شنبه، 13 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عرصه‌های ایجاد وفاق ملی در دولت سیزدهم

پرسش :

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ سیزدهمین ریاست‌ جمهوری، دولت را مظهر وفاق دانستند. به نظر شما دولت آقای رئیسی برای ایجاد وفاق در چه عرصه‌هایی می‌تواند نقش‌آفرینی کند؟


پاسخ :
پاسخ از آقای مهندس سیدمرتضی نبوی(1):

امروزه مسائل زیادی است که همه روی آن توافق دارند و باید این مسائل حل شود. فکر می‌کنم اوّلین مسئله واکسیناسیون کرونا باشد. همه روی این مسئله وفاق دارند و دولت می‌تواند از ملت، سایر ارگان‌ها، امکانات کشور و امکانات دولتی و مردمی برای گسترش واکسیناسیون استفاده کند. اگر این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم به مسئله‌ی مشاغلی که در اثر کرونا آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته‌، رسیدگی کنیم. این مشاغل با واکسیناسیون می‌توانند به کارشان برگردند و این کار در جامعه وحدت‌آفرین و موجب وفاق خواهد شد.

دومین مسئله‌ای که همه روی آن وفاق دارند، دولتی شفاف، کارآمد و سالم است که عاری از فساد باشد. این امکان هم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا آی.تی وجود دارد که به آن دولت الکترونیک گفته می‌شود. الآن سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده،‌ فقط اراده‌ای می‌خواهد که این سامانه‌ها به همدیگر متصل شوند؛ سامانه‌هایی که می‌توانند شفافیت ایجاد کنند و فساد اداری را بشکنند و کار مردم را به‌سرعت انجام بدهند. در بعضی جاها این اتفاق‌افتاده و مردم در هر زمانی می‌توانند با دستگاه‌ها ارتباط بگیرند و مسائلشان را حل کنند. پس، با ایجاد درگاه واحد و کامل‌کردن دولت الکترونیک و وصل‌کردن این سامانه‌ها کارها شفاف و عاری از فساد خواهد شد، دولت کارآمد خواهد شد، کارها سرعت پیدا خواهد کرد، اعتماد مردم بازسازی‌ و وفاق ملی ایجاد می‌شود و همه آمادگی دارند در این زمینه همکاری کنند.

سومین مسئله‌، سیاست‌ها و خطوط کلی نظام است که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند و باید مورد توجه قرار بگیرد. ما باید به ثبات اقتصادی برسیم. شاخص‌های اقتصاد کلان‌ مثل تورم، اشتغال، نقدینگی، کسری بودجه و ... باید به وضعیتی برسد که کار اقتصادی برای مردم قابل پیش‌بینی و باثبات باشد.

چهارمین مسئله‌، شفاف‌‌ و هوشمند‌کردن نظام مالیاتی است. الآن برای هوشمندکردن نظام مالیاتی سرمایه‌گذاری زیادی‌شده، منتها عده‌ای در بدنه‌ی سازمان مالیاتی نمی‌گذارند این شفافیت به هوشمندی تبدیل شود تا جلوی فرار مالیات‌ها گرفته شود؛ چون منافعی در این زمینه دارند. این هم اراده‌ای می‌خواهد که نظام جامعِ مالیاتیِ هوشمند با سرعت پیاده شود تا هم درآمدهای دولت تعیین شود، هم فرار مالیاتی نداشته باشیم، هم عدالت مالیاتی داشته باشیم و هم ان‌شاءاللّه رضایتی در عموم مؤدیان مالیاتی ایجاد شود.

پنجمین مسئله هم اهدافی است که در گام دوم انقلاب آمده همچون حفظ امنیت و ثبات کشور، ثبات اقتصادی، ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی، عاری از فاسد‌بودن بروکراسی، توسعه‌ی بهداشت و سلامت مردم و ... که می‌تواند وفاق ایجاد کند.

پی نوشت:
1. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه

منبع: khamenei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما