مهارت‌های کاربردی برخورد با همسر

در زندگی خانوادگی مسایل و مشکلات بسیاری وجود دارد. آن چیزی که در این میان اهمیت دارد نحوه برخورد با این دست مسایل است؛ و این همان چیزی است در واقع تمایز یک زندگی موفق با یک زندگی غیر موفق را مشخص می­ کند.
چهارشنبه، 23 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مهارت‌های کاربردی برخورد با همسر
 شما می­ توانید با کمی خلاقیت، راه میانبربرای برطرف کردن عصبانیت همسرتان پیدا کنید.
 
چکیده : در زندگی خانوادگی مسایل و مشکلات بسیاری وجود دارد. آن چیزی که در این میان اهمیت دارد نحوه برخورد با این دست مسایل است؛ و این همان چیزی است در واقع تمایز یک زندگی موفق با یک زندگی غیر موفق را مشخص می­ کند.

تعداد کلمات 917 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

برخورد مناسب با همسر

مقدمه

حتما برای شما هم بسیار پیش آمده است که خواسته یا ناخواسته وارد یک بحث با همسرتان شده باشید. در این مواقع چه می­ کنید؟ ممکن است روی خواسته خود بی­ جهت پافشاری کنید، یا در مقابل انتقادهای او موضع بگیرید، یا با عصبانیت سعی در تحمیل حرف خود به وی داشته باشید. ما در اینجا به شما می­ گوییم که در این شرایط چگونه درست رفتار کنید. در این مقاله با دو مهارت کاربردی عمده در زمینه مدیریت مسائل و مشکلات خانوادگی آشنا می ­شوید.


مهارت مدیریت بحث­ های خانوادگی

1. یاد بگیرید واقعاً به حرف‌های شریک زندگی‌تان گوش دهید. البته اگر این حرف‌ها با بد و بیراه همراه باشد کار آسان نیست؛ زیرا اکثریت ما نسبت به عصبانیت و خشم سریعاً واکنش منفی نشان می‌دهیم. به خصوص مواقعی که شوهرتان روی نقطه ضعف شما دست می‌گذارد؛ به طور مثال، مطرح کردن مسائل قدیمی یا مقایسه شما با مادرش. در هر صورت در این گونه مواقع نفس عمیقی بکشید و بعد به حرف‌هایش گوش دهید.

2. اگر همسر شما تأکید دارد که شما او را درک نمی‌کنید، او را مطمئن سازید که شما نهایت سعی خود را به کار می‌گیرید تا او را درک کنید. از او بخواهید مثال‌های آشکاری برای شما بیاورد تا موقعیت برایتان مشخص‌تر شود؛ به طور مثال، با گفتن سؤالاتی از قبیل اینکه «دقیقاً منظورت چیست؟» باعث می‌شود که بحث در جهت مثبت ادامه پیدا کند.

3. برای احساسات عصبی همسرتان ارزش قائل شوید. گفتن اینکه او هیچ حقی برای عصبانی شدن ندارد و یا نباید چنین حسی را داشته باشد، عصبانیت او را بیشتر می‌کند.

4. اگر رفتار شما باعث عصبانیت همسرتان شده مسئولیت‌پذیر باشید. شما ممکن است ناآگاهانه عصبانیت همسرتان را برانگیزید. بنابراین، باید گام‌هایی در جهت تغییر رفتارتان بردارید.

5. سعی کنید یک راه میان‌بر برای برطرف کردن یا کم کردن عصبانیت همسرتان پیدا کنید. شما می‌توانید یک کلمه رمز خنده‌دار از قبل تعیین کنید. وقتی همسرتان عصبانی می‌شود بگویید که بحث عوض شود؛ مثلاً، با گفتن کلمه تخم‌مرغ به همسرتان او را به خنده بیاندازید تا خشمش کاهش یابد.

6. وقتی همسرتان کنترل خود را از دست می‌دهد یک تنفس بدهید. از صحبت کردن با او در چنین حالتی خودداری کنید، اتاق را ترک کنید و به او بگویید وقتی خشمش فروکش نمود، دوباره با هم صحبت می‌کنید.
 

 مهارت کنترل اختلافات و در­گیری های خانوادگی

1. به خاطر بسپارید که اشکالی ندارد مواقعی هم عصبانی شوید. اگر عصبانی شدید احساس گناه نکنید. (به خصوص) خانم‌ها با این باور بزرگ شده‌اند که اگر احساس منفی خود را نشان دهند، گفته می‌شود رفتارشان زنانه نیست. بنابراین، باید عصبانیت خود را پنهان کنند. زمان‌هایی وجود دارد که عصبانیت منطقی است، اما باید این موقعیت‌ها را تشخیص داد و احساس خود را صادقانه بیان کرد و راهی برای تغییر و کاهش آن پیدا نمود.

2. به طرف مقابل بفهمانید که اگرچه با نظر او موافق نیستید، اما دشمن او هم نمی‌باشید. اینجا بحث دوست داشتن مطرح نیست، بلکه تفاوت‌ها مطرح هستند که ایجاد اختلاف می‌کنند. درگیری عادلانه این است که به یکدیگر چه به صورت فیزیکی و چه به صورت کلامی حمله نکنید؛ مثلاً، اسم یکدیگر را بد خطاب نکنید، یکدیگر را سرزنش نکنید، داد و بیداد نکنید و... .

3. چیزی که قبلاً به شما گفته شده به عنوان سلاح یا برگ برنده در بحث استفاده نکنید. اگر این کار را انجام دادید اعتماد طرف مقابل را نسبت به خود از دست می‌دهید و باعث می‌شوید که او امنیت عاطفی خود را در ارتباط با شما از دست بدهد.

4. احساسات و ادراک خود را بدون انتقاد و داوری به همسرتان نشان بدهید. داشتن احساس تنها کافی نیست، بلکه باید آن را خوب بیان کنید. در هر ازدواجی به راحتی نمی‌توان با طرف مقابل توافق داشت. باید سعی کنید رفتارهای دردسرساز را تغییر دهید و توجه صادقانه به تجارب عاطفی او نشان دهید.

5. قبل از نتیجه‌گیری از بحث جلسه را ترک نکرده و در صورت نیاز به ادامه بحث، زمان دیگری را برای آن در نظر بگیرید.

6. برای فردیت و شخصیت همسر خود ارزش قائل شوید. در نظر داشته باشید که همیشه حق با شما نیست و می‌توانید اشتباه بکنید. در هنگام اختلاف سعی کنید بر مشکل تکیه کرده و با وضع قوانین ثابت در زندگی خود تعادل و آرامش برقرار سازید. نیازها و احساساتتان را بدون احساس گناه بیان کنید.

7. هنگامی که مورد سرزنش همسر خود قرار می‌گیرید، سعی کنید با نگاهی عمیق به درون خود مسئله‌ای را که عامل سرزنش بوده مورد بررسی قرار داده و از خود سؤال کنید که آیا ایجاد تغییرات خواسته شده خلاف ویژگی‌های روحی و روانی شماست؟ آیا این تغییرات چیزهایی است که باعث راحتی زندگی شما می‌شود؟ پس چه عاملی بازدارنده است؟ سعی کنید در قضاوت‌های خود صادق باشید.


 گردآوری: خانم حدیثه اسفندیار

منبع: مهارت­ های زندگی زنان خانه ­دار

بیشتر بخوانید :
* مهارت‌های ارتباطی در پایداری خانواده
* مدیریت رابطه در انتقال پیام
* تقویت گفت و گو بین همسران
* با همسر عصبانی چطور برخورد کنم؟
* تاثیر آموزش مهارت­های زندگی در زنان خانه ­دار (بخش اول)
* تاثیر آموزش مهارت­های زندگی در زنان خانه ­دار (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.