پنجشنبه، 11 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا امام علي(علیه السلام) در حادثه افك به پيامبر(صلی الله علیه وآله) گفت كه عايشه را طلاق دهد؟ مگر چه شده بود؟ و آيا امام علي(علیه السلام) با اين كار به پيامبر(صلی الله علیه وآله) اسائه ادب نكرد؟ و چرا پيامبر(صلی الله علیه وآله) طلاق نداد؟ و چرا با اين همه تاريكي هايي كه تاريخ از عايشه گفته باز هم در قرآن داريم آنها (زنان پيامبر) كه عايشه هم جزو آنهاست اهل بهشت و همسر آخرت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هستند؟ (اين حرف را از عمار در كنار امام حسن (علیه السلام) در بصره خواندم.)


پاسخ :
قضيه افك به گونه‏هاى مختلفى نقل گرديده است:
1) در برخى از متون تاريخى اين مسأله در رابطه با ماريه نقل شده و در برخى ديگر پيرامون عايشه. بنابراين حداقل آناست كه ارتباط موضوع با عايشه مورد ترديد است.
2) از طرف ديگر - چنان كه فرموده‏ايد - آيه شريفه نافى تهمت زناست و از نظر منطقى نتيجه تابع اخس مقدماتاست. بنابراين هيچ چيز دليل بر افزون‏تر از دايره دلالتش نمى‏باشد و استفاده از اين آيه براى اثبات فضايل ديگر روشى غير منطقى و عقيم و به تعبير قرآن مجيد «زخرف القول» است.
3 ) فلسفه اشاره به موضوع درقرآن حفظ حرمت پيامبر(صلی الله علیه وآله) است. زيرا طرح مسأله فوق توطئه‏اى براى ترورشخصيت پيامبر(صلی الله علیه وآله) بوده است. چون در ديد عوامانه اين گونه مسائل بلافاصله سرايت به حيثيت شوهر نيز مى‏كند واو را در جامعه خوار و زبون مى‏سازد. از اين‏رو خداوند بزرگ به سرعت آن را نفى نموده است. اكنون بايد پرسيدمسأله‏اى كه اولا شخص آن معلوم نيست ثانيا حدود دلالت آن محدود است و ثالثا فلسفه آن حفظ حرمت پيامبر(صلی الله علیه وآله)است چگونه از آن مى‏توان بر فضيلت شخص خاصى استدلال كرد؟ آيا چنگ زدن به اين دلايل خود بهترين دليل بربى‏دليلى نيست؟ اما در مقابل مى‏بينيم كه قرآن خطاب به زنان پيامبر(صلی الله علیه وآله) فرموده است: «و قرن فى بيوتكن . شما درخانه‏هاى خود قرار گيريد». (احزاب آيه 33) كنايه از اينكه در مسائل سياسى و اجتماعى داخل نشويد. زيرا خطر آلتدست سياسى كاران زيرك دنياپرست قرار گرفتن و لغزش بسيار براى آنان وجود داشت. از طرف ديگر نيز پيش از همينآيه فرموده است: «من يأت منكن بفاحشه مبينه يضاعف لها العذاب ضعفين»(احزاب 31). در اين رابطه با اين آيات ازبزرگ‏ترين اشكالاتى كه حتى علماى بزرگ اهل تسنن بر عايشه وارد ساخته‏اند اين است كه پس از پيامبر(صلی الله علیه وآله) به اين آيات الهى عمل نكرد و آشكارا درصحنه تعارضات اجتماعى داخل شد و فرماندهى جنگ جمل بر عليه اميرالمومنين(علیه السلام) را به عهده گرفت و بر آن حضرت در زمانى كه رهبرى جامعه اسلامى را برعهده داشت و از نظر جميع مسلمين واجب الاتباع بود بغى نمود. براى آگاهى بيشتر ر . ك : «نقش عايشه در تاريخ اسلام» علامه سيد مرتضى عسكرى.
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.