پرسش :
اگر خداى سبحان كمال مطلق و غنى محض است چه نيازى به آفرينش موجودات داشت؟
پاسخ :
الف ـ هر فاعلى براى رسيدن به كمال كار مىكند. اگر چيزى كه خود عين كمال نامتناهى است، كارى را انجام داد، براى رسيدن به كمال نخواهد بود، بلكه چون عين كمال نامحدود است و جود و سخا نيز از كمالهاى وى محسوب است، فيض از او ظاهر مىشود.
ب ـ خداوند چون صَمَد و غَنى محض است، ذاتاً هدف بوده و مقصودى خارج از ذات بسيطِ او نيست و چون حكيم مطلق است و هرگز از حكيم، كار ياوه سر نمىزند، پس سراسر خلقت آدم و عالَم با حكمت همراه است. بنابراين هدفِ فاعلْ عين ذات اوست و هدفِ فعلْ تكاملِ مخلوق. حتماً بايد بين اين دو عنصر محورى بحثْ فرق نهاد.
الف ـ هر فاعلى براى رسيدن به كمال كار مىكند. اگر چيزى كه خود عين كمال نامتناهى است، كارى را انجام داد، براى رسيدن به كمال نخواهد بود، بلكه چون عين كمال نامحدود است و جود و سخا نيز از كمالهاى وى محسوب است، فيض از او ظاهر مىشود.
ب ـ خداوند چون صَمَد و غَنى محض است، ذاتاً هدف بوده و مقصودى خارج از ذات بسيطِ او نيست و چون حكيم مطلق است و هرگز از حكيم، كار ياوه سر نمىزند، پس سراسر خلقت آدم و عالَم با حكمت همراه است. بنابراين هدفِ فاعلْ عين ذات اوست و هدفِ فعلْ تكاملِ مخلوق. حتماً بايد بين اين دو عنصر محورى بحثْ فرق نهاد.