جمعه، 25 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

امام مهدی(علیه السلام) با چه زبانى با مردم زمان ظهور صحبت خواهد كرد؟


پاسخ :
در پاسخ اين سؤال به دو نكته بايد توجّه كرد:
اوّلا، امام(عليه السلام) بر اساس علم لدّنى، قادر به تكلم با هر زبانى است. مباحثه و محاجّه ى امام رضا(عليه السلام) با سران علماى اديان و مذاهب مختلف، مؤيّد اين مطلب است؛ زيرا، امام رضا(عليه السلام) با جاثليق به زبان خودش و با هربذ اكبر به زبان او و با نسناس رومى به زبان خودش و... صحبت كردند[1]و همين مطلب باعث رسوايى مأمون عباسى گرديد.
از طرف ديگر، مى دانيم كه ائمه(عليهم السلام) از نور واحدند و وجود كمالى در يكى از آنان، حكايت از وجود همان كمال در ديگر ائمه است. از اين جهت، امام زمان(عليه السلام) كه خاتم الأوصياء و الأولياء است، قهراً، توانايى سخن گفتن و تكلّم به هر زبانى را خواهد داشت. در روايت مى فرمايد: امام زمان(عليه السلام) بعد از معرفى خود براى مردم، به خواندن كتب آسمانى مى پردازد.[2]
ثانيّاً، امام(عليه السلام) از وسائل و اسباب عادى براى پيشبرد اهداف الهى خويش استفاده خواهند كرد و لذا مى توان گفت، اگر چه زبان رسمى امام(عليه السلام) عربى ـ كه همان زبان قرآن است ـ خواهد بود، امّا اين زبان، در آن واحد، به وسيله ى دستگاه هاى ترجمه يا مترجمان، به زبان هاى مختلف مردم دنيا، ترجمه خواهد شد و در نتيجه، همه ى اقوام و ملل، مخاطب سخنان امام خواهند بود.
پی نوشتها:
[1]. بحارالأنوار، ج 49، ص 175.
[2]. بحارالأنوار، ج 53، ص 9.
منبع: امام مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رسول رضوى، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه (1384).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.