علل ناکامی جنسی همسران

ناکامی های جنسی؛ ناتوانی، کم توانی، زود انزالی، نرسیدن و نرساندن به اوج لذت (ارگاسم)، علت هایی دارند که باید آنها را شناخت و در دفع و رفع آنها کوشید. در این نوشتار به برخی از علت های پدیدآمدن این اختلالات در انسان می پردازیم.
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
علل ناکامی جنسی همسران
 اختلالات جنسی، امری است درمان پذیر.
 
چکیده: ناکامی های جنسی؛ ناتوانی، کم توانی، زود انزالی، نرسیدن و نرساندن به اوج لذت (ارگاسم)، علت هایی دارند که باید آنها را شناخت و در دفع و رفع آنها کوشید. در این نوشتار به برخی از علت های پدیدآمدن این اختلالات در انسان می پردازیم.

 تعداد کلمات 1393 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

علل ناکامی جنسی همسران

علت های ناکامی ها

1 . بیماری های اعصاب و روان

برخی از مشکلات یا ناکامی های جنسی، ریشه عصبی و روانی دارند. این عامل را باید مهم ترین علت ناکامی های جنسی دانست. سلسله اعصاب، در همه اندام های آدمی کشیده شده است. نیرومندی اعصاب، اندام ها را توانا می کند و ضعیفی آن، اندام ها را سست می نماید. روان نیز در همه وجود آدمی، روان است. سلامت روان، سلامتی اعضای بدن را ثمر می دهد و ناسلامتی آن، ناکارآمدی اعضا را در پی دارد.
هر عاملی که به گونه ای باعث فشار عصبی و روانی بر آدمی شود، می تواند واکنش های جنسی وی را مختل کند. مانند: عصبانیت ها، فشارهای زندگی ، دلهره، غم، وقایع ناگوار. سیستم جنسی مرد و زن، مانند دیگر بخش های بدن و حتی بیشتر از دیگر بخش ها، به اعصاب و روان وابسته است و از قوت یا ضعف آنها تأثیر می پذیرد. همسران برای کامیابی و کام دهی ، نیازمند اعصاب و روان سالم و نیرومندند. نعوظ کامل و پردوام، ادامه آمیزش تا پایان، انزال بهنگام و رسیدن طرفین به اوج لذت، نیازمند اعصاب و روانی سالم و آرام است؛ اما ضعف قوای عصبی و روانی ، نعوظ را کم دوام یا ناممکن می کند، باعث انزال زودهنگام می شود و ادامه رابطه عشقی و آمیزش جنسی را تا رسیدن به ارگاسم، ناممکن می نماید و بدین سان، باعث سردمزاجی (ضعف یا زوال میل به آمیزش) می شود.[1]
 

سه نکته

 یک. ممکن است کسی اعصاب و روانی سالم داشته باشد، اشتهای عمل جنسی اش نیز خوب باشد، مهارت های رابطه عاطفی با همسرش را نیز بداند، بر انجام عمل جنسی نیز توانا باشد؛ اما در زمانی ویژه و در موقعیتی خاص، میلی به آمیزش جنسی یا رابطه عشقی و عاطفی نداشته باشد. این بی میلی یا کم رغبتی موقت، اگر طولانی و پرتکرار نشود، نشانی بر ضعف اعصاب و افسردگی روان نیست.
دو. ناکامی های جنسی، رابطه متقابلی با بیماری های عصبی و روانی دارد؛ یعنی هر یک بر دیگری تأثیر می گذارد. همانگونه که بیماریهای عصبی و روانی بر مسائل جنسی تأثیر سوء دارند و سبب ناکامی می شوند ناکامی های جنسی و عاطفی نیز بر اعصاب و روان لطمه می زنند. پس بسیاری از ناتوانی ها و ناکامی های جنسی، محصول بیماری های عصبی و روانی اند و کثیری از بیماری های عصبی و روانی، ریشه در ناکامی های جنسی دارند.
سه. وسواس، از برجسته ترین نمودهای بیماری های عصبی و روان است. چه بسا آدم وسواسی، از ترس آلودگی، از خیر بهره های جن میگذرد.

2. ضعف قوای جسمانی

 برای همگان آشکار است که ضعف قوای جسمانی، سبب ضعف قوای جنسی است و هیچ کس از تأثیر سوء ضعف بنیه جسمانی بر مسائل جنسی، ناآگاه نیست.

 

3 . نابلدی

چنانکه پیشتر گفتیم، برای موفقیت در فعالیت جنسی، نیازمند دانش و مهارت ایم. آگاهی از ساختمان جنسی خود و همسر، آگاهی از چگونگی عملکرد قوای جنسی و مشکلات و آسیب های آن از یک سو، و داشتن مهارت لازم در تعامل جنسی از سوی دیگر، برای کامیابی جنسی لازم است. نداشتن دانش (نادانی) و نداشتن مهارت (نابلدی)، هر دو، بستر ناکامی اند و فرآیند تعامل جنسی را دچار آسیب می کنند.
این واقعیتی است تلخ که بسیاری از همسران، به ویژه زوج های جوان، الفبای امور جنسی و مسائل ویژه زن و شوهری را نمی دانند. این آفت گسترده، علاوه بر ضعیفان عصبی و جسمی، گریبان سالمان و توانایان را نیز می گیرد.

4 . مهیا نبودن شرایط

عمل جنسی موفق، نیازمند آمادگی است؛ آمادگی زن و مرد، آمادگی شرایط درونی و بیرونی. اما خستگی جسمی، پریشانی روانی، مساعد نبودن موقعیت زمانی و مکانی، مانع آمیزش کامیابانه می شوند. وجود مزاحمت های بیرونی و درونی، حضور دیگران (مانند فرزندان و هراس از بیدار شدن ایشان)، ترس از دیده شدن، ترس از شنیده شدن صدای خود با همسر به هنگام آمیزش، نگرانی از پیامدهای آمیزش (مانند سردی هوا و نبود آب برای شست و شو و غسل) و عوامل دیگری مانند اینها، از آفت های هماغوشی موفق اند.
 

5 . هراس از حاملگی

 نگرانی زوجین از حاملگی در فرآیند تعاملات جنسی تأثیر دارد. زن و شوهری که به هر دلیل نمی خواهند فرزند بیاورند، اگر از روش های مطمئنِ پیشگیری استفاده نکنند، آمیزش ایشان همراه با هراس است و این هراس، مانع جدی رسیدن به بهره های آمیزش است. نداشتن اطمینان کافی به روش انتخابی و یا استفاده ناشیانه از آن روش، باعث ایجاد دلهره در آنان می شود.
بعضی از زوج ها از روشی برای پیشگیری از حاملگی استفاده می کنند که برخی آن را پیشگیری «طبیعی» می نامند. در این روش، زن و مرد، بدون هیچ وسیله پیشگیری، از ریختن مایع منی در رحم خودداری می کنند. این روش، هرگز اطمینان آور نیست و از همین رو، بیشترین دلواپسی را با خود دارد. به علاوه چون نیازمند جدایی زوجین از یکدیگر در حساس ترین لحظه های آمیزش است، باعث ناکامی جنسی نیز می شود و کام هر دو را تلخ می کند.

افزون بر این، بیشتر فرزندان ناخواسته، محصول همین شیوه اند. این را می دانیم که فرزندی که بدون خواسته والدین و نیز در حالت اضطراب پدید آید، ممکن است آسیب بخورد. برای از بین بردن هراس از حاملگی زودرس و یا ناخواسته، از روش هایی با درجه اطمینان و اثربخشی بالاتر باید استفاده کرد. در این باره باید با پزشک مشورت شود. کتاب های بسیاری نیز درباره راه های جلوگیری از بارداری و مزایا و معایب آنها در دسترس است.

 

6 . عوامل زودگذر

برخی از ناتوانی ها و ناکامی های جنسی، زودگذرند؛ یعنی علت آنها مقطعی است و بروز و حضورشان کوتاه مدت است. اینها اگر نیکو مدیریت شوند، زود ناپدید می شوند؛ اما اگر منشا آنها را نشناسیم و درست مدیریتشان نکنیم، دردسرساز می شوند. این نمونه را ببینید:

مرد از راه رسیده

شوهر پس از مأموریتی طولانی، به خانه بر می گردد. سرانجام، دیداری که زمانی در آرزویش بودند، تازه می شود. هنگام نزدیکی، مرد خیلی زودتر از زن، منی خود را می ریزد. زن دلگیر می شود و سکوت سرزنش آمیز یا سرکوفت می کند و می گوید که شوهرش در مأموریت بنیه خود را از دست داده است. شوهر عصبانی می شود و با خود می اندیشد که چه بر سرش آمده است. خوابش نمی برد و دستخوش هیجان می شود. صبح هم آلتش نعوظ نمی کند. در این باره، هیچ چیز پوشیده و ناهنجار نیست. تنها زن از ساختمان بدن مرد و چگونگی عملکرد اندام جنسی او آگاهی ندارد. پس از دوری یا خودداری طولانی از تماس جنسی، هنگام نزدیکی ممکن است تحریک بسیار تند باشد و منی نیز بسیار زود دفع شود؛ اما تماس های جنسی بعدی نیز باید مانند همیشه باشد. اگر زن سرکوفت نکند و غر نزند، روز بعد تماس جنسی زن و شوهر در مسیر همیشگی می افتد. نقش مدبرانه زن در پیشگیری از بی نظمی جنسی مرد مانند نقش مرد در پیشگیری و یا تدبیر بی نظمی جنسی زن، مهم است. حتی اگر مرد دچار سخت ترین آشفتگی جنسی شد، زن نباید او را سرکوفت کند و قیافه ناراضی به خود بگیرد. او باید بداند که در چنین مواردی، خود مرد، به اندازه کافی در وضع روانی سخت و اندوه بار است.[2]


7 . خستگی جسمانی

خستگی، آبستن ناکامی است. نیز یکی از پیامدهای ناگوتار خستگی زیاد جسمانی و کلافگی ذهنی و روانی، غفلت از واقعیت های زندگی است. همسران پرمشغله که خود را در کارهای گوناگون غرق می کنند و جسم و جان خود را فرسوده می گردانند، اشتهای جنسی و عاطفی خود را کور می کنند. ایشان از انجام وظایف همسری غفلت می ورزند، بلکه خود را بر ایفای وظایف، ناتوان می کنند.
 
منبع: کتاب «آداب عشق ورزی» (آموزه هایی درباره رفتارهای جنسی و عاطفی همسران)
نوشته: علی اکبر مظاهر

بیشتر بخوانید :
جوانان حتماً بخوانند
رابطه ی زناشویی
راجع به مردان و روابط جنسی چه می‌دانید
زناشویی سالم و موفق 
ناتوانی جنسی مردان و سرد مزاجی بانوان


پی نوشت :
[1] . به گفته مدیر بخش روان پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشتر سرد مزاجی ها جنبه روانی دارد. ماهنامه خانه خوبان، شماره ۳۵ مهر ماه ۹۰، ص ۶۰.
[2] . دکتر خوداُکف، پیوند زندگی، ترجمه قنبرعلی حبیبیان، نشر پارسی لینگافن، تهران، چاپ هفتم، ص ۸۲-۸۳ (با اندکی تصرف).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.