چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

رابطه بين حبّ ذات و حبّ خدا و ائمه‌(عليهم‌السلام) و حبّ خوبي‌ها ‏چگونه است؟


پاسخ :
انسان كمال محض را دوست دارد و اگر به خود علاقمند است براي اين است كه ‏به كمال برسد. قهراً آنچه به خود انسان بر مي‌گردد بايد در مسير آن هدف باشد. انسان ‏بايد خود را به عنوان وسيله دوست داشته باشد نه به عنوان هدف. يعني اگر امر دائر ‏شود به اين‌كه دست از خود بردارد يا از آن كمال برتر، بايد دست از خود بكشد و خود را ‏براي رسيدن به كمال برتر قرباني كند. قرباني هم معنايش اين است كه متقرّب بشود ‏نه فاني، عملي را قرباني‎ ‎گويند كه انسان را به هدف نزديك كند. قرباني يك عمل ‏وجودي است نه عدمي و فاني، يعني هرگز انسان با قرباني كردن چيزي را از دست ‏نمي‌دهد‎.‎
نماز قرباني انسان است، يعني وسيله تقرب انسان است، زكات و ساير عبادات ‏همچنين است، درس و بحث هم قرباني است. انسان وقتي چيزي را در راه خدا قرباني ‏كند بهتر از آن را به دست مي‌آورد. اگر در قرآن آمده است؛ ”مَنْ جاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ ‏اَمْثالِها“(١) ناظر به بخش كمّي مسئله نيست، يعني فقط مسئله ده برابر مطرح نيست ‏بلكه بخش كيفي را هم شامل مي‌شود. زيرا در آيه‎ ‎ديگر فرمود: ”مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ ‏خَيْرٌ مِنْها“(٢) اگر كسي دست و پا و چشم خود را در راه خدا داد، خدا دست و پا و ‏چشم ديگري بهتر از اين‌ها به او عطا مي‌كند. اينكه وجود مبارك اميرالمؤمنين(عليه ‏السّلام) فرمود خدا به برادرم جعفر دو بال داد كه با آنها در بهشت همراه با فرشتگان ‏پرواز مي‌كند (جعفر طيار) معنايش اين است كه جعفر بن ابي‌طالب چيزي را قرباني كرده ‏و بهتر از آن را گرفته است. بنابراين علاقه به خود و شؤونات خود اشكال ندارد به ‏شرطي كه قصد قرباني كردن آنها را داشته باشيم. اگر به پيامبر و دين و ائمه ‏علاقمنديم به اين جهت است كه از همه آنها در مسير تقرب به حضرت حق استفاده ‏كنيم.‏
در سوره مباركه‎ ‎توبه فرمود: ”ما كانَ لاِهْلِ المَدينَةِ ومَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الاَعْرابِ اَنْ ‏يَتَخَلّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ ولا يَرْغَبُوا بِاَنفُسِهِمْ عن نَفْسِه“(٣).‏‎ ‎
كسي حق ندارد خود را در جنگ حفظ كند و پيغمبر را در خطر اندازد، بلكه همه ‏بايد سنگر باشند و پيغمبر را در سنگر خويش حفظ كنند. پس ما جسم خود را بايد ‏قرباني جسم پيغمبر كنيم زيرا با اين كار از بين نمي‌رويم، ”ولا تحسبنّ الّذينَ قُتِلوُا في ‏سَبيلِ اللّه اَمْواتاً“(٤) بلكه از اين عالم آلوده مي‌رهيم و با جسمي بهتر در عالمي ديگر ‏به حياط طيّبه مي‌رسيم. محبت و علاقه به اهل بيت نيز همين‌طور است. دوستي آنها ‏عقلي است نه عاطفي مثل دوستي پدر و مادر و فرزند. انسان آنها را براي معارفي كه ‏در اختيار جامعه بشري قرار داده‌اند و افراد بشر را هدايت كرده‌اند دوست مي‌دارد.‏
‏( آیةالله جوادی آملی )‏
‏(١) سوره‎ ‎انعام، آيه‎ ١٦٠.‎
‏(٢) سوره‎ ‎نمل، آيه‎ ٨٩.‎
‏(٣) سوره‎ ‎توبه، آيه‎ ١٢٠.‎
‏(٤) سوره آل‌عمران، آيه‎ ١٦٩‎‏.‏


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.