راهکارهای اعتماد دوباره به همسر بعد از بی ‏اعتمادی

هنگامی که زن و یا مرد به شریک زندگی خود اعتماد نداشته باشد قادر نخواهند بود با دیدی روشن و فارغ از بدبینی، امور و سوتفاهمات‌شان را برطرف کنند و در این حالت نمی‌توانند گفتگویی مؤثر داشته باشند.
پنجشنبه، 2 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای اعتماد دوباره به همسر بعد از بی ‏اعتمادی
بی ‏اعتمادی بین همسران موجب سردی روابط آنان می ‏شود.
 
چکیده : هنگامی که زن و یا مرد به شریک زندگی خود اعتماد نداشته باشد قادر نخواهند بود با دیدی روشن و فارغ از بدبینی، امور و سوتفاهمات‌شان را برطرف کنند و در این حالت نمی‌توانند گفتگویی مؤثر داشته باشند.

تعداد کلمات 772 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

راهکارهای اعتماد دوباره به همسر بعد از بی ‏اعتمادی

شروع اختلافات

مشکلات زوجین زمانی شروع می‌شود که اعتماد یکدیگر را از دست می‌دهند، رفتن اعتماد از رابطه به معنای ورود بدبینی و شک به زندگی مشترک است که به مرور زمان منجر به از بین رفتن صمیمت و محبت زوجین می‌شود و اختلافات شعله‌ور می‌گردد. اعتماد زیر بنای اصلی یک رابطه است و بدون آن تمامی ساختارهای یک رابطه به راحتی از هم جدا می‌شوند حتی اگر در یک رابطه تمام دارایی و احساس خود را سرمایه گذاری نماییم ولی اعتماد درون آن جای نداشته باشد به طور حتم آن رابطه به جایی نخواهد رسید.
 

ذهنیات منفی

یکی از پایه‌های گفتگوی مؤثر شنیدن فعال است. بدین معنا که زوجین ابتدا صحبت‌های یکدیگر را به خوبی گوش کنند ولی چنانچه اعتماد در رابطه نباشد زوجین در هنگام گفتگو فقط به ذهنیات منفی خود در مورد شریک زندگی می‌اندیشند و قادر نخواهند بود در زمان حال بوده و به خوبی جملات و کلمات همسر خود را شنیده و تحلیل کننده به همین دلیل سریع عصبانی شده و واکنش‌های نامناسب و خشن از خود بروز می‌دهند.
 

سرد شدن روابط همسران

تکرار این رفتارها به مرور زمان، زن و مرد را نسبت به یکدیگر سرد و آنها را از هم دور می‌سازد. در این زمان مراجعه به یک روانشناس جهت بهبود رابطه زوجین و حل مشکلات کمک شایانی به زوجین می‌کند و زن و مرد می‌توانند با توسل به تکنیک‌هایی، رفتارهای که سبب تحریک و از بین رفتن رابطه‌شان شده است را به کمک درمانگر و روانشناسشان کشف و جهت بهبود رابطه تلاش کنند.
لیستی از کارهایی که می‌توانید برای اعتمادسازی دوباره انجام دهید از این قرارند:
  1. دوباره به همسر خود عشق بورزید و مسائل گذشته را فراموش کنید.
  2. حساسیت بی جا که اعتماد را از بین می‌برد را کنار بگذارید.
  3. تصمیم بگیرید که ببخشید و یا بخشیده شوید.
  4.  اگر شما کسی هستید که دروغ گفته و یا خیانت کرده است باید با رفتار خود نشان دهید که چنین مسائلی رخ نخواهد داد. یعنی مخفی کاری، راز نگفته نداشته باشید و دروغ نگویید و … . شما باید به شکل شفافی با همسر خود ارتباط برقرار کنید.
  5.  هدف های مشخصی با همسرتان داشته باشید. با همسرتان درباره اهدافتان صحبت کنید و پس از مدتی مجددا اهداف خود را بررسی کنید که در مسیر رسیدن به آنها باشید.
  6.  شما باید قولی که در زمان ازدواج به یکدیگر داده اید را دوباره به یاد آورید و به همسر خود بگویید.
  7.  به احساسات همسرتان توجه کنید و سعی کنید با نگاه کرده از زوایه دید او، موقعیتش را درک کنید.
  8.  صادقانه رفتار کنید. از جملاتی مانند «من نمی دانم.» که کمی صداقت شما را زیر سوال می‌برد استفاده نکنید.
  9.  از کلمات تندی که جرقه بحث و دعوا می‌تواند باشد استفاده نکنید. از کلماتی که سرزنش کننده استفاده نکنید.
  10.  از کلمات امری و حکم دادن استفاده نکنید. کلماتی مانند «تو باید…» «تو حتما….» «هیچوقت …»
  11.  از شنیدن نصیحت های دوستان و نزدیکان و مشاوره خانواده دوری نکنید. صحبت های آنها را بشنوید و نکته ای مفیدی پیدا خواهید کرد.
  12. بدانید که همسرتان نیاز به صداقت و درستی رفتار شما دارد.
  13. بدانید که بوجود آوردن اعتماد دوباره با همسر زمان بر خواهد بود و فورا نمی توانید همه چیز را تغییر داهید. زمان مشخصی هم نمی توان برای آن در نظر گرفت اما بعد از مدتی متوجه اعتماد مجدد همسرخود خواهید شد.
  14. مشکلی ندارد که با همسرتان درباره خیانت و دروغی که به شما گفته شده است صحبت کنید. صحبت درباره چنین مسائلی به شما در حل سریعتر مشکل خود کمک خواهد کرد و راه حل های آن را خواهید یافت.
  15. به احساسات درونی خود توجه کنید و با همسرتان به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید به آرامش همسر خود بیفزایید بدون اینکه احساس قربانی بودن به شما دست بدهید.
در نهایت موارد زیر را برای التیام ضربه های روحی ناشی از مشکلات زناشویی در نظر بگیرید:
•    زمان
•    صبر
•    صداقت
•    تعهد
•    عشق
•    بخشش
 

شروع دشوار

شاید برایتان در ابتدا کمی دشوار باشد که چنین مسائلی را حل و فصل کنید اما وقتی توانستید آن را برطرف کنید سعی کنید آرامش را برای همیشه به زندگی خود بازگردانید. همچنین از مشاوره های خانواده نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات و افزایش دانسته های خود کمک بگیرید.
 
منابع :
سایت تکامل من
سایت فردا نیوز

بیشتر بخوانید :
همسرم به من بی اعتماد است
چه وقت حریم زناشویی شکسته می شود؟
نقش صداقت در رشد و کارایی خانواده
نقش حسن ظن در روابط زناشویی
اعتماد در روابط زناشویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.