پرسش :
خداوند در قرآن کریم اشاره به پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمايد " ووجدك ضالاً فهدي " تو را گمراه ديدم پس هدايت كردم، منظور چيست ؟
پاسخ :
در مورد معني و منظور " ضلالت " در اين آيه نفي ايمان و توحيد و پاكي و تقوي نيست ، بلكه به قرينه آياتي كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد نفي آگاهي از اسرار نبوت ، و قوانين اسلام و عدم آشنايي با اين حقايق بود ، همانگونه كه بسياري از مفسران گفته اند ؛ ولي بعد از بعثت به كمك پروردگار بر همة اين امور واقف شد و هدايت يافت .
در شرح آيه " وجدك ضالاً فهدي " " و تو را گمشده يافت و هدايت كرد "
بايد گفت : آري تو هرگز از نبوت و رسالت آگاه نبودي ، و ما اين نور را در قلب توا فكنديم كه به وسيله آن انسانها را هدايت كني چنان كه در جاي ديگر ميفرمايد : " ما كنت تدري ما الكتاب ولا الايمان و لكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا " يعني تو نه كتاب را ميدانستي و نه ايمان را ( از محتواي قرآن و اسلام قبل از نزول وحي آگاه نبودي ) ولي ما آن را نوري قرار داديم كه به وسيله آن هر كس از بندگانمان را بخواهيم هدايت ميكنيم.
روشن است كه پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) قبل از رسيدن به مقام نبوت و رسالت فاقد اين فيض الهي بود ، خداوند دست او را گرفت و هدايت فرمود ، و به اين مقام نشاند ، چنانكه در آيه 3 سوره يوسف ميخوانيم " نحن نقص عليك احسن القصص بما اوحينا اليك هذا القرآن و ان كنت من قبله لمن الغافلين " يعني ما بهترين داستانها را بر تو از طريق وحي اين قرآن باز گو كرديم هر چند پيش از آن از غافلان بودي .
مسلماً اگر هدايت الهي و امدادهاي غيبي دست پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) را نميگرفت . او هرگز به سر منزل مقصود راه نمييافت .
البته آنچه در خصوص پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) بيان شد مربوط به دار دنياست و الا آن خلقت نوري مقدس كه اولين مخلوق خداست هيچگاه نامحرم در اسرار خلقت نبوده و نيست و اسراري در سينه مطهرش بوده كه جبرئيل را هم از آن نصيبي نيست و نخواهد بود و چون روح پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) هم مانند بقيه انسانها در قالب جسم قرار گرفت ، حقايقي بر او مستور شد كه خداوند آن حقايق را به واسطه جبرئيل به پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) گفت .
eporsesh.com
در مورد معني و منظور " ضلالت " در اين آيه نفي ايمان و توحيد و پاكي و تقوي نيست ، بلكه به قرينه آياتي كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد نفي آگاهي از اسرار نبوت ، و قوانين اسلام و عدم آشنايي با اين حقايق بود ، همانگونه كه بسياري از مفسران گفته اند ؛ ولي بعد از بعثت به كمك پروردگار بر همة اين امور واقف شد و هدايت يافت .
در شرح آيه " وجدك ضالاً فهدي " " و تو را گمشده يافت و هدايت كرد "
بايد گفت : آري تو هرگز از نبوت و رسالت آگاه نبودي ، و ما اين نور را در قلب توا فكنديم كه به وسيله آن انسانها را هدايت كني چنان كه در جاي ديگر ميفرمايد : " ما كنت تدري ما الكتاب ولا الايمان و لكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا " يعني تو نه كتاب را ميدانستي و نه ايمان را ( از محتواي قرآن و اسلام قبل از نزول وحي آگاه نبودي ) ولي ما آن را نوري قرار داديم كه به وسيله آن هر كس از بندگانمان را بخواهيم هدايت ميكنيم.
روشن است كه پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) قبل از رسيدن به مقام نبوت و رسالت فاقد اين فيض الهي بود ، خداوند دست او را گرفت و هدايت فرمود ، و به اين مقام نشاند ، چنانكه در آيه 3 سوره يوسف ميخوانيم " نحن نقص عليك احسن القصص بما اوحينا اليك هذا القرآن و ان كنت من قبله لمن الغافلين " يعني ما بهترين داستانها را بر تو از طريق وحي اين قرآن باز گو كرديم هر چند پيش از آن از غافلان بودي .
مسلماً اگر هدايت الهي و امدادهاي غيبي دست پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) را نميگرفت . او هرگز به سر منزل مقصود راه نمييافت .
البته آنچه در خصوص پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) بيان شد مربوط به دار دنياست و الا آن خلقت نوري مقدس كه اولين مخلوق خداست هيچگاه نامحرم در اسرار خلقت نبوده و نيست و اسراري در سينه مطهرش بوده كه جبرئيل را هم از آن نصيبي نيست و نخواهد بود و چون روح پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) هم مانند بقيه انسانها در قالب جسم قرار گرفت ، حقايقي بر او مستور شد كه خداوند آن حقايق را به واسطه جبرئيل به پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله وسلم) گفت .
eporsesh.com