چهارشنبه، 21 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مورد انسانهايي كه بدگويي مي كنند چقدر بايد صبر كرد؟


پاسخ :
كساني كه فحاشي مي كنند يا دروغ مي گويند يا هر گناه زباني ديگري را انجام مي دهند، در زمره جاهليني هستند كه در آيه شريفه 63 سوره مباركه «فرقان» از ايشان ياد شده. در اين آيه خداوند يكي از اوصاف مؤمنين و بندگان شايسته خود را چنين بيان مي كند: «و عباد الرحمن الذين يمشون علي الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما»به توصيف آيه شريفه مؤمنين هنگامي كه نادان ها ايشان را طرف خطاب قرار دهند با ملايمت و نرمي پاسخ مي گويند.
خداوند همواره در دستوراتي كه براي ابناء بشر ابلاغ نموده سعي در حفظ سلامت نظام اجتماعي آنها داشته و از اين رو جواب جاهلين را ملايمت و نرمي مي داند. (البته نه ملايمتي كه در دين مسيح از حد اعتدال خارج شده و مي گويد اگر كسي در صورتت زد آن طرف صورتت را نيز به طرفش برگردان).
از سويي ديگر با كنكاش در آثار و احوالات پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) مي توان به روش صحيح در برخود اجتماعي با چنين افرادي دست يافت.
پيامبر اكرم(ص) چه در زماني كه از قدرت ظاهري زيادي برخوردار نبودند (ايامي كه در مكه سپري كردند) و چه زماني كه به رياست حكومت جامعه دست يافتند (زماني كه در مدينه بودند) در مقابل برخوردهاي تند و جسارت هاي زباني اعراب با ملاطفت و نرمي برخورد كرده، ايشان را از آن طريق به راه راست هدايت مي كردند.
در زندگاني ائمه معصومين(ع) و بزرگان ديني نيز اين روش استمرار داشت. شايد داستان مالك اشتر - سردار حكومت حضرت علي(ع) - را به خاطر داشته باشيد كه در مقابل توهيني كه به وي شد به مسجد رفته براي وي طلب استغفار كردند.
بسيار مناسب است توجه شما را به قسمتي ازحديث عنوان بصري از امام صادق(ع) از كتاب «ميزان الحكمه، ج 8، باب 2875، روايت 13911» جلب كنيم:
... آن سه چيز كه به بردباري مربوط مي شود اينهاست: چنانچه كسي به تو گفت: اگر يكي بگويي ده تا مي شنوي، در پاسخش بگو: اگر ده تا بگويي يكي هم نخواهي شنيد. اگر كسي به تو ناسزا گفت، به او بگو: اگر آنچه مي گويي راست باشد، از خداوند مي خواهم كه مرا بيامرزد و اگر دروغ باشد، از خداوند مي خواهم كه تو را بيامرزد. (سوم اين كه) اگر كسي به تو سخن زشتي گفت، تو او را نصيحت و ارشاد كن.
www.dte.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.