پرسش :
تأثير اينترنت را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ با چه راهكارهايي ميتوان از اين پديده براي گسترش فرهنگ اسلامي بهره جست؟
پاسخ :
تأثيرات اينترنت
اينترنت محصول علمى و فنى بشر است و مانند هر ابزار ديگرى، مىتواند كاربردهاى مثبت يا منفى داشته باشد. آنچه مهم است، بالابردن كاركرد مثبت در ابعاد مختلف و جلوگيرى كامل يا كاستن از آثار منفى اين رسانه مهم جهانى است. به يقين ما براى دستيابى به توسعهاى سريع و همه جانبه و ايجاد تمدنّ اسلامى و عقب نماندن از قافله علم و تمدنّ بشرى، نيازمند استفاده از تكنولوژى وفن آورىهاى پيشرفته هستيم. كه يكى از مهم ترين آنها، شبكه جهانى اينترنت است كه در همه زمينههاى علمى، تحقيقى، هنرى، سياسى، تاريخى و مذهبى مىتوان از آن بهره برد. با اين حال، مراكزى كه اكنون از طريق اينترنت، اطلاعات غيرعلمى و غيرانسانى را در جهت يكسانسازى فرهنگى جهان و مسلّط نمودن فرهنگ منحط غربى و محو ساير فرهنگها و براى تحقق دهكده جهانى به رهبرى آمريكا ارائه مىنمايند، صدها برابر مراكزى است كه اطلاعات مفيد و علمى و فنى ارائه مىكنند
جنگ سيبرنتيك:
اگر بخواهيم به صورت شفاف درباره جايگاه اينترنت و عملكرد آن در پروژه جهانىسازى آمريكا و تأمين منافع آن، صحبت كنيم بايد بگوييم، استراژى جديد آمريكا در تعقيب اهداف جهانى خود، به «جنگ سيبرنتيك» مشهور است. اين جنگ در سال 1993، توسط «توماس آركوئيلا» بر اساس مدل جامعه شناسى «تالكوت پارسونز» طراحى گرديد. در حوزه سيبرنتيك هر سيستم، از دو بخش تشكيل شده است:
1. بخش توليد اطلاعات 2. بخش توليد انرژى.
در اين سيستم، بخش توليد كننده اطلاعات و فكر، بر بخش توليد كننده انرژى كنترل و نظارت دارد. طراح اين استراتژى مىگويد: «بايد از 196 كشور جهان، آمريكا بشود مغز و 195 كشور ديگر، توليد كنندگان انرژى باشند يعنى، 195 كشور بايد فكر و تدبيرشان را از آمريكا بگيرند. سيستم مذكور داراى دو بخش نرم افزارى و سختافزارى است. نرم افزارهاى اين سيستم عبارت است از: سازمان تجارت جهانى wto ( ( كنوانسيون رفع تبعيض عليه حقوق زنان و و در حوزه سخت افزارى يك نمونه كوچك از ميان ابزارهاى بسيار متعدد، شبكه جهانى اينترنت است كه مغز آن در آمريكا است و به راحتى بر تمامى جريان هاى اطلاعات جهانى كه حجم وسيعى از آنها توسط اينترنت انجام مىشود- نظارت داشته و آنها را كنترل مى كند.(1)
بهره بردارى صحيح از اينترنت:
راهكارهاى بهره برى صحيح از اينترنت در جهت گسترش فرهنگ اسلامى عبارت است از:
1. تهاجم تبليغى را بايد با شيوههاى نوين تبليغى پاسخ داد يعنى، با استفاده از اينترنت، مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل كرد و راه آشنايى ملتهاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم ساخت.
2. در كشورهاى اسلامى با استفاده از شيوه نامهنگارى الكترونيكى با صاحبنظران، جوانان و كسانى كه آمادگى دريافت پيامهاى اسلامى را دارند، مكاتبه شود و سؤالات و نيازهاى آنان پاسخ داده شود.
3. فرهنگ غرب آسيبپذيرى زيادى دارد. با نشان دادن آنها و آگاه كردن نسل جوان كشورهاى اسلامى و حتى غربى مىتوان امواجى را در مخالفت با آن ايجاد كرد.
4. دولت اسلامى بايد شبكهاى واحد و مادر از مجموعه شبكههاى داخلى ايجاد كند و سپس ساختار خاصى را براى ارتباط با شبكه جهانى مشخص نمايد. حتى كشورهايى مانند فرانسه، ساختار خاصى را براى اتصال به اينترنت ايجاد كرده اند.
5. بايد راهى براى گزينش اطلاعات جهانى پيدا كرد تا از ورود اطلاعات آلوده از طريق شبكه جهانى جلوگيرى شود. صاحب نظران معتقدند كه از نظر تئورى و عملى امكان آن هست كه با كنترل همه جانبه ارتباطات شبكه، جلوى تماس با مراكز غيراخلاق گرفته شود.(2)
پىنوشت
(1)) ر. ك: حسن عباسى، جنگ جهانى چهارم، قم: انتشارات پارسايان، 1382، مهر 82- 72)
(2) ر. ك: حميد فغور مغربى، مجله نگاه حوزه، شماره 59- 62 ارتباطات و نقش اينترنت در حوزة اطلاع رسانى دينى، ص 148
پرسمان
تأثيرات اينترنت
اينترنت محصول علمى و فنى بشر است و مانند هر ابزار ديگرى، مىتواند كاربردهاى مثبت يا منفى داشته باشد. آنچه مهم است، بالابردن كاركرد مثبت در ابعاد مختلف و جلوگيرى كامل يا كاستن از آثار منفى اين رسانه مهم جهانى است. به يقين ما براى دستيابى به توسعهاى سريع و همه جانبه و ايجاد تمدنّ اسلامى و عقب نماندن از قافله علم و تمدنّ بشرى، نيازمند استفاده از تكنولوژى وفن آورىهاى پيشرفته هستيم. كه يكى از مهم ترين آنها، شبكه جهانى اينترنت است كه در همه زمينههاى علمى، تحقيقى، هنرى، سياسى، تاريخى و مذهبى مىتوان از آن بهره برد. با اين حال، مراكزى كه اكنون از طريق اينترنت، اطلاعات غيرعلمى و غيرانسانى را در جهت يكسانسازى فرهنگى جهان و مسلّط نمودن فرهنگ منحط غربى و محو ساير فرهنگها و براى تحقق دهكده جهانى به رهبرى آمريكا ارائه مىنمايند، صدها برابر مراكزى است كه اطلاعات مفيد و علمى و فنى ارائه مىكنند
جنگ سيبرنتيك:
اگر بخواهيم به صورت شفاف درباره جايگاه اينترنت و عملكرد آن در پروژه جهانىسازى آمريكا و تأمين منافع آن، صحبت كنيم بايد بگوييم، استراژى جديد آمريكا در تعقيب اهداف جهانى خود، به «جنگ سيبرنتيك» مشهور است. اين جنگ در سال 1993، توسط «توماس آركوئيلا» بر اساس مدل جامعه شناسى «تالكوت پارسونز» طراحى گرديد. در حوزه سيبرنتيك هر سيستم، از دو بخش تشكيل شده است:
1. بخش توليد اطلاعات 2. بخش توليد انرژى.
در اين سيستم، بخش توليد كننده اطلاعات و فكر، بر بخش توليد كننده انرژى كنترل و نظارت دارد. طراح اين استراتژى مىگويد: «بايد از 196 كشور جهان، آمريكا بشود مغز و 195 كشور ديگر، توليد كنندگان انرژى باشند يعنى، 195 كشور بايد فكر و تدبيرشان را از آمريكا بگيرند. سيستم مذكور داراى دو بخش نرم افزارى و سختافزارى است. نرم افزارهاى اين سيستم عبارت است از: سازمان تجارت جهانى wto ( ( كنوانسيون رفع تبعيض عليه حقوق زنان و و در حوزه سخت افزارى يك نمونه كوچك از ميان ابزارهاى بسيار متعدد، شبكه جهانى اينترنت است كه مغز آن در آمريكا است و به راحتى بر تمامى جريان هاى اطلاعات جهانى كه حجم وسيعى از آنها توسط اينترنت انجام مىشود- نظارت داشته و آنها را كنترل مى كند.(1)
بهره بردارى صحيح از اينترنت:
راهكارهاى بهره برى صحيح از اينترنت در جهت گسترش فرهنگ اسلامى عبارت است از:
1. تهاجم تبليغى را بايد با شيوههاى نوين تبليغى پاسخ داد يعنى، با استفاده از اينترنت، مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل كرد و راه آشنايى ملتهاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم ساخت.
2. در كشورهاى اسلامى با استفاده از شيوه نامهنگارى الكترونيكى با صاحبنظران، جوانان و كسانى كه آمادگى دريافت پيامهاى اسلامى را دارند، مكاتبه شود و سؤالات و نيازهاى آنان پاسخ داده شود.
3. فرهنگ غرب آسيبپذيرى زيادى دارد. با نشان دادن آنها و آگاه كردن نسل جوان كشورهاى اسلامى و حتى غربى مىتوان امواجى را در مخالفت با آن ايجاد كرد.
4. دولت اسلامى بايد شبكهاى واحد و مادر از مجموعه شبكههاى داخلى ايجاد كند و سپس ساختار خاصى را براى ارتباط با شبكه جهانى مشخص نمايد. حتى كشورهايى مانند فرانسه، ساختار خاصى را براى اتصال به اينترنت ايجاد كرده اند.
5. بايد راهى براى گزينش اطلاعات جهانى پيدا كرد تا از ورود اطلاعات آلوده از طريق شبكه جهانى جلوگيرى شود. صاحب نظران معتقدند كه از نظر تئورى و عملى امكان آن هست كه با كنترل همه جانبه ارتباطات شبكه، جلوى تماس با مراكز غيراخلاق گرفته شود.(2)
پىنوشت
(1)) ر. ك: حسن عباسى، جنگ جهانى چهارم، قم: انتشارات پارسايان، 1382، مهر 82- 72)
(2) ر. ك: حميد فغور مغربى، مجله نگاه حوزه، شماره 59- 62 ارتباطات و نقش اينترنت در حوزة اطلاع رسانى دينى، ص 148
پرسمان