پرسش :
غار اصحاف كهف در كجا قرار دارد؟
پاسخ :
درباره ى مكان غار، نظريه هاى گوناگونى وجود دارد:
1. غار افسوس در فاصله ى 73 كيلومترى شهر ازمير تركيه، در 1 كيلومترى روستاى اياصولوك در كوه يناميرداغ قرار دارد؛ ولى اين غار با وجود شهرتى كه دارد، با مشخصات قرآنى منطبق نيست؛ چون قرآن مى فرمايد: وقتى خورشيد طلوع مى كرد در جهت راست غار و هنگام غروب، در جهت چپ غار بود؛ بنابراين، بايد در غار رو به جنوب باشد، در حالى كه در اين غار رو به شمال شرقى است.
2. غار رجيب در 8 كيلومترى شهر عمّان (پايتخت اردن) در روستاى رجيب، واقع در كوه محفورا؛ غارى به وسعت 3 × 5/2 متر؛ در غار رو به جنوب است.
داخل غار تعدادى قبر به سبك يونانى است. (گويا هفت يا هشت قبر است.) بر ديواره هاى غار، نقش ها و خطهاى يونانى قديم به چشم مى خورد كه قابل خواندن نيست؛ تصوير يك سگ هم ديده مى شود. بالاى غار آثار يك صومعه مشاهده مى شود كه به ضميمه ى آثار ديگر، در زمان جوستينوس اول (418 ـ 427 م) بنا شده كه پس از استيلاى مسلمانان به مسجد تبديل شده است. اين مسجد داراى محراب، مأذنه و وضوخانه است.
تمام مشخصات كه در قرآن براى غار ذكر شده است با غار رجيب مطابقت دارد. افزون بر آن، براساس قراين متعدد، از جمله برخى روايات، غار اصحاب كهف در عمّان قرار دارد كه بعضى از آن ها را «ياقوت» در «معجم البلدان» آورده است. او مى نويسد: «رقيم اسم روستايى در نزديكى عمّان است و قصر يزيد بين عبدالملك در آن قرار دارد.»
عمان در شهر فيلادلفيا بنا شده است كه پيش از اسلام، مشهورترين شهر روم بوده و از اوايل قرن دوم ميلادى تا زمان فتح مسلمانان، در استيلاى روم قرار داشته است.
3. غارى در كوه قاسيون ـ نزديكى صالحيه دمشق ـ است كه به اصحاب كهف نسبت داده مى شود؛
4. غارى در شهر تبرى فلسطين به اصحاب كهف نسبت داده مى شود؛
5. در شبه جزيره اسكانديناوى ـ در اروپاى شمالى ـ آثار هفت جثه كه شبيه روميان است، وجود دارد؛
6. در نخجوان جمهورى آذربايجان هم غارى است كه به اصحاب كهف، نسبت داده مى شود.
اما هيچ شاهدى كه اين چهار غار با مشخصات قرآن مطابقت كند، وجود ندارد؛ چون قضيه در زمان روميان واقع شده است و روميان بر اروپاى شمالى و قفقاز سلطه نداشته اند.[1]
پی نوشت:
[1]. تفسير قمى، ج2، ص 32.
منبع: سرگذشت ها و عبرت ها در آيينه ى وحى، سيد مرتضى قافله باشى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم (1383).
درباره ى مكان غار، نظريه هاى گوناگونى وجود دارد:
1. غار افسوس در فاصله ى 73 كيلومترى شهر ازمير تركيه، در 1 كيلومترى روستاى اياصولوك در كوه يناميرداغ قرار دارد؛ ولى اين غار با وجود شهرتى كه دارد، با مشخصات قرآنى منطبق نيست؛ چون قرآن مى فرمايد: وقتى خورشيد طلوع مى كرد در جهت راست غار و هنگام غروب، در جهت چپ غار بود؛ بنابراين، بايد در غار رو به جنوب باشد، در حالى كه در اين غار رو به شمال شرقى است.
2. غار رجيب در 8 كيلومترى شهر عمّان (پايتخت اردن) در روستاى رجيب، واقع در كوه محفورا؛ غارى به وسعت 3 × 5/2 متر؛ در غار رو به جنوب است.
داخل غار تعدادى قبر به سبك يونانى است. (گويا هفت يا هشت قبر است.) بر ديواره هاى غار، نقش ها و خطهاى يونانى قديم به چشم مى خورد كه قابل خواندن نيست؛ تصوير يك سگ هم ديده مى شود. بالاى غار آثار يك صومعه مشاهده مى شود كه به ضميمه ى آثار ديگر، در زمان جوستينوس اول (418 ـ 427 م) بنا شده كه پس از استيلاى مسلمانان به مسجد تبديل شده است. اين مسجد داراى محراب، مأذنه و وضوخانه است.
تمام مشخصات كه در قرآن براى غار ذكر شده است با غار رجيب مطابقت دارد. افزون بر آن، براساس قراين متعدد، از جمله برخى روايات، غار اصحاب كهف در عمّان قرار دارد كه بعضى از آن ها را «ياقوت» در «معجم البلدان» آورده است. او مى نويسد: «رقيم اسم روستايى در نزديكى عمّان است و قصر يزيد بين عبدالملك در آن قرار دارد.»
عمان در شهر فيلادلفيا بنا شده است كه پيش از اسلام، مشهورترين شهر روم بوده و از اوايل قرن دوم ميلادى تا زمان فتح مسلمانان، در استيلاى روم قرار داشته است.
3. غارى در كوه قاسيون ـ نزديكى صالحيه دمشق ـ است كه به اصحاب كهف نسبت داده مى شود؛
4. غارى در شهر تبرى فلسطين به اصحاب كهف نسبت داده مى شود؛
5. در شبه جزيره اسكانديناوى ـ در اروپاى شمالى ـ آثار هفت جثه كه شبيه روميان است، وجود دارد؛
6. در نخجوان جمهورى آذربايجان هم غارى است كه به اصحاب كهف، نسبت داده مى شود.
اما هيچ شاهدى كه اين چهار غار با مشخصات قرآن مطابقت كند، وجود ندارد؛ چون قضيه در زمان روميان واقع شده است و روميان بر اروپاى شمالى و قفقاز سلطه نداشته اند.[1]
پی نوشت:
[1]. تفسير قمى، ج2، ص 32.
منبع: سرگذشت ها و عبرت ها در آيينه ى وحى، سيد مرتضى قافله باشى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم (1383).