پاسخ مشروع به میل جنسی، موجب حفظ و تقویت پایههای زندگی زناشویی میشود.
چکیده: خداوند حکیم برای هر نیازی که در درون انسان قرار داده، پاسخی در بیرون نهاده است؛ ازدواج نیز پاسخی است مشروع که زن و مرد به بسیاری از نیازهای حیاتی خود میدهند، از جملۀ آنها، نیاز به آمیزش جنسی است که پاسخ به آن، از مهمترین پایهها و ارکان حفظ هر زندگی زناشویی میباشد.
تعداد کلمات 938 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
تعداد کلمات 938 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
مقدمه
نیاز جنسی تنها محدود به یک غریزه نیست که با دفع آن از طریق رابطهی جنسی برطرف شده و به آن پاسخ داده شود بلکه از آنجا که فکر و روحیات انسان را درگیر خود میسازد، روشهای متناسبی را نیز بر پایهی اندیشه و احساسات میطلبد. از سوی دیگر هرگاه آمیزش کامل و منطقی صورت بگیرد آثار طبیعی خود را برجا میگذارد یعنی روح و جسم را معتدل و استعدادها را شکوفا کرده و صفا و صمیمیت را در زندگی به ارمغان میآورد.
رابطه جنسی در زندگی زناشویی
اگر انسانها رها بودند که غریزه جنسی را هر طور میخواهند اشباع کنند، یا خانواده تشکیل نمیشد یا یک چیز سُست و پوچ و تهدیدپذیر و ویرانیپذیری میشد و هر نسیمی آن را به هم میزد.[1]
تعریف مختصری از میل و رابطۀ جنسی
حیات جنسی انسان با تولد آغاز شده و پس از بلوغ به صورت میل جنسی بروز پیدا کرده و فعال میشود. روانشناسان از این میل (میل به بقای جنس) به عنوان نشان زندگی یاد کرده و نیاز به ارضای آن را هم ردیف نیاز به خواب، هوا، آب و غذا برشمردهاند. بنابراین این غریزه در هر سن و موقعیتی به پاسخ مشروع و شایسته نیاز دارد و تنها به بلوغ و آغاز زندگی مشترک محدود نمیشود. رابطۀ جنسی نیز که پاسخی است به میل و غریزه جنسی، تنها به همبستری و مقاربت در محدودهی زمان و مکان خاصی خلاصه نمیشود بلکه این میل اگر از راه مشروع خود پاسخ داده شود، سبب التذاذ و کامیابی بیشتر در زندگی زناشویی و در نتیجه حفظ و تقویت پایههای زندگی میشود.
اهمیت روابط جنسی
اگرچه هدف از ازدواج تنها روابط جنسی نیست ولی تجربه ثابت کرده است که یکی از ابزارهای مهم و اساسی برای رسیدن به موفقیتهای بالاتر و عامل پاداشدهنده و انرژیبخش به زندگی است. هم چنین بسیاری از نیازهای جسمی، روحی و روانی انسان در سایۀ ایجاد و تقویت میل جنسی پدید آمده و تکامل مییابد و آدمی بیشترین لذت زندگی خود را با وجود این تمایل به دست میآورد:
ـ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر مؤمنی که با همسرش آمیزش نماید، 70 هزار فرشته بالهایشان را برای آنها میگسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل میگردد پس وقتی که غسل میکنند در مقابل هر قطره آبی که از غسل آنها بر زمین میچکد، خداوند خانهای در بهشت برایشان بنا میکند و غسل جنابت رازی است بین خداوند متعال و بندگان او.[2]
ـ امام صادق فرمود: هیچ لذتی برای مردم در دنیا و آخرت بیشتر از لذتی که از زنها میبرند نیست، سپس حضرت با قرائت آیه 15 سوره آل عمران فرمود همانا اهل بهشت نیز در بهشت از چیز دیگری مثل آمیزش جنسی لذت نمیبرند حتی از خوراکی و نوشیدنی.[3]
ـ زمانی که مرد خواست با همسرش نزدیکی کند دو نفر ملائکه او را در میان گرفته مانند این است که او شمشیرش را از غلاف درآورده و در راه خدا مشغول جهاد است و آن گاه که مشغول عمل شده مانند برگهای درخت که در موسم پاییزی میریزند گناهان وی از میان میروند و هنگامی که غسل جنابت را انجام داده تمام لغزش و خطاهایش بخشیده میشوند.[4]
ـ رسول خدا (ص) میفرمایند: هر گاه کسی خواست با همسرش مجامعت کند این کار باید توأم با مقدمهی لازم و درنگ در عمل باشد و مانند مرغها با عجله کار را به پایان نرساند.[5]
ـ مولا علی (ع) میفرمایند: هنگام نزدیکی با همسرتان عجله ننمائید زیرا نیاز زنان با عجله تأمین نمیشود.[6]
ـ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر مؤمنی که با همسرش آمیزش نماید، 70 هزار فرشته بالهایشان را برای آنها میگسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل میگردد پس وقتی که غسل میکنند در مقابل هر قطره آبی که از غسل آنها بر زمین میچکد، خداوند خانهای در بهشت برایشان بنا میکند و غسل جنابت رازی است بین خداوند متعال و بندگان او.[2]
ـ امام صادق فرمود: هیچ لذتی برای مردم در دنیا و آخرت بیشتر از لذتی که از زنها میبرند نیست، سپس حضرت با قرائت آیه 15 سوره آل عمران فرمود همانا اهل بهشت نیز در بهشت از چیز دیگری مثل آمیزش جنسی لذت نمیبرند حتی از خوراکی و نوشیدنی.[3]
ـ زمانی که مرد خواست با همسرش نزدیکی کند دو نفر ملائکه او را در میان گرفته مانند این است که او شمشیرش را از غلاف درآورده و در راه خدا مشغول جهاد است و آن گاه که مشغول عمل شده مانند برگهای درخت که در موسم پاییزی میریزند گناهان وی از میان میروند و هنگامی که غسل جنابت را انجام داده تمام لغزش و خطاهایش بخشیده میشوند.[4]
ـ رسول خدا (ص) میفرمایند: هر گاه کسی خواست با همسرش مجامعت کند این کار باید توأم با مقدمهی لازم و درنگ در عمل باشد و مانند مرغها با عجله کار را به پایان نرساند.[5]
ـ مولا علی (ع) میفرمایند: هنگام نزدیکی با همسرتان عجله ننمائید زیرا نیاز زنان با عجله تأمین نمیشود.[6]
فوائد آمیزش در قانون بوعلی سینا [7]
اگر آمیزش در زمان مناسب و به طور صحیح انجام شود فوائد زیادی دارد از جمله:
1. زواید بدن را پاک کرده و برای رشد و بالندگی آماده میگرداند.
2. بدن پس از آمیزش برای جبران قوای از دست رفته، حرکت سریعی را آغاز میکند که در اثر آن بدن تقویت شده و باعث نشاط و قوت آن میشود.
3. آمیزش صحیح، افکار آشفته را از انسان برطرف کرده و او را دلیر و شجاع میگرداند.
4. برای درمان بیماریهای کلیوی که از پر شدن خون پیدا میشود و نیز در درمان بیماریهای ناشی از خلط بلغمی مفید است.
5. به درمان ورمهای بیضوی و رانها در افرادی که شهوت بالایی دارند کمک میکند.
6. ترک آمیزش در مردان باعث متراکم شدن آب شهوت و تبدیل شدن آن به مادهی سمی گشته و بخار حاصل از آن به قلب و مغز آسیب میرساند.
7. ترک آمیزش در زنان باعث خفگی رحم شده لذا زن احساس سنگینی و سرد شدن بدن دارد و به زحمت میتواند حرکت کند.
تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
1. زواید بدن را پاک کرده و برای رشد و بالندگی آماده میگرداند.
2. بدن پس از آمیزش برای جبران قوای از دست رفته، حرکت سریعی را آغاز میکند که در اثر آن بدن تقویت شده و باعث نشاط و قوت آن میشود.
3. آمیزش صحیح، افکار آشفته را از انسان برطرف کرده و او را دلیر و شجاع میگرداند.
4. برای درمان بیماریهای کلیوی که از پر شدن خون پیدا میشود و نیز در درمان بیماریهای ناشی از خلط بلغمی مفید است.
5. به درمان ورمهای بیضوی و رانها در افرادی که شهوت بالایی دارند کمک میکند.
6. ترک آمیزش در مردان باعث متراکم شدن آب شهوت و تبدیل شدن آن به مادهی سمی گشته و بخار حاصل از آن به قلب و مغز آسیب میرساند.
7. ترک آمیزش در زنان باعث خفگی رحم شده لذا زن احساس سنگینی و سرد شدن بدن دارد و به زحمت میتواند حرکت کند.
تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
بیشتر بخوانید :
روابط جنسی سالم و مطلوب در زندگی همسران
روابط جنسی در ازدواج از نظر اسلام
مهارت های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده
پی نوشت:
[1] ـ مقام معظم رهبری، 20/4/1370
[1] ـ مقام معظم رهبری، 20/4/1370
[2] ـ وسائل الشیعه، ج 20، ص 179.
[3] ـ فروع کافی، ج 5، ص 321.
[4] ـ همان، ص 496.
[5] ـ شرح من لا یحضره الفقیه، ج 8، ص 201.
[6] ـ وسایل الشیعه، ج 14، ص 83.
[7] ـ ترجمهی قانون بوعلی، ج 3، ص 223 ـ 224؛ به نقل از طهماسبی آملی، علی، آداب شب زفاف. ص 103.