دوشنبه، 5 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا سادات بعد از مرگ به عالم برهوت ميروند؟ در مورد عالم برهوت توضيحاتي بفرمائيد؟


پاسخ :
در برخى از نصوص «برهوت» نامى است كه به جهنم برزخى داده شده و «وادى‏السلام» يكى از نام‏هاى بهشت برزخى است. دررابطه با جايگاه آنها درابتدا بايد اين نكته را درنظر گيريد كه اساسا عالم برزخ در يك نقطه معينى ازجهان ما نيست بلكه برزخ خود عالم و جهانى برتر از جهان مادى و محيط برآن مى‏باشد. درمقام تشبيه مى‏توان جايگاه عالم برزخ نسبت به اين دنيا را با جايگاه همين جهان نسبت به دنياى جنين مثال زد. يعنى همين‏طور كه اين جهان محيط بر جنين است عالم برزخ نيز بردنياى ما احاطه دارد. با اين تفاوت كه داراى مرتبه وجودى بالاترى است. درعين حال دربرخى از نصوص آمده است كه برهوت در بيابان‏هاى خشك صنعاى يمن مى‏باشد و وادى‏السلام در نجف اشرف. اين گونه روايات نشانگر نوعى ارتباط بين اين مكان‏ها و بهشت و دوزخ برزخى است هر چند از كيفيت اين ارتباط ما آگاهى چندانى نداريم. در كتاب لغت آمده است: برهوت سرزميني در حضرموت است. در آن جا چاهي وجود دارد كه از آن گازهاي متعفن و بدبو فوران مي كند. مشهور است كه ارواح كافران در آن بيابان اجتماع مي كنند و از شدت ناراحتي در تب و تاب قرار دارند و فرياد بر مي آورند.(1) فريد وجدي مي نويسد: حضرموت بخشي از جزيره العرب است كه در كنار درياي عمان قرار دارد. كشاورزي در آن سرزمين بسيار اندك و رياست آن در دست شيوخ قبيله هاست. شهرهاي معروف آن، تريم، قصير و يروم است، بيابان وسيع احقاف در شمال آن است.(2) پيامبر اكرم(صلي الله عليه واله وسلم) مي فرمايد: "بهترين آب هاي روي زمين، آب زمزم و بدترين آن ها برهوت است كه در بيابان حضرموت واقع است.
ارواح كفار با بدن هاي مثالي به آن جا منتقل مي شوند. جز مارهاي سياه و جغدها در آن جا نيست. در آن سرزمين چاهي به نام بلهوت است. ارواح مشركان بدان جا رفت و آمد مي كنند و از آب گنديدة آن استفاده مي كنند".(3)
در احاديث ديگري آمده است: خداوند متعال آتشي در مشرق زمين آفريده تا ارواح كافران در آن جا سكونت كرده و از آب تلخ و بدبو و بد طعم و گرم آن استفاده كنند وقتي صبح طلوع كند به سرزمين يمن كوچ داده مي شوند كه از آتش برهوت بي بهره نمانند. هواي آن جا از آتش دنيا گرم تر است. ستمگران و مشركان در آن جا با هم ملاقات و معارفه مي كنند. وقتي شب فرا رسد به سوي آتش برگردانده مي شوند و تا قيامت بدين منوال بر آن ها مي گذارد.(4)
آن چه بر وجود برهوت دلالت دارد روايات معصومين (عليهم السلام) است.
براى آگاهى بيشتر ر . ك : «حيات برزخى» على محمد اسدى.
گرچه سادات به علت انتسابشان به اهل بيت (ع) از شرافتي خاص برخوردار هستند، اما نه تنها اين شرافت‌، زمينة تبعيض در مورد آنها را ايجاد نمي‌كند، بلكه مسئوليت آنها نسبت به سايرين سنگين‌تر نيز خواهد شد. همانگونه كه زنان پيامبر(ص) نيز اگر تكاليف خود را به خوبي انجام دهند پاداش مضاعف خواهند داشت زيرا اين افراد علاوه بر اين كه خود بنده‌اي مطيع و فرمانبردار امر الهي بوده‌اند، با اعمال نيك خود سبب توجه بيشتر مردم به دين مي‌شوند. ولي اگر خداي نكرده‌، عمل خلاف دين مرتكب شوند جزاي آنان نيز مضاعف خواهد شد. زيرا علاوه بر اين كه سركشي از فرمان الهي كرده‌اند، سبب سوءظن و بدبيني مردم نسبت به دين و خاندان رسالت هم شده‌اند. بنابراين عدالت الهي در همة موارد جاري است و حق هيچ كس ضايع نمي‌شود در حاليكه به هيچ كس هم به ناحق چيزي داده نمي‌شود. پس توجه شما را به چند نكته مهم جلب مي‌كنيم‌: 1ـ هر حديثي كه با قرآن همخواني نداشته باشد مردود است‌.
2ـ قرآن فرزند بلافصل نوح را به دليل عدم تبعيت از پيامبر به صراحت از اهل نوح نمي‌داند. 3ـ آيه نسأ النبي منسوبين به پيامبر اكرم را به اجر مضاعف در حسنات و همچنين زجر مضاعف در سيئات توصيف مي‌كند.
4ـ آيات «لا تبديل لحكم الله» و يا «لن تجد لسنَّة الله تبديلا» به تعبير ديگر «تحويلا»، بيانگر اين موضوع است كه ملاك در صلاح و فساد يك فرد برخاسته از عملكرد صحيح او است كه آن نيز از اعتقادات صحيح او منشأ مي‌گيرد. تا آنجا كه با (آمنوا و عملوا الصالحات‌) سلمان فارسي (منّا اهل البيت‌) مي‌شود و در جاي ديگر جعفر كذاب مردود و مترود مي‌گردد.
پی نوشت:
(1). مجمع البيان، ج 6، ص 342.
(2). دائره المعارف، ج3، ص 454.
(3). كافي، ج 3، ص 246.
(4). همان.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.