پنجشنبه، 14 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام

پرسش :

آیا سنت مباهله که در یکی از وقایع تاریخ اسلام به آن اشاره شده است صرفا تعلق به معصومین (علیهم السلام) دارد و به هیچ وجه غیر معصوم قادر به استفاده از آن نیست؟


پاسخ :
از جمله معجزه‏ هاى همیشگى مباهله است. و مباهله اختصاص به نبى اکرم (صلّی الله علیه و آله) ندارد، بلکه معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام است. و انسان‏ هاى کامل و صاحب نفس طیّبه و اهل ورع و یقین نیز در عصر حاضر مى‏ توانند براى اثبات حقانیت اسلام و بحق بودن عقاید دین با دشمنان دین مباهله کنند.

علامه طباطبایى مى‏ گوید: مباهله براى همیشه براى مسلمانان معجزه است و با آن بر صحت عقاید خودشان احتجاج مى‏ کنند و هر کس در مورد محتوا کلام الهى (قرآن) و رسالت پیامبر (صلّی الله علیه و آله) بخواهد مباهله کند ما استعداد بر مباهله را داریم.(1)

بنابراین معجزه همیشگى بر روى نسل حاضر باز است و اضافه بر آن کراماتى که از اولیاء الله و ائمه طاهرین (علیهم السلام) ظاهر شده و مى‏ شود براى آرامش و اطمینان قلب در حقانیت اسلام و دین و پیامبر و ائمه (علیهم السلام) کافى است.

خلاصه سخن آنکه معجزات الهى همراه پیامبران الهى نازل مى‏ شود و چون پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) آخرین پیام‏ آور الهى و خاتم انبیاء بوده و اسلام، دین جاویدان خواهد بود لذا با نیامدن انبیاى جدید معجزات جدیدى رخ نداده ولى اسلام چون دین جاوید است معجزه جاویدان خود یعنى قرآن را همیشه ارائه مى ‏نماید.
 
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
1) الهیات، ج 3، جعفر سبحانى، ص 103.
2) آموزش کلام اسلامى 2، محمد سعیدى، ص 87.
3) مدینة المعاجز، سید هاشم بحرانى.
4) منتهى الآمال، حاج شیخ عباس قمى.

پی نوشت:
1. الهیات، سبحانى، ج 3، صص 5 ـ 1.

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.