چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

هر چه سعي مي‎كنيم تا با حرفهايمان ديگران را آزار ندهيم اما باز هم سخن از روي بي‎فكري به زبان جاري مي‎كنيم، چه كنيم تا قدرت كنترل بر زبان را افزايش يابد؟


پاسخ :
اگر زبان شما به بيان سخنان ناهنجار عادت كرده بايد به دستورالعملهاي زير توجه نماييد. تا كم‎كم از اين عادت ناپسند دوري كنيد.
1ـ شتاب‎زده حرف نزنيد اول كمي فكر كنيد و پس از آن سخن بگوييد: همانطور كه حضرت علي (عليه السلام) فرمودند: «زبان عاقل از پس قلب او، و دل احمق از پس زبان او است»[1]
اين سخن زيبا بيانگر آن است كه شخص عاقل پيش از سخن گفتن مي‎انديشد و مي‎سنجد و از دل خود مي‎پرسد كه آيا اين كلام به صلاح او است؟ آيا به شخصيت ديگران لطمه‎اي نمي‎زند؟ و بعد كه تمام جوانب امور را مورد بررسي قرار داد لب به سخن مي‎‎گشايد. ليكن فرد جاهل كه بدون فكر حرف مي‎زند يك دفعه متوجه مي‎شود كه شخصيت ديگران را كوبيده و باعث حسرت و اندوه خود شده است.
2ـبعد از صحبت كردن حرفهاي خود را مورد ارزيابي قرار دهيد. فكر كنيد كه سخن شما چگونه بوده آيا خود شما از چنين حرف زدني احساس شوق مي‎كنيد يا باعث سرافكندگي شده است چنانچه به نظرتان كلام ناپسند آيد ديگر آن را تكرار نكنيد.
3ـ دوستي را پيدا كنيد و روبروي هم بنشينيد و به نوبت، سخن بگوئيد و سپس دريافت‎هاي خود را نسبت به طرف مقابل و عكس العمل‎هايي را كه مشاهده مي‎شود مورد دقت قرار دهيد. اگر عكس‎العمل منفي است از آن كلام ديگر استفاده نكنيد و به دنبال سخن مطلوب‎تري باشيد.
4ـ اگر برايتان امكان دارد هر روز چند دقيقه‎اي سخن زيبا و پرمحتوي بر زبان جاري نماييد و آن را بر روي نوار ضبط كنيد و اين كار را تكرار كنيد تا زبان شما با سخنان خوب عادت نمايد.
5ـ هر شب حرف زدن‎هاي يك روزه خود را با ديگران مرور كنيد و ببينيد آيا جوري حرف زده‎ايد كه ديگران از شما انتظار دارند؟ اگر كلمات نادرست گفته‎ايد سعي كنيد فردا ديگر آن را تكرار نكنيد.
6ـ زندگي كساني را كه با سخنان بد خود ديگران را رنجانده‎اند و نتايج سوئي را به دنبال داشته مطالعه و مورد دقت قرار دهيد، و واقعاً از آنان عبرت بگيريد.
7ـ هميشه سعي كنيد با افراد خوش سخن و از اخلاقي اسلامي بهره‎مندند همنشين شويد. و از آنان الگو بگيريد.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] ـ علي (عليه السلام) امام اول، نهج البلاغه، قم، جامعة مدرسين حوزه علمية قم، ص 1096.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.