فصد درمانی

فصد، باز کردن منفذی کوچک در دیواره رگ بوسیله نیشتر است که باعث خروج اخلاط فاسد بدن با خروج خون می شود. با ما باشید تا با فصد درمانی بیشتر آشنا شوید.
پنجشنبه، 31 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
فصد درمانی
فصد یک روش درمانی مجاز و مطلوب است و همچون حجامت آن را از درمان‌های قابل پذیرش شمرده‌اند.
 
چکیده: فصد، باز کردن منفذی کوچک در دیواره رگ بوسیله نیشتر است که باعث خروج اخلاط فاسد بدن با خروج خون می شود. با ما باشید تا با فصددرمانی بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 1087 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 فصد درمانی

فصد درمانی

 فصد یک استفراغ کلی بدن است. در فصد اگر شخص دچار استفراغ شد این استفراغ کمک کننده است که شخص دچار شوک نشود.
فصد و خون دادن های زیاد باعث پیری زودرس می شود. در فصد پا، اول پا را از بالا می بندیم تا فشار به رگ ها زیاد شود و تخلیه راحت تر انجام شود. ۳۶۰ نوع رگ قصد داریم.
یکی از درمان های دیابت فصد است. در بیماری های قلبی نیز مفید است و خطرناک ترین فصد، فصد زیر زبان است چون شریان هایی در زیر زبان است که اگر پاره شود باعث مرگ می شود. فصد زیر لب هم برای بوی بد دهان مفید است.
میزان فصد هم بستگی به میزان خلط دارد اگر میزان خلط سودا در بدن زیاد باشد خونگیری را زیاد انجام می دهیم؛ ممکن است در بعضی ها با پنج سی سی خون خلط خارج شود و در بعضی دیگر با ۵۰۰ سی سی خون گیری، خلط تمام نشود، در اینجا با تمهیدات غذایی، یک ماه با دو ماه دیگر فصد را انجام می دهیم. اول در بیمار، فسد تشخیصی یا حجامت تشخیصی انجام می دهیم تا بفهمیم مزاج بیمار چیست؟ یک سی سی یا دو سی سی می گیریم. فصد اگر دقت نشود یک کار خطرناکی است چون احتمال بریدگی عصب وجود دارد اما در حجامت این احتمال نیست.
در فصد اگر دیدیم رنگ خون از قرمزسیاهی به قرمز روشن عوض شد یعنی خلط سودا تمام شد و اگر دیدیم عوض نشد یعنی خلط باز هم هست.

رگ بازیلیک که در دست است مربوط به قسمت های کمر به پایین است و فصد سفالیک مربوط به نیم تنه بالاست. خون گیری از ورید بازیلیک (باسلیق) در بیماریهای زیر حلق، گردن، نواحی سینه و شکم مثل: کبد، طحال، ریه، پلور و پنومونی و همه دردهای سرین، زانو، ساق پا و کف موثر است. خون گیری از سفالیک (قیفال) در بیماری های سر، چشم، بینی و کام، بیماری های دهان، دندان و لب موثر است. سیاهرگ هایی که باید بزنند ۴۸ تا است. دوازده رگ در دو دست می باشد که اصل آن، دو رگ است یکی قیفال (سفالیک)، دیگری باسلیق(بازیلیک) و ده رگ دیگر مرکب از شاخه های این دو رگ اصلی است، که از کبد آمده اند.

فیفال از قلب دورتر و باسلیق در وسط و از جگر می آید و قبل از دست به دو رگ تقسیم می شود و شاخه ی بزرگ تر آن به دست و کوچک تر آن به سر و مغز می رود و چون می آید در کتف و سینه پراکنده می شود و به همین خاطر فصد باسلیق علت های جگر، حلحال (سپرز)، شش و علت حجاب (پریتوان جداری) مانند: ذات الجنب و ترشح مایع در آن و همه دردهای لگن ، زانو ، ساق و قدم (پا) را استفاده می دهد. رگ قیفال از جگر به سوی بالا آمده است تا به چنبر گردن و از آنجا به دو بخش و هر بخش به دو قسمت دیگر تقسیم می گردد که یکی کوچک تر و دیگری بزرگتر است و هر کدام به جانبی از گردن، سر، لب و مغز می رود و مانند فرش در حجاب های مغز پراکنده می شود. سپس پایین آمده و در برخی مخفی تر است که به خاطر پوشیده شدن در زیر عضله است. در کسی که میزان خلط افزایش یافته، با فصد اثر آنی را می بیند. کسی که درد چشم و خارش شدید چشم دارد فصد سفالیک انجام می دهیم. در گل مژه و خار چشم فصد هر دو سفالیک را انجام میدهیم (با فاصله یک هفته یا دو هفته).

کسی که لثه متورم دارد باید حجامت زیر چانه و فصد سفالیک انجام بدهد. در جایی که توسط دندان پزشک ها زیاد دست کاری میشوند و مشکل پیدا می کند، زالو خیلی خوب جواب می دهد و برای عفونت های دندان ها هم بسیار موثر است. اسپاسم همان نشست نابجای خلط در یک عضوی است و فصد برای اسپاسم هم خوب است. فصد مچ دست برای تقویت قوای جنسی و مشکلات مچ دست و انگشتان بسیار موثر است. در سرفه های همراه با خلط خونی فصد بازیلیک (رگ دست انجام میدهیم. در آسم فصد بازیلیک انجام می دهیم در ادرار خونی فصد بازیلیک دو طرف انجام می دهیم و اگر علت از سنگ بود آنرا درمان می کنیم. در کسانی که قاعده نمی شوند فصد انتهای پا را انجام می دهیم، در واقع خون را به طرف پایین می کشیم؛ البته حجامت ساق را قبل از فصد انجام می دهیم. خستگی های بدن یا از خون بیشتر است و یا از کمی خون است؛ اگر از پر خونی باشد فصد و اگر از کم خونی باشد بادکش می کنیم و خوراک خون ساز هم می دهیم.

غذاهای خون ساز: شربت عسل، شیره ها (شیره انگور، خرما، توت و ...) انجیر، زیتون، انگور، خرما، گوشت کبابی بره و تماشای یک منظره زیبا. اشتهای بیش از اندازه هم می تواند در دمویها و هم در بلغمی ها باشد در اینجا از فصد استفاده می کنیم. برای انسداد کیسه صفرا فصد بین انگشت چهارم و پنجم دست راست را انجام می دهیم.
 

شرایط فصد

١- شخص گرسنه نباشد.
۲- یک یا دو ساعت بعد از صبحانه باشد.
 ٣- اوایل صبح باشد.
۴- کیفیت نبض، ثابت و افت نداشته باشد.
۵- در فصد دست، شخص خوابیده و بالای دست بسته باشد.
 ۶- قبل از فصد بی حسی بزنیم، اما در دست ضرورتی به بی حسی نمی باشد.
۷- رگی که زده می شود نباید نبض داشته باشد.
 ۸- بعد از مقداری خونگیری، خون را می بندیم تا دوباره رسوبات جمع شوند بعد باز می کنیم.
 ۹- فرد تا دو روز حمام نرود.
۱۰- بدون آمادگی ومنضج نباید فصد کرد.
۱۱- در حد امکان فصد در بهار و تابستان باشد. اصل رگ زدن از سیاه رگ است.
 

موارد منع فصد

١- حامله ها
 ۲- صفراوی های شدید
٣- کسانی که خون سالم کمی دارد.
 ۴- در سودا قبل از منضج دادن
 ۵- بالای ۶۰ سال و زیر ۱۴ سال
 ۶- در افراد خیلی لاغر و خیلی چاق
 ۷- در مشکلات شدید گوارشی
 ۸- فصد در افراد ضعیف نباید باشد چون باعث پارگی شریان های اعصاب می شود.
 
 
منبع: کتاب «مزاج شناسی (نسخه های استاد خیر اندیش)»
نویسنده: جواد علی قلی پور
 

بیشتر بخوانید :
7 روش درمانی در طب اسلامی
انواع درمان در طب سنتی ایران
درمان با سایر شیوه‌های سنتی



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.