حاکم اسلامی در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام
پرسش :
در زمان ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)، حاکم اسلامی از کدام گروه مسلمین خواهد بود؟
پاسخ :
با توجه به قرآن میتوانیم ثابت کنیم که حاکمان آینده از کدام گروه خواهند بود. تنها کافی است دو کلمه از دو آیه را کنار هم بگذاریم! ابتدا آیهای که: خداوند در غدیر خم پس از نصب امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل کرد و در آن فرمود: «الْیوْمَ.... و رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً).(1) امروز من از دین شما راضی هستم.
بنابر آیهی دیگری از قرآن، دینی حاکم خواهد شد که مورد رضای خداوند متعال باشد و ما نیز دین مورد رضای خدا را دین غدیر خم میدانیم؛ زیرا با صراحت بیان شده است که من از این دین امروز شما راضی هستم. (وَ لَیمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ)(2)
در فهم هر آیه و حدیثی میتوان از آیات و روایات دیگری یاری طلبید. برای نمونه حدیثی وجود دارد که همه فرقههای اسلامی آن را نقل کردهاند. بنابراین حدیث حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده است: یهود 71 فرقه و مسیحیت 72 فرقه شدند و مسلمانها 73 فرقه میشوند (البته شاید منظور از کلمه هفتاد، کثرت و تعداد زیاد باشد.) سپس فرمود: «فرقهی ناجیه» در میان همه فرقههای مسلمان یک گروه اهل نجاتاند.(3)
طبیعی است که هر گروهی خود را اهل نجات میداند. در این جا بهتر است از خود پیامبر بپرسیم «آن فرقهای که اهل نجات هستند کدامند» مثل پدری که میگوید: یکی از فرزندانم را دوست دارم و هر فرزندی میگوید که من، فرزند مورد نظر پدرم هستم، در این جا حرف آخر را باید پدر بزند.
در این جا هم باید از خود پیامبر بپرسیم که گروه اهل نجات کدام یک از فرقههاست و پیامبر در پاسخ میفرمایند: «مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح من رکبها نجی»(4) یعنی اهل نجات کسانی هستند که دنبال اهل بیت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بروند. بر این اساس در مورد فرقه ناجیه جای شبههای باقی نمیماند.
پینوشتها:
1. سوره مائده (5)، آیه 3
2. سوره نور (24)، آیه 55
3. کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 662
4. امالی، ص 60
منبع: جهت نما (چهل پرسش و پاسخ مهدوی)، محسن قرائتی، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (علیه السلام)، چاپ دوم، تابستان 1393.
با توجه به قرآن میتوانیم ثابت کنیم که حاکمان آینده از کدام گروه خواهند بود. تنها کافی است دو کلمه از دو آیه را کنار هم بگذاریم! ابتدا آیهای که: خداوند در غدیر خم پس از نصب امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل کرد و در آن فرمود: «الْیوْمَ.... و رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً).(1) امروز من از دین شما راضی هستم.
بنابر آیهی دیگری از قرآن، دینی حاکم خواهد شد که مورد رضای خداوند متعال باشد و ما نیز دین مورد رضای خدا را دین غدیر خم میدانیم؛ زیرا با صراحت بیان شده است که من از این دین امروز شما راضی هستم. (وَ لَیمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ)(2)
با توجه به این که خداوند از سویی فرمود امروز از شما راضی شدم و از سوی دیگر دینی گسترش مییابد که مورد رضای خدا باشد؛ از وجه مشترک این دو نکته که همان رضایت الهی است، میتوان فهمید که دین جهان شمول همان دینی است که در غدیر رقم خورد.
در فهم هر آیه و حدیثی میتوان از آیات و روایات دیگری یاری طلبید. برای نمونه حدیثی وجود دارد که همه فرقههای اسلامی آن را نقل کردهاند. بنابراین حدیث حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده است: یهود 71 فرقه و مسیحیت 72 فرقه شدند و مسلمانها 73 فرقه میشوند (البته شاید منظور از کلمه هفتاد، کثرت و تعداد زیاد باشد.) سپس فرمود: «فرقهی ناجیه» در میان همه فرقههای مسلمان یک گروه اهل نجاتاند.(3)
طبیعی است که هر گروهی خود را اهل نجات میداند. در این جا بهتر است از خود پیامبر بپرسیم «آن فرقهای که اهل نجات هستند کدامند» مثل پدری که میگوید: یکی از فرزندانم را دوست دارم و هر فرزندی میگوید که من، فرزند مورد نظر پدرم هستم، در این جا حرف آخر را باید پدر بزند.
در این جا هم باید از خود پیامبر بپرسیم که گروه اهل نجات کدام یک از فرقههاست و پیامبر در پاسخ میفرمایند: «مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح من رکبها نجی»(4) یعنی اهل نجات کسانی هستند که دنبال اهل بیت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بروند. بر این اساس در مورد فرقه ناجیه جای شبههای باقی نمیماند.
پینوشتها:
1. سوره مائده (5)، آیه 3
2. سوره نور (24)، آیه 55
3. کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 662
4. امالی، ص 60
منبع: جهت نما (چهل پرسش و پاسخ مهدوی)، محسن قرائتی، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (علیه السلام)، چاپ دوم، تابستان 1393.