جمعه، 26 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا اين حرف درست است كه اسلام با آزادگي سازگار است نه آزادي؟


پاسخ :
آنچه در اسلام فراهم آمده است در جهت كمال و سعادت انسان است؛ لذا چيزي با اسلام سازگاري دارد كه در اين جهت باشد.
آزادگي واژه‎اي اخلاقي است و در چند معنا به كار مي‎رود:
معناي اول اين‎كه اگر انسان بخواهد انسانيّت خود را شكوفا كند و به تكامل معنوي و تعالي روح برسد، بايد از اسارت نفس حيواني و تسليم شدن در برابر خواهش‎هاي نفساني و شهوت و غضب خود رهايي يابد. در اخلاق، اين نوع آزادي، اصل و پايه‎ي ديگر فضيلت‎ها به حساب مي‎آيد. معناي دوم آزادگي اين است كه انسان براي رسيدن به خواهش‎هايش خود را كوچك و حقير نكند و تن به تملّق، دروغ و ذلّت ندهد.
معناي سوم اين است كه انسان، داراي سماحت (جوان‎مردي) و بخشش باشد، در امور ساده و جزئي، مناقشه نكند و با چشم‎پوشي و بزرگواري رفتار نمايد. شايد اين همان معنايي است كه سيّدالشّهدا(ع) هنگام حمله‎ي دشمنان به سوي خيمه‎ها فرمود: «اگر دين نداريد، لااقل آزاده باشيد»؛ يعني، اين قدر پست نباشيد كه به زنان و كودكان، آسيب و اذيّت برسانيد.
مسائل و مفاهيم اخلاقي در اسلام جايگاه ويژه‎اي دارند، اگر اين مفاهيم مثبت، در انسان رشد كند و انسان از بند درون آزاد شود، در عالم بيرون نيز هرگز بنده‎ي غير خدا نخواهد شد. به هر حال آزادگي و وارستگي با اين معاني، از تعاليم اخلاقي اسلام است.
لفظ آزادي داراي معاني بسيار متنوعي، از جمله همين وارستگي و آزادگي است؛ لذا اظهار نظر درباره‎ي اين سؤال مبهم كه آيا اسلام با آزادي سازگار است يا نه؟ بدون مشخص كردن مفهوم و مصداق آزادي، ناممكن است.
اسلام، آزادي به معني انتخابگر بودن را كه آزادي فلسفي يا تكويني است، مي‎پذيرد. وجود دين و مسؤول بودن انسان به خاطر همين مختار بودن اوست. و نيز آزادي كه در اصطلاح حقوق مدني، در مقابل برده بودن به كار مي‎رود به عنوان اصل اولي پذيرفته است. آزادي اجتماعي در اسلام تعريف خاصي دارد؛ يعني هيچ موجودي غير از خدا، حق حكومت و قانون‎گذاري براي بشر را ندارد و انسان نيز نبايد اطاعت و امر و نهي غير خدا را بپذيرد. اما آزادي به اين معنا كه انسان خود را مطلقاً مختار بداند و هر چه دلش خواست انجام دهد و از هيچ كس، حتي خداي متعال، فرمان نبرد و به هر قانون و حكومتي تن دهد، چون مخالف سعادت اوست، قطعاً خلاف اسلام است و هيچ‎گونه سازگاري با آن ندارد.
خلاصه اين‎كه: معاني بسياري براي آزادي مطرح است كه برخي با دين اسلام سازگارند، بعضي با قيودي پذيرفته شده‎اند و برخي ديگر هيچ‎گونه سازگاري با اسلام ندارند؛ پس بايد ابتدا مراد از آزادي مشخص گردد تا نظر اسلام درباره‎ي آن معلوم شود.
منبع: دين و آزادي، آیت الله محمد تقي مصباح يزدي، نشر مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه‌ علمیه (1381).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.