چهارشنبه، 1 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا براى خواندن نماز شب در قرآن دستورى وجود دارد؟


پاسخ :
از آیات قرآن استفاده مى شود که نماز شب از مستحبّاتى است که سخت مورد تأکید قرار گرفته است. خداوند متعال در سوره اسرا براى رسیدن انسان ها به مقام محمود توصیه به نماز شب نموده و فرموده است:
«وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً»1؛ «و پاسى از شب را [از خواب برخیز و ]قرآن [و نماز ]بخوان! این یک وظیفه اضافى براى توست؛ امید است که پروردگارت تو را به مقامى در خور ستایش برانگیزد!»
در سوره مزمّل نیز از پیامبر صلى الله علیه و آله دعوت به خواندن نماز شب نموده و بیان داشته:
«یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ. قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً. نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً. أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً»2؛ «اى جامه به خود پیچیده! شب را جز کمى، بپاخیز! نیمى از شب را، یا کمى از آن کم کن، یا بر نصف آن بیفزا و قرآن را با دقّت و تأمّل بخوان».
در سوره سجده نیز خداوند متعال در تمجید از کسانى که نماز شب به پا مى دارند فرموده است:
«تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ. فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»3؛ «پهلوهاى آنها از بستر خواب فاصله مى گیرد (از خواب برمى خیزند) و پروردگارشان را از روى بیم و امید مى خوانند و از آنچه به آنان داده ایم انفاق مى کنند. هیچ کس نمى داند که به پاداش عملشان چه چشم روشنى ها براى آنان پنهان و ذخیره شده است».
اگر در فضیلت شب زنده دارى و نماز شب چیزى جز همین یک آیه نبود براى اهل ایمان کافى بود که همه روز را به انتظار آمدن شب و خلوت با دوست باشند.
پی نوشت:
1. اسراء 17، آیه 79.
2. مزمل 73، آیه 4-1.
3. سجده32، آیه 16 و 17.
منبع: www.porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.