چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بحث رجعت و بداء را توضيح دهيد؟


پاسخ :
الف. مراد از رجعت آن است كه در زمان ظهور عده‌اي از انسان‌هايي كه از دنيا رفته‌اند دوباره زنده مي‌شوند. طبق برخي روايات رجعت كنندگان شامل انسان‌هاي مؤمن و بسيار خوب و افراد كافر و بسيار بد است. مؤمنان برمي‌گردند تا هم در ركاب حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)براي تحقق حكومت عدل با دشمنان بجنگند و احيانا سعادت شهادت نصيب آنان شود و هم دوران طلايي ظهور را ببينند، و كافران زنده مي‌شوند تا در عذاب دنيوي نيز قرار گيرند. البته علت اصلي رجعت براي ما به درستي روشن نيست.
ب. بداء در لغت ظهور بعد از خفاء و پنهان است اما بداء در اصطلاح عقايد شيعه به اين معني است كه : خداوند براي انسان غير از مقررات مطلق و حتمي، مقررات مشروط نيز قرار داده است كه در صورت تحقق شرايط و اسباب، آن امر مقدر، اتفاق مي‌افتد.
انسان با توجه به اختياري كه خداوند به او داده است مي‌تواند با اعمال و كردارش اين‌گونه تقديرها را تغيير دهد به اين صورت كه اسباب و شرايط آن تقدير تغيير كند و لذا آن امر مقدر واقع نشود. مثلا در تقدير انساني بوده است كه در تاريخ معيني دچار بيماري شود ولي او با صدقه آن بيماري را از خود رفع كند و عوامل بروز بيماري از بين برود. البته خداوند علم ازلي دارد كه مقررات مشروط چيست، انسان چه اختياري مي‌كند و چه اعمالي انجام مي‌دهد، و سر انجام چه امري رخ مي‌دهد، ولي علم خداوند از انسان سلب اختيار نمي‌كند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.