سه‌شنبه، 6 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

خواندن شهادتين در هنگام مرگ چه فايده اي دارد؟


پاسخ :
تلقين محتضر درحال مرگ به گفتن شهادتين، از مستحبات است. در روايات زيادي براين امر تأكيد و تصريح شده است كه اگر كسي آخرين كلامش لا اله الا الله باشد، وارد بهشت خواهد شد.(1)
شيطان سعي مي‏كند به هر طريقي انسان را از نعمت ايمان محروم سازد و به كفر بكشاند.امام صادق(عليه السلام)مي‏فرمايد: "تمام كساني كه در آستانه مرگ قرار مي‏گيرند، ابليس يكي از شياطين خود را مأموريت مي‏دهد كه نزد او برود و او را به كفر امر كند و در دين او ترديد ايجاد نمايد تا آنكه جانش خارج شود، ولي كسي كه مؤمن باشد، شيطان بر او غلبه نمي‏كند. پس هر وقت بر بالين محتضر حاضر مي‏شويد، به او شهادت به توحيد و نبوت تلقين كنيد تا بگويد لا اله الا الله و محمد رسول الله تا جان بسپارد".(3)
البته گفتن شهادتين برميت مستحب است، نه واجب و حكمتش، مقابله با وساوس شيطاني است.در روايات به گناه خاصي كه مانع گفتن شهادتين در لحظه مرگ باشد، اشاره‏اي نشده است، ولي به طور كلي مي‏توان گفت مهم‏ترين آن‏ها دل بستگي‏هاي مادي و دوستي دنيا است.
در اين باره داستان‏هاي فراواني نقل شده، كه بعضي در كتاب داستانهاي شگفت‏انگيز شهيد دستغيب آمده است. مي‏گويند شخصي در اواخر عمر از شهادت به ولايت علي(عليه السلام)عاجز مي‏ماند و زبانش باز مي‏ايستد. اتفاقاً از چنگال مرگ نجات مي‏يابد و حالش خوب مي‏شود. پس از بهبودي، يكي از نزديكان خود را صدا مي‏زند و مي‏گويد: قاليچه نفيسي را بياوريد و به فروش برسانيد(1)، چون سالها به آن دل بستگي داشته‏ام. هر بار كه شهادت به ولايت علي(عليه السلام)را به من تلقين مي‏كرديد، شيطان آن را در برابرم مي‏آورد و مي‏گفت: اگر شهادت بدهي، آن را آتش مي‏زنم، از اين رو از گفتن شهادت خودداري مي‏كردم.(3)
بنا براين اگر چه تذكّر شهادتين و يادآورى آن هنگام مرگ يك موفقيّت است؛ ليكن چنين نيست كه اگر كسى گرفتار مرگ ناگهانى شد و موفّق به اداى شهادتين نگرديد، غير مسلمان از دنيا رفته باشد. آنچه مهم است، اين است كه انسان در دنيا عقايد خود را براساس استدلال پذيرفته، به خدا ايمان داشته باشد و در اعمالش تقوا و رضاى خدا را مراعات كند، كه در اين صورت حتّى اگر موفّق به اداى شهادتين هم نشود، مسلمان از دنيا مى رود.
پي‏نوشت‏ها:
1 - بحارالانوار، ج‏87، ص 200.
2 - كافي، ج‏3، ص 123.
3 - محمد تقي مصباح يزدي، به سوي خودسازي، ص 291.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.