سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پس از حشر و نشر با توجه به جسماني بودن معاد، جايگاه نهايي انسان كجا خواهد بود؟ آيا در همين زمين يا در عالم تجرّد و غير ماده؟ و اگر در عالم تجرد جاي مي‏گيرد، جسم با محدوديّت در مكاني مجرد و غير جسماني چطور جاي مي‏گيرد؟ و حال آنكه قسمتي از آيات و روايات دالّ بر اين است كه در عالم مجرد و غير جسماني مستقر مي‏گردد؟


پاسخ :
ابتدا لازم است چند مقدمه طرح شود. ولي قبل از همه بايد گفت: اين جسم با همين بدن در بهشت يا جهنم كه آن هم جسماني است مستقر مي‏گردد. حال ادلّه اثبات اين مدّعي.
مهم‏ترين منبع براي مسائل اسلامي قرآن مجيد است. اين كتاب آسماني در همه جا با صراحت از معاد جسماني (البته توأم با روحاني) سخن مي‏گويد (و بر خلاف گفته سؤال كننده) كمترين آشنايي با آيات قرآن براي نفي انحصار معاد در معاد روحاني كافي است.
قرآن براي نزديك ساختن معاد به اذهان منكران و پاسخ گفتن به ايرادهاي آنها مثال جالبي زده كه با يك نوع استدلال زنده آميخته است و مي‏خواهد مسأله رستاخيز را در سر حدّ مشاهده و احساس مردم قرار دهد، تمام اين مثال‏ها و تشبيهات قرآن در زمينه معاد، معاد جسماني را تأييد مي‏كند.
گاهي مردم را به مشاهده تكرار صحنه مرگ و حيات در جهان گياهان دعوت مي‏كند كه چگونه همه سال در برابر چشم همه ما، در جهان »معاد« تكرار مي‏شود.
زمين‏ها در فصل خزان به تدريج رو به سوي مرگ مي‏روند، گل‏ها و شاخه‏ها و گياهان رنگ مرگ به خود مي‏گيرند و در فصل زمستان همگي مرده‏اند، اما به هنگام وزش نسيم‏هاي روح بخش بهاري و ريزش قطره‏هاي لطيف باران در اين فصل از نو جنبشي مي‏يابند و حيات نويني آغاز مي‏كنند.
گاهي اشاره به آغاز آفرينش و نيز رستاخيز انرژي‏ها، داستان خواب اصحاب كهف، داستان مرغ‏هاي ابراهيم و... دارد. همه اين‏ها مربوط به موضوع معاد جسماني است و الّا معاد روحاني بدون جسماني هيچ گونه تناسبي با اين بحث‏ها ندارد.
( معاد و جهان پس از مرگ، آية الله مكارم، ص 311.)
و پاسخ فراز دوم كه جسم با محدوديّت در مكاني مجرد و غير جسماني چطور جا مي‏گيرد. اينجا در پاسخ گفته مي‏شود كه از كجا شما مدعي هستيد كه بهشت مكاني مجرد و غير جسماني است و حال آن كه قرآن كريم وقتي مي‏خواهد بهشت يا جهنم را توصيف كند اين دو پديده را پديده‏هاي جسماني توصيف مي‏كند. آنجا كه از بهشت نام مي‏برد بحث از جوي‏هاي شراب، شير، عسل و از درخت‏ها و چشمه‏ها و همچنين از همسران پاكيزه و خدمتكاران و... نام مي‏برد. در سوره بقره آيه 25 مي‏فرمايد: »و بَشِّر الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات ان لهم جنات تجري من تحتها الانهار كلّما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الّذي رزقنا من قبل و اتوا به متشابها و لهم فيها ازواج مطهره و هم فيها خالدون«
ميوه‏ها، ازدواج و... همه چگونه مي‏شود تجرّد و روحاني باشند؟! معظم سوره انسان و معظم سوره واقعه همه از وصف بهشت و دوزخ و آنكه آن عالم واقعاً عالم جسماني مي‏باشد نه مجرد و روحاني تشكيل شده است.

اما سؤال دوم كه آيا بهشت آدم در عالم تجرّد بود يا در مكاني غير از زمين؟
به احتمال قوي بهشت و جهنم آدم يكي از همين باغ‏هاي خرّم و باطراوت زمين بوده است (بهشت وي در عالم تجرد نبوده و يا در مكاني غير از زمين) و هبوط و فرود آمدن آدم(ع) از بهشت به روي زمين يك نوع هبوط و نزول مقامي بوده است.
(معاد و جهان پس از مرگ، ص 396 و تفسير نمونه، جلد اول)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.