معنای واژه «عَلَقَه» در قرآن کریم
پرسش :
منظور از واژه «عَلَقَه» در قرآن کریم چیست؟
پاسخ :
«عَلَقَة» از مادّه «عَلَق» (بر وزن شفق) در اصل به معنى علاقه و ارتباط به چیزى است؛ و لذا «عَلَقْ» به معنى خون بسته و زالو نیز آمده است؛ و «علقه» که یکى از مراحل تکوّن جنین در رحم مادر است از این رو «علقه» نامیده شده که شبیه قطعه خون منعقد شده است.(1)
در «مقائیس الّلغة» اصل مفهوم این واژه را ارتباط و تعلّق چیزى به موجود عالى ترى مىداند که بعداً مفهوم آن گسترش یافته است.(2)
پینوشتها:
(1). المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانى حسین بن محمد، تحقیق: صفوان عدنان داود، دارالعلم- الدار الشامیة، دمشق، بیروت، 1412 ق، چاپ اول، ص 579.
(2). کتب دیگر لغت مانند: لسان العرب، ابن منظور محمد بن مکرم، دار صادر، بیروت، 1414 ق، چاپ سوم، ج 10، ص 261؛ مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، تحقیق: سید احمد حسین، کتابفروشى مرتضوى، تهران، 1375 ش، چاپ سوم، ج 5، ص 217 نیز تعبیراتى شبیه همین معنى رادارد.
منبع: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ نهم، ج 2، ص 75.
«عَلَقَة» از مادّه «عَلَق» (بر وزن شفق) در اصل به معنى علاقه و ارتباط به چیزى است؛ و لذا «عَلَقْ» به معنى خون بسته و زالو نیز آمده است؛ و «علقه» که یکى از مراحل تکوّن جنین در رحم مادر است از این رو «علقه» نامیده شده که شبیه قطعه خون منعقد شده است.(1)
در «مقائیس الّلغة» اصل مفهوم این واژه را ارتباط و تعلّق چیزى به موجود عالى ترى مىداند که بعداً مفهوم آن گسترش یافته است.(2)
پینوشتها:
(1). المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانى حسین بن محمد، تحقیق: صفوان عدنان داود، دارالعلم- الدار الشامیة، دمشق، بیروت، 1412 ق، چاپ اول، ص 579.
(2). کتب دیگر لغت مانند: لسان العرب، ابن منظور محمد بن مکرم، دار صادر، بیروت، 1414 ق، چاپ سوم، ج 10، ص 261؛ مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، تحقیق: سید احمد حسین، کتابفروشى مرتضوى، تهران، 1375 ش، چاپ سوم، ج 5، ص 217 نیز تعبیراتى شبیه همین معنى رادارد.
منبع: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ نهم، ج 2، ص 75.