چشم هایى را که به خیانت گردش مىکند مىداند و از آنچه در سینهها پنهان است با خبر است.»
حکمتهای حرام بودن نگاه به نامحرم
1. چشم فرو بستن از نامحرم، موجب پاکى و رستگارى است؛
قرآن کریم درباره حکمت این حکم مىفرماید: این کار براى آنان پاکیزهتر است، زیرا خدا به آنچه مىکنند آگاه است4 پس نگاه نکردن به نامحرم مقدّمه پاکیزگى و رستگارى است.2. چشم چرانى، موجب تسلّط شیطان بر دل انسان است؛
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مىفرمایند: «نگاه کردن، تیر مسمومى از تیرهاى شیطان است؛ پس کسى که از ترس خداوند ترک کند، خداوند ایمانى به او عطا مىکند که شیرینى اش را در قلبش مىیابد.»53. چشم چرانى موجب هلاکت است؛
رسولخدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «نگاه اول خطا است، نگاه دوم عمد است و نگاه سوم موجب هلاکت است.»64. چشم چرانى موجب تحریک شهوت و ایجاد فتنه است؛
امام صادق علیه السلام فرمود: «نگاه دوباره به نامحرم، شهوت را در دل غرس مىکند و این کار براى صاحب آن از حیث فتنه کافى است.»7به فرموده امام صادق علیه السلام، کسى که به نامحرم نگاه نکند، خداوند از حورالعین به او تزویج مىکند.8
پینوشتها:
(1). سوره نور، آیه 30
(2). سوره نور، آیه 31
(3). سوره غافر، آیه 19
(4). سوره نور، آیه 30
(5). من لا یحضرهالفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 18
(6). کنزالعمال، متقى هندى، ج 5، ص 329
(7). وسائلالشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 20، ص 192
(8). یکصد و پنجاه موضوع از قرآن کریم، اکبر دهقان، ص 104 و 105
منبع: پرسمان قرآنی فلسفه احکام، سید علی هاشمی نشلجی، نشر جمال، 1390.