چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تأثير اينترنت را چگونه ارزيابي مي‏كنيد؟ با چه راه‏كارهايي مي‏توان از اين پديده براي گسترش فرهنگ اسلامي بهره جست؟


پاسخ :
تأثيرات اينترنت
اينترنت محصول علمى و فنى بشر است و مانند هر ابزار ديگرى، مى‏تواند كاربردهاى مثبت يا منفى داشته باشد. آنچه مهم است، بالابردن كاركرد مثبت در ابعاد مختلف و جلوگيرى كامل يا كاستن از آثار منفى اين رسانه مهم جهانى است. به يقين ما براى دستيابى به توسعه‏اى سريع و همه جانبه و ايجاد تمدنّ اسلامى و عقب نماندن از قافله علم و تمدنّ بشرى، نيازمند استفاده از تكنولوژى وفن آورى‏هاى پيشرفته هستيم. كه يكى از مهم ترين آنها، شبكه جهانى اينترنت است كه در همه زمينه‏هاى علمى، تحقيقى، هنرى، سياسى، تاريخى و مذهبى مى‏توان از آن بهره برد. با اين حال، مراكزى كه اكنون از طريق اينترنت، اطلاعات غيرعلمى و غيرانسانى را در جهت يكسان‏سازى فرهنگى جهان و مسلّط نمودن فرهنگ منحط غربى و محو ساير فرهنگ‏ها و براى تحقق دهكده جهانى به رهبرى آمريكا ارائه مى‏نمايند، صدها برابر مراكزى است كه اطلاعات مفيد و علمى و فنى ارائه مى‏كنند
جنگ سيبرنتيك:
اگر بخواهيم به صورت شفاف درباره جايگاه اينترنت و عملكرد آن در پروژه جهانى‏سازى آمريكا و تأمين منافع آن، صحبت كنيم بايد بگوييم، استراژى جديد آمريكا در تعقيب اهداف جهانى خود، به «جنگ سيبرنتيك» مشهور است. اين جنگ در سال 1993، توسط «توماس آركوئيلا» بر اساس مدل جامعه شناسى «تالكوت پارسونز» طراحى گرديد. در حوزه سيبرنتيك هر سيستم، از دو بخش تشكيل شده است:
1. بخش توليد اطلاعات 2. بخش توليد انرژى.
در اين سيستم، بخش توليد كننده اطلاعات و فكر، بر بخش توليد كننده انرژى كنترل و نظارت دارد. طراح اين استراتژى مى‏گويد: «بايد از 196 كشور جهان، آمريكا بشود مغز و 195 كشور ديگر، توليد كنندگان انرژى باشند يعنى، 195 كشور بايد فكر و تدبيرشان را از آمريكا بگيرند. سيستم مذكور داراى دو بخش نرم افزارى و سخت‏افزارى است. نرم افزارهاى اين سيستم عبارت است از: سازمان تجارت جهانى wto ( ( كنوانسيون رفع تبعيض عليه حقوق زنان و و در حوزه سخت افزارى يك نمونه كوچك از ميان ابزارهاى بسيار متعدد، شبكه جهانى اينترنت است كه مغز آن در آمريكا است و به راحتى بر تمامى جريان هاى اطلاعات جهانى كه حجم وسيعى از آنها توسط اينترنت انجام مى‏شود- نظارت داشته و آنها را كنترل مى كند.(1)
بهره بردارى صحيح از اينترنت:
راه‏كارهاى بهره برى صحيح از اينترنت در جهت گسترش فرهنگ اسلامى عبارت است از:
1. تهاجم تبليغى را بايد با شيوه‏هاى نوين تبليغى پاسخ داد يعنى، با استفاده از اينترنت، مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل كرد و راه آشنايى ملت‏هاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم ساخت.
2. در كشورهاى اسلامى با استفاده از شيوه نامه‏نگارى الكترونيكى با صاحب‏نظران، جوانان و كسانى كه آمادگى دريافت پيام‏هاى اسلامى را دارند، مكاتبه شود و سؤالات و نيازهاى آنان پاسخ داده شود.
3. فرهنگ غرب آسيب‏پذيرى زيادى دارد. با نشان دادن آنها و آگاه كردن نسل جوان كشورهاى اسلامى و حتى غربى مى‏توان امواجى را در مخالفت با آن ايجاد كرد.
4. دولت اسلامى بايد شبكه‏اى واحد و مادر از مجموعه شبكه‏هاى داخلى ايجاد كند و سپس ساختار خاصى را براى ارتباط با شبكه جهانى مشخص نمايد. حتى كشورهايى مانند فرانسه، ساختار خاصى را براى اتصال به اينترنت ايجاد كرده اند.
5. بايد راهى براى گزينش اطلاعات جهانى پيدا كرد تا از ورود اطلاعات آلوده از طريق شبكه جهانى جلوگيرى شود. صاحب نظران معتقدند كه از نظر تئورى و عملى امكان آن هست كه با كنترل همه جانبه ارتباطات شبكه، جلوى تماس با مراكز غيراخلاق گرفته شود.(2)
پى‏نوشت‏
(1)) ر. ك: حسن عباسى، جنگ جهانى چهارم، قم: انتشارات پارسايان، 1382، مهر 82- 72)
(2) ر. ك: حميد فغور مغربى، مجله نگاه حوزه، شماره 59- 62 ارتباطات و نقش اينترنت در حوزة اطلاع رسانى دينى، ص 148
پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.