تقویت ارزش ­های فردی و اجتماعی در زندگی (بخش سوم)

بهره­ گیری از سیستم ارزشی متعادل در زندگی، توانایی تشخیص صحیح از ناصحیح و در نتیجه خط و جهت لازم را به فرد را می­دهد. در بخش­ های قبلی این مقاله با تعریف ارزش و انواع ارزش­ها و همچنین چگونگی دستیابی به یک سیستم ارزشی متعادل در زندگی، آشنا شدیم. در این مقاله به بقیه این موارد اشاره می­ کنیم.
چهارشنبه، 15 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تقویت ارزش ­های فردی و اجتماعی در زندگی (بخش سوم)
 سیستم ارزش‌های یک فرد شامل اعتقادها، هویت فکری، سلامت روان، تعادل و توازن شخصیتش است که به او در زندگی جهت می‌دهد.
 
چکیده : بهره­ گیری از سیستم ارزشی متعادل در زندگی، توانایی تشخیص صحیح از ناصحیح و در نتیجه خط و جهت لازم را به فرد را می­دهد. در بخش­ های قبلی این مقاله با تعریف ارزش و انواع ارزش­ها و همچنین چگونگی دستیابی به یک سیستم ارزشی متعادل در زندگی، آشنا شدیم. در این مقاله به بقیه این موارد اشاره می­ کنیم.

تعداد کلمات 965 / تخمین زمان  مطالعه 5 دقیقه

تقویت ارزش­ های فردی و اجتماعی در زندگی

چگونه یک سیستم ارزشی متعادل داشته باشیم؟

 12. زیبایی

فریدالدین عطار معتقد است که زیبایی انسان‌ها از جمال حق مُنزل شده است. تجربه درک زیبایی و زیباشناسی و به دنبال آن عشق مجازی درسی است در مکتب اولیه قبل از رسیدن به عشق حقیقی. این عشق مجازی سنگ محک است برای هر کسی که می‌خواهد عاشق حقیقی و صادق باشد؛ یعنی عشق ورزیدن را یاد بگیرد. نکته جالب این است که کیفیت زیبایی جسمانی باید با کیفیت باطنی انسان هماهنگی داشته باشد. اگر زیبایی ظاهری شخص با فضیلت و حیای باطنی توأم نباشد، به مانند گلی است زیبا و معطّر. زن زیبا و تندخو و بی‌وفا ظرف زرین مشعشعی است که در آن زهر ریخته باشند. بدیهی است زیبایی صوری توأم با جمال معنوی برکت خدادادی است. چه قدر زیبا گفته است مولا علی (ع): "خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و میل دارد که نمود نعمتش را در بنده‌اش مشاهده کند."

بیشتر بخوانید: مهارت های بهداشت روانی بانوان

13. ارزش کلیشه‌ای

آیا شنیده‌اید که فلان خانم مطلقه را با اکراه به مراسم عقد دعوت می‌کنند یا مطلقاً او را بدیُمن دانسته و از دعوت او به مراسم معذورند؟ هرگز نمی‌توان هویت شخصیت انسانی را با یک کلمه مشخص کرد. کلیشه‌ای و ناآگاهانه براثر تلقین‌پذیری‌های قبلی به باورهای فعلی‌مان رسیده‌ایم و تعریف ما از افراد می‌تواند ناقص، تحریف شده و یا فقط فرافکنی خودمان باشد. این عمل نوعی برچسب‌زدن و کوچک کردن انسان‌ها است. محک ارزشی و شناسایی یک انسان بر پایه شخصیت سالم، سیستم ارزش‌ها، بضاعت مهرورزی و ابعاد عرفانی ـ روحانی اوست. اریک فروم، معتقد است که برای شناختن انسان‌ها باید از کناره به عمق برویم، عنوان‌ها و اختلاف ظاهری فقط باعث دوری و جدایی ما از هم می‌شوند.
 

14. ارزش به خود برای خود

 برای خود ارزش قائل باشید. وقتی می‌توانیم خوشبختی را به زندگی خود بیاوریم که احساس خوشبخت بودن داشته باشیم. اگر خود شما غرور و عزت نداشته باشید هیچ کس دیگری نمی‌تواند آن را به شما بدهد. خانه ما بر نوع احساس ما تأثیر می‌گذارد. محیط زندگی خود را به گونه‌ای بسازیم که با قدم زدن در آن احساس شادابی و اشتیاق کنیم. شخصیت خود را به خانه‌مان بدهیم. پاکیزگی هیچ خرجی ندارد؛ به عبارتی اگر می‌خواهید که دنیا با شما خوب تا کند باید با خودتان خوب تا کنید.

بیشتر بخوانید: عزت نفس با هدف گذاری خلق می شود نه با رویا


15. پذیرش واقعیت‌ها

الف) وقتی مردم با شما یا خودشان بدرفتاری می‌کنند از خودتان بپرسید آیا واقعاً باید به خاطر رفتار آنها ناراحت و عصبانی شوم؟ آیا واقعاً به اعمال آنها توجه می‌کنید؟ آیا این اعمال آنهاست که بر شما تأثیر می‌گذارند؟ آیا آنها صرف‌نظر از مقدار تلاش شما تغییر خواهند کرد؟ حال که نمی‌توانید پاسخی مثبت و قطعی به این پرسش‌ها بدهید نباید از ضعف‌ها و کاستی‌های دیگران درگذرید و وقتی از شما نظری می‌خواهند توصیه‌هایتان معتدل باشد؟

ب) فرض کنیم به نظر شما کمک کردن به دیگران و تغییر دادن آنها کار ارزشمندی است. اگر می‌خواهید به دیگران کمک کنید نباید از کوره در بروید. باید آدمی پذیرا، مهربان و غیرانتقادی باشید و سعی کنید مسائل را از دریچه چشم آنها ببینید. در مواقع ضروری باید رفتارهای مخرب دیگران را رد کنید نه خودشان را.

ج) حتی وقتی دیگران با شما رفتار زشتی می‌کنند یا به شما ضرری می‌زنند آنها را سرزنش نکنید و در صدد تلافی کردن رفتارشان برنیایید. در مواقعی که با آدم‌ها یا وقایع مشکل‌آفرین برخورد می‌کنید اگر مدام به خودتان بگویید چه وحشتناک یا چه افتضاح، شرایط سخت‌تر خواهد شد. اما اگر به خودتان بگویید «بله، اوضاع و احوال خیلی بدی است اما که چی؟» حداقل جلوی عصبانیت خود را گرفته و بهتر می‌توانید فکر کنید.

د) مدام با کمال‌گرایی خود بجنگید. اگر شما هنرمند یا تولیدکننده‌ای هستید که می‌خواهید اثر تقریباً کاملی خلق کنید هیچ اشکالی ندارد. اما نه شما و نه هیچ کس دیگری نمی‌تواند کامل باشد. انسانها جایزالخطا هستند و در زندگی هیچ قطعیتی وجود ندارد.

ه) از آنجا که راه‌حل‌های کامل برای مسائل و مشکلات وجود ندارد، بهتر است به دنبال مصالحه و راه‌حل‌های معقول باشید. راه‌های گوناگون مقابله را بررسی کرده تا راه‌کار اجرایی مناسب را پیدا کنید. راه‌‌حل‌های عجولانه غالباً راه‌حل‌های مؤثری نیستند. سعی کنید راه‌حل‌ها را با بی‌طرفی و حداقل پیش‌داوری و پیش‌فرض مورد بررسی قرار دهید. شکست یک ضرر است نه یک فاجعه و ربطی به ارزش ذاتی شما به عنوان یک شخص ندارد. ما انسان‌ها معمولاً با عمل کردن و شکست خوردن مسائل را یاد می‌گیریم. این یک حقیقت است و باید آن را به جان خرید.

و) وقتی شما راه‌حل‌های غیر کمال‌گرایانه را انتخاب می‌کنید هنوز فرصت دارید تا راه‌های دیگری را هم برگزینید، چون ممکن است بهترین راه‌حل امروز، بهترین برای فردا نباشد. امیال، شرایط و اطرافیان شما ممکن است شدیداً تغییر کنند بنابراین، وقتی راه‌حل‌های مختلفی انتخاب می‌کنید این تغییرات را هم لحاظ کرده‌اید. باید بین ترجیح‌ها و اهداف‌تان و نیز امکان‌پذیرترین راه‌های دستیابی به آنها در زمان‌های مختلف تمایز بگذارید.

تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: مهارت­ های زندگی زنان خانه ­دار
 

بیشتر بخوانید:
چگونه به خودآگاهی برسیم؟
استراتژی برای رسیدن به خودباوری
مرگ آگاهی در شبکه های اجتماعی 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.