چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

جهنم چگونه جايگاهي است؟


پاسخ :
از آيات مربوط به دوزخ و جهنم استفاده مي‏شود كه دوزخ يك كانون هولناك مجازات است. آتشي سوزان آن را پر كرده و داراي درهاو طبقات گوناگون است، ولي نه آتش هم چون آتش دنيا، بلكه آتشي با مشخصات زير:
1 - هيزم و آتش گيره آن سنگها و انسان‏ها است.
2 - آتشي است كه از دل‏ها سر مي‏زند و نخستين جرقه‏هايش در قلوب ظاهر مي‏گردد.
3 - آتشي است شكننده و كوبنده.
4 - آتشي است داراي درك كه گنهكاران را به سوي خود فرا مي‏خواند.
5 - هنگامي كه اين آتش مستحقان خود را از دور مي‏بيند، صداي وحشتناك و خشم آلودش كه با نفس زدن‏هاي شديد همراه است، شنيده مي‏شود.
6 - آتشي است متحرك، و جوياي دوزخيان چنان كه مي‏فرمايد: "در آن روز جهنم را حاضر مي‏كنند و آن روز انسان متذكر مي‏شود، ولي تذكر براي او سودي ندارد".(1)
7 - اين آتش سوزان اكنون كافران را احاطه كرده، هر چند حجاب‏ها مانع از مشاهده آن است: "و إنّ جهنم لمحيطه بالكافرين".(2)
شايد مجموع اين جهات سبب شده كه بعضي براي دوزخ تفسير روحاني كنند و آتش آن را آتش سوزان معنوي بدانند، ولي بي شك اين تفسير با ظاهر آيات سازگار نيست و با رواياتي كه در شرح آن‏ها آمده، نيز هماهنگي نداد.
بنابر اين بايد گفت: جهنم كانون آتش سوزاني است كه با آتش‏هاي اين جهان بسيار متفاوت است، همان گونه كه نعمت‏هاي بهشتي با مواهب دنيا بسيار تفاوت دارد.(3)
جهنم داراي مراتب و نقطه هاي مختلفي است كه از اين مرتبه ها به "دركات" تعبير مي شود. دركات جهنم روي همديگر است. از اين رو جهنم داراي طبقات مي باشد. پايين ترين طبقه و پست ترين نقطة جهنم جايگان منافقان است. قرآن كريم مي فرمايد: "منافقان در پايين تريم طبقة دوزخ قرار دارند".(4)
مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد: از اين آيه روشن مي شود اهل آتش در آن مراتبي دارند كه از حيث پستي و پايين بودن با يكديگر اختلاف دارد و بر حسب همين اختلاف، مراتب عذابشان هم در سختي و دردناكي مختلف است. اين مراتب را خداوند "دركات" مي نامد.(5)
قرآن مي فرمايد: "جهنم ميعادگاه همة آن ها است. هفت در دارد، و براي هر دري گروه معيّني از آن ها تقسيم شده اند".(6) اميرمؤمنان(ع) فرمود: "جهنم داراي هفت در است كه به صورت طبقه طبقه است. بعضي بالاي بعض ديگر است".
آن گاه يكي از دست هايش را بر ديگري گذارد و فرمود: "اين چنين، خداوند بهشت ها را در كنار هم قرار داد، ولي طبقات جهنم روي هم اند. بعضي فوق بعض ديگر است كه پايين ترين آن ها جهنم است. بالاي آن "لظي" است. بالاي آن "حطمه" بالاي آن "سقر" بالاي آن "جحيم" بالاي آن "سعير" و بالاي آن "هاويه"(7) است.(8)
امام صادق(ع) فرمود: " در جهنم صحرايي است براي متكبران كه آن را سقر گويند كه از سختي و بسياري گرمايش به خداوند شكايت كرد و اجازه خواست تا نفس بكشد، خدا اجازه داد، نفسي كشيد و جهنم را سوزاند".(9)
بنابراين جهنم داراي طبقات است. هر يك از سعادت و شقاوت درجات و مراتبي دارد،‌ نه اهل سعادت يك درجه و مرتبه اند و نه اهل شقاوت،‌ اين مراتب و تفاوت ها دربارة اهل بهشت به عنوان درجات و دربارة ‌اهل جهنم به عنوان دركات تعبير مي شود.(10)
پي نوشت‏ها:
1. فجر (89)، آيه 23.
2. توبه (9)، آيه 49.
3. پيام قرآن، ج 6، ص 407.
4. نساء (4) آية 145.
5. علامه طباطبايي، تفسير الميزان(ترجمه) ج 5، ص 187.
6. حجر(15) آيه 43 و 44.
7. همه اين اسامي در قرآن كريم ذكر شده است: جهنم : آل عمران(3) آية 162، لظي: معارج (15) آية 17، حطمه: همزه(104) آية 4، سقر: مدثر ( 74) آية 26، جهيم: بقره (2) آية‌ 119، سعير:‌ نساء (4) آية 10،‌ هاويه: رعد (101) آية 9.
8. مجمع البيان، ج 5 - 6، ص 338.
9. محمد محمدي ري شهري،‌ميزان الحكمه، ج 1، ص 473،‌ حديث 2920.
10. مرتضي مطهري، ‌عدل الهي،‌ ص 414.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.