خواص دارویی بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی سرشار از خواص و فواید برای اعضای داخلی بدن است . پاکسازی کبد از سموم و بهبود جریان خود در مغز و در نهایت رفع کم حافظه گی بخشی از خواص بی شمار گیاه بادرنجبویه است.
شنبه، 26 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص دارویی بادرنجبویه
 بادرنجبویه یکی از پر خاصیت ترین ها برای درمان بیماری هاست.
 
چکیده : بادرنجبویه گیاهی سرشار از خواص و فواید برای اعضای داخلی بدن است . پاکسازی کبد از سموم و بهبود جریان خود در مغز و در نهایت رفع کم حافظه گی بخشی از خواص بی شمار گیاه بادرنجبویه است.

 تعداد کلمات 835 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 

خواص دارویی بادرنجبویه

معرفی بادرنجبویه  و خواص آن

گیاه «بادرنجبویه» سالهاست که توسط پزشکان مشرق زمین، برای درمان مشکلات خلقی استفاده می شود؛ همچنین مصرف آن جهت سردرد با منشاء عصبی، ضعف حافظه و خستگی روحی مفیدست.
دکتر علی زرگری در خصوص فواید این گیاه می گوید: «وارنگ بو» یا «بادرنجبویه» در طب عوام برای مصارفی از قبیل رفع دل پیچه ناشی از نفخ و تقویت معده به کار می رود و از مصارف اصلی و ویژگی های خاص آن، آرام کردن اعصاب و تقویت قلب است.
 

طبیعت بادرنجبویه

مزاج این ماده نیز گرم و خشک است و در درجه دوم قرار دارد.
یعنی مزاج آن گرمی متوسط است و خیلی قوی نیست.
بسیار گیاه مفیدی برای مغز است" بسیاری از مشکلات اعصاب به دلیل انسدادهای داخل مغز است. بادرنجبویه انسدادهای داخل مغز را نیز باز می‌کند و موجب میَ‌شود فرایندهای مغزی به خوبی انجام شود.
سر و مغز را پاکسازی می‌کند. 
چه عرقیات آن چه خودش که به صورت دم کرده استفاده می‌شود.
برای جلوگیری از آلزایمر، بهبود برخی افسردگی‌ها و همچنین تقویت حافظه بسیار مفید است.
بطور کل بیماری‌های بلغمی و سودایی را کاهش می‌دهد.
برای خوشبو کردن دهان و کاهش فساد دندان‌ها نیز مفید است که می‌‌توان آن را مزمزه و غرغره کرده و یا در دهان نگه داشت.
مفرح و شادکننده است. برای قلب و معده و کبد نیز مفید است.
بازکننده مجاری است و غذاهای غلیظ را لطیف می‌کند. 
می‌توان گوشت‌ها را در پودر بادرنجبویه خواباند و پس از آن کباب و غذاهای دیگر را تهیه کرد.
بادرنجبویه ‌‌هاضم است و موجب ذکاوت می‌‌شود.
برای ریه نیز مفید است و می‌توان با آبه عنوان بخور از آن استفاده کرد.
برای رفع انواع سکسکه نیز مفید است. 
برای رفع کابوس و وحشت سوداوی بسیار مفید است. 
برخی از تاریکی می‌ترسند و نمی‌توانند تنهایی جایی بمانند برای اینها مفید است.
برای باز کردن حیض نیز مفید است.

بیشتر بدانیم
این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم کرده استفاده می شود. اسانس این گیاه در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، عصبانیت، بی خوابی، استفراغهای دوران بارداری، کم خونی دختران جوان، درد عصبی دندان و رفع تندخویی در دختران جوان و زنان بسیار مؤثرست.
برگ این گیاه، بهترین دارو برای کسی است که هنگام نگرانی واضطراب ناراحتی معده پیدا می کند. دم کرده آن نیز جهت تهوع، مراحل اول سرماخوردگی ، خستگی عصبی و افسردگی مفیدست.
گفتنی است کمپرس، پماد و روغن حاصل از این گیاه جهت دفع حشرات و درمان زخم نیش آنها و رفع تنش عصبی، از زمان ابن سینا تجویز شده است.
برگها و ساقه تازه بادر نجبویه تا حدی اشتها آور بوده و باعث ترشح شیره گوارشی می گردد. این گیاه محرک دستگاه گوارشی بوده و به هضم غذا کمک زیادی می کند استفاده از بادرنجبویه خام یا نوشیدن ده کرده آن برای درمان دل به هم خوردگی های گوارشی و ناراحتی های عصبی بسیار مفید است. این گیاه سرعت تعریق را بالا برده و به عنوان دارویی بادشکن مصرف آن به شکل خام (خرد شده در تهیه سالاد) یا به صورت دم کرده برای افرادی که از نفخ معده رنج می برند توصیه و تجویز می شود. گیاه بادرنجبویه به دلیل داشتن نوعی اسانس روغنی معطر در آن نقش زیادی در درمان افسردگی داشته و دستگاه عصبی را به طور معجزه آسایی تقویت می کند و دارویی آرام بخش محسوب می شود. افزودن چند برگ و ساقه بادرنجبویه در سالادها، مقوی کبد ، موجب تحریک کبد و غده آدرنال می شود و آن را به خوبی تقویت می کند. بادر نجبویه بند آورنده خونریزیهای قاعدگی نیز بوده و به عنوان دارویی ضد ویروس، ضد باکتری و ضد اسپاسم کاربرد دارد. از تخم بادرنجبویه جهت تزیین روی سالاد استفاده می شود.
بهبود وضعیت کبد از دیگر خاصیت های این گیاه است که می تواند منجر به کاهش چربی های کبد شود. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد این گیاه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. علاوه بر این، این گیاه خواب آور، آرام بخش است و باعث کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو می شود و مفرح و شادی بخش است. تأثیر این گیاه بر دستگاه گوارش هم تأیید شده و افرادی که ناراحتی های گوارشی با منشاء عصبی دارند، یک تقویت کننده، به ویژه برای تقویت معده به شمار می رود و دردهای ناشی از نفخ و ورم معده را بهبود می بخشد"
مصرف بادرنجبوبیه در افرادی که دچار کم کاری تیرویید هستند و داروی تیرویید مصرف می کنند می تواند باعث ایجاد اختلال در نتایج آزمایش ها شود به همین دلیل باید قبل از آزمایش برای مدت یک ماه مصرف آن را قطع کنند.
 
منابع :
برگرفته از مباحث دکتر میرغضنفری
سلامت نیوز
سایت آکاایران

بیشتر بخوانید :
خواص دارویی گیاه بادرنجبویه
بادرنجبویه چای امام علی(ع)
معرفی بادرنجبویه و خواص درمانی آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.