دوشنبه، 15 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا رفتارهاي اخلاقي ضمانت اجرايي دارند يا خير؟


پاسخ :
برخي اين شبهه را مطرح مي‎كنند كه اخلاق و رفتارهاي اخلاقي در اجتماع انساني ضامن اجرا ندارند؛ يعني هيچ پشتوانه‌ي عملي براي اخلاق وجود ندارد؛ به همين جهت نمي‎توان گفت كه صفات اخلاقي داراي ثبات و استقرار و دوام هستند.
با توجه به مطالب گذشته، جواب اين اشكال بيان شد. توضيح مطلب اين است كه اخلاق به صفات دروني مي‌گويند كه حالت استقرار و ثبات پيدا كرده است و اين صفات از يك طرف در ضمانت اعتقاد و ايمان و از طرف ديگر در ضمانت عمل مي‎باشد و اگر انسان به واسطه‎ي اسباب و عواملي از اعتقاد منصرف شود و يا اين كه در مقام عمل نتواند به خاطر عواملي آن فعل را انجام دهد يا فعل مخالفي از او سر زند، فعل اخلاقي او از بين خواهد رفت.[1]
به عنوان مثال كسي كه ايمان و اعتقاد به مقدم داشتن ديگران بر خويشتن نداشته باشد، هرگز فضيلت ايثار از او سر نخواهد زد. و يا اگر كسي معتقد به دفاع از حريم مقدسات نباشد، ممكن نيست كه متصف به صفت شجاعت گردد.
پس محكم‎ترين پشتوانه و ضمانت اجرايي براي اخلاق، همان اعتقاد و ايمان و عمل است و هر قدر ايمان راسخ‎تر و قوي‎تر گردد و عمل تكرار شود و در مقام عمل از آن بيش‎تر مراقبت شود، صفات اخلاقي آسان‎تر ظهور و بروز پيدا مي‎كنند. اگر شخص يا گروهي معتقد باشند كه دروغ گفتن، آنها را از خوش‎بختي دنيا باز مي‎دارد هرگز دروغ نخواهند گفت.
چنان كه امروزه در كشورهاي پيشرفته مشاهده مي‎كنيم كه قوانين اجتماعي كاملاً به واسطه‎ي مردم اجرا مي‎شود و افراد آن جوامع، به وظايف اجتماعي خود پايبندند، به يك‎ديگر دروغ نمي‎گويند، به جامعه‎ي خود خيانت نمي‎كنند، وطن‌فروشي و اهانت به مقدسات ملي و به قوانين سياسي و اجتماعي از آنان بسيار كم سرمي‎زند؛ چون از يك طرف معتقدند كه اين امور موجب سعادت و خوش‎بختي آنان مي‎شود و از سوي ديگر قدرت حاكمه و محيط مناسب آنها را مدد مي‎رساند و همين، بهترين ضمانت اجرايي است.
اما وقتي ايمان و اعتقاد نباشد و در كنارش كمك‎هاي عملي وجود نداشته باشد، هيچ ضمانتي براي رفتار اخلاقي نيست؛ چنان كه در همان كشورهاي غربي با اين كه به برخي از مسائل اجتماعي خيلي مقيدند، اما براي مسائل ديگري چون بي‎بندوباري‎هاي اخلاقي، روابط زشت جنسي و مي‎گساري هيچ اهميتي قائل نيستند؛ به خاطر اين كه نه اعتقاد و ايمان به پرهيز از اين مسائل دارند و نه كسي آنها را در دور كردن از اين اعمال قبيح و زشت ياري مي‎رساند.
پس اگر در دنياي جديد، اين همه انحطاط اخلاقي وجود دارد، بدان معنا نيست كه اخلاق، ضمانت اجرايي ندارد؛ بلكه به خاطر عدم اعتقاد و عدم قانون مدوّني است كه پشتوانه‎ي عملي افراد آن جوامع باشد.
پی نوشت:
[1]. فرازهايي از اسلام، ص 241.
منبع: جوانان و پرسش‌هاي اخلاقی، مصطفي خليلي، ناشر: مركز مطالعات و پژوهش‌‌هاي فرهنگي حوزه‌ علميه) بهار 1381(


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.