چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا پيامبر اکرم(ص) و ائمه معصومين(ع)، خانواده‏ها را مشاوره و راهنمايى مى‏نمودند؟اين مشاوره در چه منبعى گردآورى شده است؟


پاسخ :
اسلام به مشاوره و مشورت عنايت خاصى نموده است. حديث معروف على(ع)
لا ظهير كالمشاورة؛ هيچ پشتيبانى مانند مشاوره نيست‏، (نهج‏البلاغه، ج 3 - ص 164). دليلى بر اين مدعاست و خود رأى را موجب هلاكت آدمى دانسته است آنجا كه على(ع) مى‏فرمايد:
من استبدّ برأيه هلك‏، (غررالحكم، ج 6، ص 296). مشاوره از ديدگاه اسلام شركت در انديشه ديگران و تبادل افكار است على(ع) فرموده‏اند:
من شاور الرجال شاركها فى عقولها؛ هر كسى كه با افراد داراى كمالات مشورت كند در عقل آنان شريك شده است‏، (نهج البلاغه، ج 3، ص 193). البته مشاوره در اسلام محدود به تبادل نظر با ديگران نيست و دامنه وسيعى دارد كه عبارت است از: 1- مشاوره به معناى مشورت در امور شخصى. مثلاً فردى از پيامبر اكرم(ص) پرسيد:
ما الزم؟ محكم كارى چيست؟ فرمودند:
تشاور امرءً ذارأى ثم تطيعه‏؛ محكم كارى عبارت است از اينكه با شخصى صاحب رأى و با نظر مشورت نمايى و از او اطاعت كنى‏، (وسائل‏الشيعه، ج 8، ص 424). 2- مشاوره به معنى نظرخواهى از ديگران براى تصميم‏گيريهاى مهم اجتماعى و سياسى. آيه 159 شريفه سوره آل عمران خطاب به پيامبر اكرم(ص) مى‏فرمايد:
Bوَ شاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ21-24w}{I3:159I}/}؛ در كار مهم با مؤمنين مشورت نما، از پيامبر اكرم(ص) نيز در زمينه عزم و تصميم‏گيرى سؤال شده فرمودند:
مشاورة اهل الرأى ثم اتباعهم‏؛ تصميم‏گيرى عبارت است از مشاوره با صاحبان انديشه و پيروى از آنان است‏»، (تفسير ابن كثير، ج 1، ص 420). و يا حضرت على(ع) مى‏فرمايد:
اضربوا بعض الرأى ببعض يتولد منه الصواب‏؛ برخى آراء را با ديگرى جمع كنيد تا از جمع آنها خير و صواب به دست آيد، (غرر و دررالحكم، ج 2، ص 266). 3- مشاوره به معناى كمك به حل مشكلات. حضرت على(ع) مى‏فرمايد:
لا ظهير كالمشاورة و لا يستغنى العاقل عن المشاور؛ هيچ پشتيبانى چون مشاوره نيست و عاقل و خردمند بى نياز از مشاوره نيست‏، (غرر، ج 6، ص 389). بنابراين با توجه به آنچه ذكر شد و با توجه به اين كه اسلام دينى است فطرى و منطبق و پاسخ‏گو و تأمين‏كننده نيازهاى فطرى انسان، و انسان نيز بدنبال كمال و رشد يافتگى و پيشرفت است، و براى رسيدن به اين مهم نيازمند همفكرى و عقل و خرد و راهنمايى و مشورت با ديگران است و در سايه مشورت و شريك شدن در عقل سايرين اين هدف دست يافتنى است. مشكلات و مسائل مطرح شده در زندگى انسان نيز مختلف است گاهى مشكلات شخصى است و گاهى اجتماعى خانوادگى و فرهنگى و يا در ديگر زمينه‏هاست و با مراجعه به دو آيه شريفه قرآن (يكى آيه 37 سوره شورى و ديگرى آيه 158 سوره آل عمران) مى‏توان به ميزان اهميت مشاوره در اسلام و نقش مشورت در زندگى مسلمانان پى برد. درباره مشورت در حل مسائل خانوادگى نيز به طور خاص مى‏توان به آيه 232 سوره بقره توجه كرد كه مى‏فرمايد: پس هرگاه زن و شوهر با رضايت يكديگر و مشورت و صلاحديد هم خواستند فرزندشان را از شير بگيرند اشكال ندارد. و يا در آيه 35 سوره نساء وقتى سخن از اختلاف بين زن و شوهر و احتمال جدايى بين آنها مطرح مى‏شود توصيه مى‏كند كه فردى از جانب زن و فردى از جانب شوهر بنشيند و به قصد اصلاح و خيرخواهى موضوع را پى‏گيرى و حل و فصل نمايند. بنابراين براى آگاهى بيشتر و دسترسى به منابع اين مسأله علاوه بر مراجعه به آياتى كه در همين مقدمه كوتاه ذكر شد و يا رواياتى كه از معصومين(ع) آمده است. مى‏توان با مراجعه به كتب روايى و تفسير آياتى كه درباره مشاوره است و يا سيره ائمه معصومين و يا پيامبر اكرم(ص) در يك جستجوى رايانه‏اى با دادن كليد واژه‏هاى مناسب اطلاعات زيادى گردآورى كنيد (البته مقدارى مايه علمى براى تحقيق لازم است). بهترين منبعى كه شما مى‏توانيد در اين زمينه از آن استفاده كنيد عبارت است از: «مجموعه مقالات اولين همايش مشاوره از ديدگاه اسلام» به كوشش حجةالاسلام دكتر على نقى فقيهى از انتشارات معارف 1379. كتاب ديگر: 1. «مشاوره در آينه علم و دين» نوشته على نقى فقيهى، انتشارات اسلامى، قم. 2. «شورى در قرآن و نهج‏البلاغه» جعفر سبحانى، نشر قدر، 1362. 3. «مشاوره و راهنمايى در تعليم و تربيت اسلامى» سيد مهدى حسينى بيرجندى، انتشارات امير كبير، 1375.
منبع: www.payambarazam.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.