شنبه، 23 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شرايط شفاعت چيست؟ چه كساني در روز قيامت مورد شفاعت قرار مي‏گيرند و چه كساني شفاعت شامل آنان نمي‏شود؟


پاسخ :
شفاعت اولياي الهي در روز قيامت براي گنه‏كاران، بدون حساب نيست؛ بلكه متوقف بر شرايطي است كه در همين دنيا بايد آن را به دست آورد. در آيات و روايات، براي هيچ فرد يا گروهي تضمين نشده است كه حتماً مورد شفاعت قرار مي‏گيرند؛ بلكه صفات و ويژگي‏هاي كلي كساني كه از اين نعمت بهره‏مند و يا محروم‏اند، بيان شده است. بر اساس آيات و روايات، شرايط شمول شفاعت نسبت به بنده گنه‏كار، عبارت است از:
يك. رضايت خداوند:
1-1. رضايت از شفيع‏
شفيعان واسطه فيض خدا هستند. به همين جهت شرط اصلي و اساسي شفاعت، اين است كه مورد رضايت و پسند خداوند باشد. شفيعان كساني‏اند كه خداوند آنان را براي اين كار پسنديده و به آنان اجازه شفاعت داده است. قرآن كريم مي‏فرمايد: «در آن روز، شفاعت كسي سودمند نيست، مگر آن كسي كه خداي رحمان به او اجازه دهد». طه (20)، آيه 109.
1-2. رضايت از شفاعت شونده‏
شفاعت شوندگان بايد مورد رضايت و پسند خداوند باشند؛ يعني، شفاعت در حق كساني مؤثر خواهد بود كه در دنيا در مسير اطاعت، بندگي و رضايت خداوند قرار داشتند. قرآن كريم مي‏فرمايد: «و [ شفيعان ]شفاعت نمي‏كنند، مگر براي كسي كه مورد رضايت و پسند خداوند باشد». انبياء (21)، آيه 28.
در حقيقت شفاعت تجلّي اراده و خواست خداوند، مبني بر بخشش و آمرزش بندگاني است كه در دنيا عقيده و عملشان مورد رضايت خداوند بوده است؛ هرچند دچار خطا و لغزش نيز شده‏اند. شفاعت، پاداشي در حق آنان است.
دو. حفظ اصل ايمان‏
كساني مورد شفاعت قرار مي‏گيرند كه به سبب گناهان، اصل ايمانشان به خطر نيفتاده باشد. به همين جهت، در منابع ديني آمده است: كافر، مشرك و منافق در روز قيامت مورد شفاعت قرار نمي‏گيرند.
رسول اكرم(ص) فرموده است: «شفاعت براي ترديدكنندگان، مشركان و كافران نيست؛ بلكه براي مؤمنان يكتاپرست است». ميزان الحكمه، ج 4، ص 1472، ح 9482.
سه. عمل به دستورات ديني‏
گنه‏كاراني مورد شفاعت قرار مي‏گيرند كه مطيع دستورات خدا و پيامبر(ص) و اولياي دين باشند؛ يعني، درست بر خلاف آنچه كه برخي گمان مي‏كنند كه وعده به شفاعت، موجب تشويق افراد به ارتكاب گناه و سرباز زدن از مسؤوليت مي‏شود! در منابع ديني شرط شفاعت، عمل به دستورات دين و اطاعت از خدا و رسول و امامان معصوم(ع) ذكر شده است. كسي كه روش عملي او اطاعت از خدا و عمل به وظايف و مسؤوليت‏هاي ديني بوده؛ لكن گاهي هم دچار لغزش و خطا شده است، شايستگي دريافت رحمت الهي را در آخرت خواهد داشت.
امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «هركس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، بايد در صدد جلب رضايت خداوند برآيد. بدانيد هيچ كس رضايت خداوند را جلب نخواهد كرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پيامبر و اولياي الهي از آل محمد(ص)». بحار الانوار، ج 75، ص 220. اين روايت ضمن بيان شرط اساسي شفاعت (رضايت خداوند)، راه جلب خشنودي او را عمل به دستورات دين دانسته است.
از ديدگاه قرآن كريم، علت اينكه شفاعت به حال برخي از اهل دوزخ سودي نمي‏بخشد، عدم پايبندي آنان به احكام و وظايف ديني است: «از اهل دوزخ سؤال مي‏كنند: چه چيزي شما را جهنمي كرد؟ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم و بينوا را اطعام نمي‏كرديم، و با اهل باطل، همراه و هم‏صدا بوديم، و روز پاداش را دروغ مي‏انگاشتيم، تا اينكه مرگ ما فرا رسيد. پس شفاعت شافعان به حال آنان سودي نمي‏بخشد». مدثر (74)، آيات 48 - 42.
اهميت عمل به احكام و وظايف ديني، به حدي است كه در مواردي، حتي سبك شمردن و اهميت ندادن به آن، موجب محروميت از شفاعت مي‏شود. رسول اكرم(ص) فرموده است: «شفاعت من به كسي كه نمازش را سبك بشمارد، نمي‏رسد». ميزان الحكمه، ج 4، ص 1472، ح 9485.
چهار. رابطه معنوي شفاعت شونده و شفيعان‏
كساني مورد شفاعت قرار مي‏گيرند كه در دنيا ارتباط روحي و معنوي خاصي بين آنان و شافعان برقرار شده باشد. كساني كه نسبت به اولياي الهي محبت و مودّت دارند و در دنيا تحت جذبه هدايت‏گري آنان قرار گرفته و هم‏فكر، هم عقيده و همراه ايشان بوده‏اند. به درجه‏اي از وحدت و سنخيت روحي با آنان رسيده‏اند، در آخرت نيز مورد شفاعت آنان قرار مي‏گيرند.
در حقيقت، يكي از حكمت‏هايي كه سبب شده خداوند اولياي الهي را در روز رستاخيز، واسطه وشفيع در فيض مغفرت و بخشش خود، به اين افراد قرار دهد، همين رابطه معنوي و سنخيتي است كه در دنيا ميان آنان برقرار بوده است. در روايات گوناگوني بر محبت و دوستي پيامبر اكرم و امامان معصوم تأكيد شده است بحارالانوار، ج 27، ص 158، ح 3؛ كنز العمال، ج 14، ص 399، ح 39057.؛ زيرا اين محبت موجب تقويت رابطه معنوي و سنخيت روحي با آنان مي‏شود. وحدت و سنخيت دو روح، به يگانگي عقايد، اوصاف، روش‏ها و عمل‏ها است. محبت حقيقي، محب را شيفته محبوب كرده و موجب همگونگي در عقايد، اخلاق و سليقه‏ها مي‏شود. محبت و مودّت حقيقي نسبت به پيامبر اكرم و امامان(ع)، از ارتكاب گناه مي‏كاهد و مانع از دلبستگي‏ها و وابستگي‏هاي كاذب مي‏شود.
بر اين اساس «محبت اولياي الهي»، يكي از شرايط شفاعت آنان است تا در پرتو آن محبت، از مغفرت، رحمت و لطف الهي بهره‏مند گردد. ر.ك: محمد شجاعي، تجسم عمل و شفاعت، ص 106. در منابع ديني آمده است:
- «عالم براي كساني كه با هدايت او ره يافته‏اند، شفاعت مي‏كند». ميزان الحكمه، ج 4، ص 1475، ح 9506.
- «امامان معصوم(ع) براي شيعيان و پيروان خود شفاعت مي‏كنند». همان، ح 9504 و 9505؛ بحارالانوار، ج 8، ص 43، ح 34، 42، 43 و ص 36 و 37.
- «كساني كه حلقه ارتباط و اتصال به اولياي الهي را گسسته و ولايت امامان را نپذيرفته‏اند، مورد شفاعت آنان قرار نمي‏گيرند». بحار الانوار، ج 8، ص 736، ح 9.
به همين جهت در روايات آمده است: كسي كه ذريه و فرزندان رسول اكرم را آزار دهد، مورد شفاعت آن حضرت نخواهد بود: «به خدا سوگند! براي كساني كه فرزندان و ذريه‏ام را آزار كرده باشند، شفاعت نمي‏كنم» امالي صدوق، ص 370؛ بحارالانوار، ج 93، ص 218، ح 4..
محرومان از شفاعت:
كافران، دشمنان خاندان رسالت، آزاردهندگان فرزندان و ذريه رسول اكرم و كساني كه رشته محبت و پيوند روحي با شفاعت كنندگان را در دنيا گسسته‏اند، مورد شفاعت آنان قرار نمي‏گيرند. منكران شفاعت و سبك شمارندگان نماز نيز از ديگر محرومان از شفاعت‏اند. رسول اكرم(ص) مي‏فرمايد: «شفاعت من در روز قيامت حق است، پس كسي كه به آن ايمان نداشته باشد، مورد شفاعتم نخواهد بود» ميزان الحكمه، ج 4، ص 1472، ح 9487؛ كنز العمال، ج 14، ص 399، ح 39059. و «شفاعت من براي گنه‏كاران است، مگر شرك و گناه ظلم». ميزان الحكمه، ج 4، ص 1472، ح 9484.
امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «كسي كه نماز را سبك بشمارد، شفاعت ما هرگز شامل حالش نمي‏شود». همان، ح 9486.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.