چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ديدگاه شيعه در مورد مسأله خلافت چيست؟


پاسخ :
خلافت از ديدگاه شيعه، ولايتى الهى مانند نبوّت است و خليفه پيامبر(صلى الله عليه وآله) عهده دار مناصب گوناگونى است از جمله : تبليغ و تبيين مجملات و تفسير معضلات، و ردّ فروع بر اصول و جنگ بر اساس تأويل(1) ـ همان گونه كه پيامبر بر اساس تنزيل قرآن مى جنگيد ـ و اظهار آنچه پيامبر نتوانسته است به مردم بشناساند، حال يا به خاطر اينكه هنوز وقت عمل به آن نرسيده بود، يا مردم ظرفيت آن را نداشتند، و يا علّتهاى ديگر: پس نصب پيامبر(صلى الله عليه وآله) و خليفه، لطفى از جانب خداست و اين لطف كه به معناى نزديك كردن بندگان به طاعت و دور ساختن آنها از معصيت است بر خداوند متعال واجب مى باشد ؛ و چون هر پيامبرى زندگىِ تا ابد برايش مقدّر نشده، پس هر گاه وفات كند بر خداوند ـ جلّت عظمته ـ واجب است كسى را به عنوان جانشين آن پيامبر(صلى الله عليه وآله)بر مردم بگمارد تا دين را با بيانش تكميل، و شبهه هاى كافران را با برهانش زايل نمايد، و با دست و زبانش كج روى ها و ضعف ها را اصلاح نمايد .
و چون خداوند بر خود لازم دانسته كه به بندگانش نيكى كند، و خير و سعادت آنها را تأمين نمايد، پس بايد كسى را براى پيشوايى آنها انتخاب كند كه بتواند عهده دار اين مسؤليت سنگين باشد، و در همه وظايف مانند پيامبرى كه وى خليفه او شده ، عمل كند.
و سپردن اين امر [تعيين خليفه] به افراد امّت ، يا به اهل حلّ و عقد [ افراد خُبره] جايز نيست؛ زيرا عقل سليم در امام ، شرايطى را واجب مى داند كه برخى از آنها از نفسيّات و ملكات مخفى هستند و فقط عالِم به سرائر (خداوند متعال) از آن آگاه است؛ مانند علم، عصمت، قداست و پاكى نفس؛ و شناخت اين صفات به عهده خداوند است نه افراد بشر زيرا خداوند متعال مى فرمايد: (وَرَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ)(2) [و پروردگار تو مى داند آنچه را كه سينه هايشان پنهان مى دارد و آنچه را آشكار مى سازند] و (اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ)(3) [خداوند آگاهتر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد] .
پس اُمّتى كه علم به غيب ندارد نمى تواند تشخيص دهد چه كسى به اين اوصاف آراسته است، و خوبان در غالب موارد اشتباه مى كنند: در جايى كه پيامبرى مانند موسى ـ على نبيّنا و آله و عليه السلام ـ نتيجه انتخابش از ميان هزاران نفر ، افرادى بودند كه در آخر گفتند: «خدا را آشكارا به ما نشان ده»، پس چه انتظارى مى توان از افراد عادى و انتخاب آنها داشت؟! و نمى توان مطمئن بود كه فرد مفسدى را انتخاب نكنند، يا به فردى منحرف و شرور روى نياورند، يا پشت سر كسى جمع نشوند كه در واقع و باطن، خير و خوبى امّت را نمى خواهد بلكه به دنبال منافع شخصى است، چنانكه امثال آن در بيعت با معاويه و يزيد و خلفاى اموى اتّفاق افتاد . بنابراين بر خداوند واجب است كه در اين امر ، اختيار را به عهده خلايقى كه ظلوم و جهول(4) آفريده شده اند نگذارد؛ (وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ)(5). [پروردگار تو هر چه بخواهد مى آفريند، و هر چه بخواهد برمى گزيند؛ آنان (در برابر او) اختيارى (در اين امر) ندارند] . (وَمَا كَانَ لِمُؤْمِن وَلاَ مُؤْمِنَة إِذَا قَضَى اللهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ ا لْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُّبِيناً)(6) [هيچ مرد و زن با ايمانى حقّ ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند ، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد ؛ و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى كند ، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است] .
چگونه ممكن است مردم در اين امر [ انتخاب خليفه] اختيارى داشته باشند با وجود كثرت هدف ها و خواسته هايى كه دارند ، و با وجود تفرقه هاى قومى و طايفه اى و قبيله اى كه در فرزند آدم از روز اوّل بوده است .
و پيامبر اعظم(صلى الله عليه وآله) از روز نخست ، از اين مطلب (لزوم تعيين خليفه از طرف خدا) خبر داد ؛ آنگاه كه دعوت خود را بر قبايل عرضه كرد ، و قبيله بنى عامر بن صعصعه را به سوى خدا دعوت كرد ، و يكى از آنها گفت : اگر ما از تو پيروى كرديم ، و سپس خداوند تو را بر مخالفان پيروز كرد آيا بعد از تو ولايت ، از آنِ ما مى شود؟ و حضرت فرمود : «إنّ الأمر إلى الله يضعه حيث يشاء»(7) [ اين امر برعهده خداست و او هر كجا كه بخواهد قرار مى دهد] .نتيجه اينكه شيعه معتقد است كه خليفه پيامبر(صلى الله عليه وآله) بايد در تمام صفات كماليه كامل، و بر همه امت برترى داشته باشد؛ و شناخت مصداق آن نيز از عهده بشر خارج است.(8)
پی نوشت ها:
1 ـ و پيامبر(صلى الله عليه وآله) مولا اميرالمؤمنين را با همين مطلب شناساند و فرمود : «إنّ فيكم من يقاتل على تأويل القرآن كما قاتلتُ على تنزيله» [در ميان شما كسى است كه به خاطر تأويل قرآن مى جنگد همان طور كه من به خاطر تنزيل آن جنگيدم] . ابوبكر گفت : اى رسول خدا! آن شخص من هستم؟ فرمود : نه . عمر گفت: اى رسول خدا! آن شخص منم ؟ فرمود: «لا ، ولكن خاصف النعل» [نه ، بلكه آن شخص ، كسى است كه كفش هاى مرا پينه مى كند] ، و كفش هاى خود را به على مى داد و او آنها را پينه مى كرد .
گروهى از حفّاظ اين روايت را نقل كرده اند ، و حاكم و ذهبى [در المستدرك على الصحيحين 3/132 ، ح 4621 ، و همين طور در تلخيص آن] و نيز هيثمى [در مجمع الزوائد 9/133] آن را صحيح دانسته اند .
2 ـ قصص : 169 .
3 ـ أنعام : 124 .
4 ـ مراجعه شود: أحزاب : 72 .
5 ـ قصص : 68 .
6 ـ أحزاب : 36 .
7 ـ سيرة ابن هشام 2 : 32 [2/66] ؛ الروض الاُنُف 1 : 264 [4/38 ـ 39] ؛ بهجة المحافل ، عماد الدين عامرى 1 : 138 ؛ السيرة الحلبيّة 2 : 3 ؛ سيرة زينى دحلان 1 : 302 [1/147] حاشيه كتاب سيره حلبى ؛ حياة محمّد ، هيكل : 152 [ص 201 ـ 202] .
8 ـ شفيعى شاهرودى، گزيده اى جامع از الغدير، ص 628.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | نکنه از اطعام غدیر جا بمونی! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | نکنه از اطعام غدیر جا بمونی! / استاد کاشانی
تعهد و تخصص دو بال یک مسئول اسلامی
تعهد و تخصص دو بال یک مسئول اسلامی
آیا خبر دادن پیامبر(ص) از اختلاف بین امت با تعیین جانشین منافات نداشته است؟
آیا خبر دادن پیامبر(ص) از اختلاف بین امت با تعیین جانشین منافات نداشته است؟
حکمت | ممنون که اجازه دادی! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | ممنون که اجازه دادی! / استاد کاشانی
نگاهی به عملکرد و دستاوردهای 8 رییس جمهور
نگاهی به عملکرد و دستاوردهای 8 رییس جمهور
معنی اسم نارین  و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نارین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنیکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنیکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان تفرش کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان تفرش کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
آیا امام علی(ع) از واقعه غدیر خم برای دفاع از خود استفاده نکرده است؟
آیا امام علی(ع) از واقعه غدیر خم برای دفاع از خود استفاده نکرده است؟
حکمت | بر بلندای ایمان و یقین/ استاد توکلی
music_note
حکمت | بر بلندای ایمان و یقین/ استاد توکلی
حکمت | اصلا قابل مقایسه نیست! / استاد توکلی
music_note
حکمت | اصلا قابل مقایسه نیست! / استاد توکلی
شهرستان نور کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان نور کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان قائن کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان قائن کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
حکمت | چرا از غدیر تجلیل می کنیم ؟ / استاد رفیعی
music_note
حکمت | چرا از غدیر تجلیل می کنیم ؟ / استاد رفیعی