پرسش :
چه كارهايي موجب طول عمر مي شود؟
پاسخ :
رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
أربَعَةٌ تَزيدُ في العُمُرِ : التَّزويجُ بِالأَبكارِ ، وَ الاِغتِسالُ بِالماءِ الحارِّ ، وَالنَّومُ عَلَى اليَسارِ ، وأكلُ التُّفّاحِ بِالأَسحارِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
چهار چيز ، بر عمر مىافزايد : ازدواج با دوشيزگان ، غسل كردن با آبِ گرم ، خفتن بر شانه چپ ، و خوردن سيب در سحرگاهان .
هكذا في المصدر ، ولعلّ الصحيح : «التزوّج» .المواعظ العدديّة ، صفحه 211 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100
**********
رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم :
بَشِّرِ المَحرورينَ بِطولِ العُمُرِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
گرمْ مزاجان را به درازى عمر ، مژده ده .
بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 290 نقلاً عن طبّ النبي صلى الله عليه و آله و سلّم ، ص2 و فيه «المحذورين» بدل «المحرورين» والظاهر أنّ ما في بحار الأنوار أصحّ ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 . در طبّ النبى صلى الله عليه و آله و سلّم به جاى «گرمْ مزاجان» ، عبارت «حذر كنندگان» آمده؛ امّا ظاهراً همان كه در بحارالأنوار آمده ، درستتر است.
**********
كتاب من لا يحضره الفقيه عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
مَن أرادَ البَقاءَ - ولا بَقاءَ - فَلُيباكِرِ الغَداءَ ، وَليُجَوِّدِ الحِذاءَ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ ، وَليُقِلَّ مُجامَعَةَ النِّساءِ .
قيلَ : يا رَسولَ اللّهِ ، وما خِفَّةُ الرِّداءِ؟
قالَ : قِلَّةُ الدَّينِ .
كتاب من لا يحضره الفقيه
پيامبر خدا فرمود : «هر كه جاودانگى را مىخواهد - والبته جاودانگىاى [براى غير خدا] نيست - بايد كه چاشت را زودتر بخورد ، كفش خوب (و مناسب) بپوشد ، رَداى سَبُك برگيرد ، و كمتر با زنان بياميزد» .
پرسيدند : اى پيامبر خدا! رداى سَبُك چيست؟
فرمود : «كم بودن بدهى» .
كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 555 ، حديث 4902 ، صحيفة الإمام الرضا عليهالسلام ، صفحه 231 ، حديث 128 عن الإمام الرضا عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم وليس فيه من «وليُقلّ...» ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 459 ، حديث 1558 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 341 ، حديث 1 ؛ غريب الحديث لابن قتيبة ، جلد 1 ، صفحه 343 ، حديث 3 نحوه ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 ظاهراً اين توصيه ، ناظر به نظام دو وعدهاى در تنظيم وعدههاى غذاست كه در ديگر متون به نوعى بدان سفارش شده است . م.
**********
الإمام عليّ عليهالسلام :
مَن أرادَ البَقاءَ - ولا بَقاءَ - فَليُباكِرِ الغِذاءَ ، وَليُؤَخِّرِ العَشاءَ ، وَليُقِلَّ غِشيانَ النِّساءِ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ .
امام على عليهالسلام :
هر كه خواهان جاودانگى است - و البته جاودانگىاى [براى غير خدا] نيست - زود صبحانه بخورد ، ديرتر شام بخورد ، با زنان كمتر درآميزد ، و رداى سَبُك برگيرد .
الدعوات ، صفحه 75 ، حديث 176 ، الأمالي للطوسي ، صفحه 666 ، حديث 1395 عن أبي غندر عن الإمام الصادق عليهالسلام ، عيون أخبار الرضا عليهالسلام ، جلد 2 ، صفحه 38 ، حديث 112 عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهمالسلام وزاد فيه «وليجوّد الحذاء» ، طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 29 عن حريز عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام وفيها «الغداء» بدل «الغذاء» وليس فيها «وليؤخّر العشاء» وكلّها عن ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حديث 43 وص 262 ، حديث 19 ؛ عيون الأخبار لابن قتيبة ، جلد 3 ، صفحه 271 وزاد فيه «وليلبس الحذاء» ، شرح نهجالبلاغة ، جلد 19 ، صفحه 124 كلاهما نحوه ، كنز العمّال ، جلد 10 ، صفحه 87 ، حديث 28472 عن النزّال بن سبرة ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 ظاهرا مقصود ، ترغيب به گرسنه نخوابيدن است.
**********
عنه عليهالسلام :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ .
امام على عليهالسلام :
شستن دستها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102
www.hadithcity.com
رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
أربَعَةٌ تَزيدُ في العُمُرِ : التَّزويجُ بِالأَبكارِ ، وَ الاِغتِسالُ بِالماءِ الحارِّ ، وَالنَّومُ عَلَى اليَسارِ ، وأكلُ التُّفّاحِ بِالأَسحارِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
چهار چيز ، بر عمر مىافزايد : ازدواج با دوشيزگان ، غسل كردن با آبِ گرم ، خفتن بر شانه چپ ، و خوردن سيب در سحرگاهان .
هكذا في المصدر ، ولعلّ الصحيح : «التزوّج» .المواعظ العدديّة ، صفحه 211 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100
**********
رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم :
بَشِّرِ المَحرورينَ بِطولِ العُمُرِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
گرمْ مزاجان را به درازى عمر ، مژده ده .
بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 290 نقلاً عن طبّ النبي صلى الله عليه و آله و سلّم ، ص2 و فيه «المحذورين» بدل «المحرورين» والظاهر أنّ ما في بحار الأنوار أصحّ ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 . در طبّ النبى صلى الله عليه و آله و سلّم به جاى «گرمْ مزاجان» ، عبارت «حذر كنندگان» آمده؛ امّا ظاهراً همان كه در بحارالأنوار آمده ، درستتر است.
**********
كتاب من لا يحضره الفقيه عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
مَن أرادَ البَقاءَ - ولا بَقاءَ - فَلُيباكِرِ الغَداءَ ، وَليُجَوِّدِ الحِذاءَ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ ، وَليُقِلَّ مُجامَعَةَ النِّساءِ .
قيلَ : يا رَسولَ اللّهِ ، وما خِفَّةُ الرِّداءِ؟
قالَ : قِلَّةُ الدَّينِ .
كتاب من لا يحضره الفقيه
پيامبر خدا فرمود : «هر كه جاودانگى را مىخواهد - والبته جاودانگىاى [براى غير خدا] نيست - بايد كه چاشت را زودتر بخورد ، كفش خوب (و مناسب) بپوشد ، رَداى سَبُك برگيرد ، و كمتر با زنان بياميزد» .
پرسيدند : اى پيامبر خدا! رداى سَبُك چيست؟
فرمود : «كم بودن بدهى» .
كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 555 ، حديث 4902 ، صحيفة الإمام الرضا عليهالسلام ، صفحه 231 ، حديث 128 عن الإمام الرضا عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم وليس فيه من «وليُقلّ...» ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 459 ، حديث 1558 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 341 ، حديث 1 ؛ غريب الحديث لابن قتيبة ، جلد 1 ، صفحه 343 ، حديث 3 نحوه ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 ظاهراً اين توصيه ، ناظر به نظام دو وعدهاى در تنظيم وعدههاى غذاست كه در ديگر متون به نوعى بدان سفارش شده است . م.
**********
الإمام عليّ عليهالسلام :
مَن أرادَ البَقاءَ - ولا بَقاءَ - فَليُباكِرِ الغِذاءَ ، وَليُؤَخِّرِ العَشاءَ ، وَليُقِلَّ غِشيانَ النِّساءِ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ .
امام على عليهالسلام :
هر كه خواهان جاودانگى است - و البته جاودانگىاى [براى غير خدا] نيست - زود صبحانه بخورد ، ديرتر شام بخورد ، با زنان كمتر درآميزد ، و رداى سَبُك برگيرد .
الدعوات ، صفحه 75 ، حديث 176 ، الأمالي للطوسي ، صفحه 666 ، حديث 1395 عن أبي غندر عن الإمام الصادق عليهالسلام ، عيون أخبار الرضا عليهالسلام ، جلد 2 ، صفحه 38 ، حديث 112 عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهمالسلام وزاد فيه «وليجوّد الحذاء» ، طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 29 عن حريز عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام وفيها «الغداء» بدل «الغذاء» وليس فيها «وليؤخّر العشاء» وكلّها عن ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حديث 43 وص 262 ، حديث 19 ؛ عيون الأخبار لابن قتيبة ، جلد 3 ، صفحه 271 وزاد فيه «وليلبس الحذاء» ، شرح نهجالبلاغة ، جلد 19 ، صفحه 124 كلاهما نحوه ، كنز العمّال ، جلد 10 ، صفحه 87 ، حديث 28472 عن النزّال بن سبرة ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 ظاهرا مقصود ، ترغيب به گرسنه نخوابيدن است.
**********
عنه عليهالسلام :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ .
امام على عليهالسلام :
شستن دستها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102
www.hadithcity.com