راه کارهایی برای افزایش قدرت خرید خانواده

خانواده، همچون هر سازمان دیگری خرج ها و درآمدهایی دارد که باید اینها با هم در تعادل خوبی قرار داشته باشند. اگر خرج های خانواده بیشتر از درآمد باشد، خانواده دچار بحران اقتصادی می شود که این دست از مشکلات می تواند بر روان کل اعضاء تاثیر بگذارد. بهترین کار مدیریت اقتصادی برای افزایش قدرت خرید خانواده است. راه کارهای آن را در این نوشتار خواهید خواند.
سه‌شنبه، 8 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راه کارهایی برای افزایش قدرت خرید خانواده
 مدیریت اقتصادی خانواده، یعنی بهره بری بیشتر با هزینه کرد کمتر.
 
چکیده: خانواده، همچون هر سازمان دیگری خرج ها و درآمدهایی دارد که باید اینها با هم در تعادل خوبی قرار داشته باشند. اگر خرج های خانواده بیشتر از درآمد باشد، خانواده دچار بحران اقتصادی می شود که این دست از مشکلات می تواند بر روان کل اعضاء تاثیر بگذارد. بهترین کار مدیریت اقتصادی برای افزایش قدرت خرید خانواده است. راه کارهای آن را در این نوشتار خواهید خواند. 

تعداد کلمات 590 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

قدرت خرید در خانواده

توانایی اقتصادی همواره یکی از زمینه های بروز مشکل در خانواده بوده است. در کشورهایی چون ایران که بیکاری نسبت فزاینده دارد و درآمدها نسبت به هزینه ها ناکافی است، مشاجرات زیادی را بین زنان و شوهرانشان به وجود می آورد. با این حال، مشکل اصلی در میزان درآمد خانواده نیست.
در شرایط معمول و مطابق شرع انور اسلام، نفقه زن به عهده مرد است. با این حال، اگر زن و مرد هر دو بیرون از منزل کار می کنند می توانند در چهار چوب قراردادهای خصوصی میان افراد درباره کار منزل به توافق برسند که هر دو انجام دهند یا کارگری را برای آن استخدام کنند. پس اگر موافق بودید، در آمد هر دو برای گذراندن زندگی در یک حساب مشترک قرار گیرد. هر گاه زن و شوهر تصمیم بگیرند که زن خانه داری کند، در آن صورت زن نیز به اندازه مرد در درآمد شوهر شریک است. با این حال، معنای این جملات این نیست که در این شراکت یکی برای دیگری تصمیم بگیرد. هر دو بایستی برای هزینه کردن در آمد خانواده به یک تصمیم برسند.
اگر دوست دارید درآمد خیلی بیشتری داشته باشید بایستی در برابر آن چیزی بپردازید. یکی از گران ترین دارایی هایی که برای در آمد بیشتر خواهید پرداخت، زمان بودن در کنار خانواده است.
 

راهنمایی هایی برای افزایش قدرت خرید خانواده

1 . نیازهای ماهیانه خانواده را از پیش برآورد کنید.
2 . ​​​​​​​پیش از هر خریدی تصمیم بگیرید که این کالا یا خدمات، چقدر در اولویت هزینه های زندگی شماست.
3 . به هنگام گرسنگی یا تشنگی و نیز خستگی خرید نکنید. افراد تشنه نوشیدنی بیشتر و تجملی و افراد گرسنه خوراکیهای بیشتر می خرند. در حالت خستگی مردم معمولاً ترجیح میدهند اولین کالایی که یافتند را بدون در نظر گرفتن ارزش کمی و کیفی تهیه کنند.
4 .به تنهایی (بدون بچه ها یا خویشان) یا حداکثر با همسرتان به خرید بروید.
5. از قبل بدانید برای خریدن چه کالایی به فروشگاه می روید.
6 .حتی المقدور خرید ماهیانه را یک جا انجام دهید تا هزینه های جانبی کاهش یابد.
7 . هر خریدی را با ذکر نوع کالا یا خدمات ، قیمت و تاریخ آن یادداشت کنید.
8 .از خرید انواع بسیار گران یا بسیار ارزان کالا خودداری کنید. انواع بسیار گران اغلب دارای ویژگی های تجملی غیر مفید و اجناس بسیار ارزان فاقد کارآمدی لازم در طول زمان هستند.
9 . انتخاب بر اساس نیاز باشد نه بر اساس مُد.
10 . خریدهایتان را بر اساس در آمدتان تنظیم کنید.
11 . برای مسکن یا مسافرت و هزینه های دراز مدت پس اندازی را برای هر ماه در نظر بگیرید.
12 . در انتخاب نوع کالا یا خدمات به آگهی های بازرگانی توجه نکنید. به جای آن بکوشید کالایی که نیاز شما را برطرف می کند تهیه کنید.
13 . در میهمانی هایی که ترتیب می دهید روی گشاده و احترام به میهمان را جایگزین میوه ها و غذاهای متنوع کنید. مردم از روی گشاده بسیار بیشتر از سفره رنگین خرسند می شوند.

 
منبع : کتاب «مهارت های زناشویی»

 نوشته :  دکتر علی رضا آقایوسفی، ص 89-90
 

بیشتر بخوانید : 
مدیریت اقتصاد خانواده
اقتصاد خانواده چیست؟
مدیریت اقتصاد خانواده با کسی شوخی ندارد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.