يکشنبه، 16 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شاخصه‌ های تحول انقلابی اسلامی

پرسش :

شاخصه‌ های تحول انقلابی اسلامی چیست؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مصطفی ملکوتیان، دانشیار علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

تحول انقلابی اسلامی بر ارکان چندگانه‌ای استوار است. هریک از این ارکان عبارت‌ اند از: دولت و کارگزاران معتقد، اهداف مبتنی بر اصول و ارزش‌ها، اعتقاد به توان نیروهای جوان و مؤمن انقلابی در پیشبُرد تحول، راهبردهای انقلابی و مدیریت جهادی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف و اهداف دشمنان و نهایتاً بسیج کامل نیروها و امکانات مورد نیاز تحول باید از شاخصه‌های مربوط برخوردار باشند.

یک تحول انقلابی موفق به کارگزاران و مجریان معتقد و شایسته نیاز دارد. بدون برخورداری از چنین کارگزارانی تحول انقلابی به موفقیت نمی‌رسد. این عنصر با تلاش و پشتکار خود باعث عبور تحول انقلابی -که در مسیر راه با سختی‌ها مواجه است یا توسط دولت‌های دشمن نامطلوب خوانده‌شده و با انواع موانع و مشکلات همراه می‌شود- از گردنه‌های دشوار و موانع می‌شود. از سوی دیگر، تحول جهت می‌خواهد. تحول از مبانی، ارزش‌ها و اهداف خاصی پیروی می‌کند. میزان دستیابی به تحول به میزان رسیدن به اهداف مرتبط است.

در یک تحول انقلابی اسلامی اهداف تحول می‌توانند به اهداف سیاسی (چه در سیاست داخلی و چه در سیاست و روابط خارجی از جمله دفاع همه‌جانبه از نهضت‌های رهایی‌بخش به‌ویژه نهضت‌های اسلامی و ...)، اهداف فرهنگی اجتماعی (گسترش معنویت و ارزش‌های اسلامی، سبک زندگی اسلامی، ارتقای بینش و فرهنگ عمومی و ...)، اهداف اقتصادی (دستیابی به عدالت، رفع فاصله‌ی طبقاتی، اشتغال بالا، رشد کمی و کیفی تولید داخلی و ...) و اهداف علمی فناوری (دستیابی به پیشرفت‌های علمی در علوم انسانی  و نظریه‌پردازی‌های بومی اسلامی، پیشرفت در دانش‌های برتر و نیز در فناوری و ...) تقسیم شوند.

از سوی دیگر، در امر تحول، نقش نیروهای پیش‌برنده بسیار مهم است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، به‌کارگیری جوانان و استفاده از خلاقیت، ابتکار و جرئت آنان در مجموعه‌ی وسیع صدها مدیر در دولت در کنار کارآزمودگان، می‌تواند تحول را به‌خوبی به سامان برساند. باید دولتی روی کار بیاید که مسئولان عالی‌رتبه‌ی آن به توان جوانان مؤمن انقلابی اعتقاد داشته باشند.

منظور از اتخاذ راهبردهای انقلابی مبتنی بر مدیریت جهادی گزینش راهبردهایی است که با کمترین زمان و هزینه‌ی ممکن، شناخت نقاط قوت و آسیب‌پذیر خودی و دشمن، بسیج و به‌صحنه‌آوردن همه‌ی نیروها و امکانات انسانی و مادی مرتبط و نیز کار و تلاش جهادی مبتنی بر وظیفه‌ی الهی، خدمت به انقلاب و نظام است. به‌عبارت دیگر، در این راه باید از هرگونه رخوت و سستی، بهره‌گیری از نظریه‌ها و روش‌های مرسوم غیرانقلابی و تدریجی و آهسته‌ی هدف‌دار غربی و در واقع بازی در زمین دشمن دوری جست.

منبع: khamenei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.