يکشنبه، 7 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در طلاق رجعى، در زمان عدّه، مرد به زن رجوع مى كند و ممكن است اين رفتار چندين بار تكرار گردد. آيا اين رجوع و طلاق بازيچه كردن زن نيست؟!


پاسخ :
اگر رجوع بعد از طلاق، در ايّام عدّه موجب بازيچه شدن مى شود، بايد گفت: چنين برداشتى كاملاً خطاست، زيرا:
اولاً: امكان رجوع فرصت مناسبى براى حفظ بقا و دوام خانواده و جلوگيرى از متلاشى شدن آن است.
ثانياً: كسى كه در عدّه طلاق رجعى است، در حكم زوجه است و نفقه اش بر عهده شوهر مى باشد و حق دارد در منزل او سكونت داشته باشد و حتى از او ارث مى برد.
اين مسئله نوعى حمايت معيشتى از زن است. جالب است بدانيد بسيارى از فقها و حقوقدانان آن را حكم (قاعده آمره) مى دانند، نه حق، كه قابل اسقاط باشد، زيرا:
اولاً: حق رجوع، يك امتياز فردى نيست كه به نفع شوهر در نظر گرفته شده باشد، بلكه اختيارى و در راه مصلحت خانواده و مهلتى براى تصميم بهتر است.
ثانياً: اسقاط آن طلاق را «باين» مى كند، كه به زن لطمه مى زند، زيرا ديگر نمى تواند از حقوق زناشويى مانند نفقه و ارث برخوردار شود.
ب) اگر مقصود آن است كه طلاق مجدّد موجب بازيچه شدن زن مى شود، باز يادآور مى شويم طلاق دادن شرايط ويژه اى دارد علاوه بر اينكه دادگاه ها اگر بدانند كه مرد در طلاق رجعى قصد آزار دارد بايد از آن جلوگيرى كنند، چون مصداق سوء معاشرت و اذيت و آزار زن است و مخالف شريعت اسلامى است كه مى فرمايد يا زنان را به خوبى در منزل نگه داريد و يا به خوبى رها كنيد و حق طلاق خود را از ابزارى براى در تنگنا قرار دادن آنها نسازيد.
«فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ»؛طلاق (65)، آيه 2.
؛ «پس چون عدّه آنان به سر سرسيد، (-(يا)-) به شايستگى نگاهشان داريد، يا به شايستگى از آنان جدا شويد».
همچنين مسئله رجوع، دوبار بيشتر رخ نمى دهد؛ زيرا بعد از آن زن سه طلاقه مى شود و براى رجوع سوم نياز به مُحلّل دارد و همين امر عامل بازدارنده اى براى مرد در طلاق سوم است. بنابراين برخورد احساسى با چنين مسائلى صحيح نيست. بنابراين در طلاق رجعى زن در حكم همسر براى مرد است و از همين روست كه از وى ارث مى برد و تأمين نفقه و سكونت وى با مرد مى باشد، لذا حال كه چنين حقوقى را بر مرد دارد رجوع به زن نيز به دست مرد خواهد بود و اين بازيچه قرار دادن زن نيست براى آگاهى بيشتر ر.ك: تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازى، ج 2، ص 127، ذيل آيه 231 بقره..
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.